گفتگویی با استاد کار صنایع دستی اردکان مطرح شد:

خطاطی روی سنگ های فرسایشی؛ ابتکار ناب در اردکان/هنری نوپا که نیازمند حمایت مسئولان و مردم است +تصاویر

اردکان نگین کویر ایران است و سالیان سال است که هنرمندان و استاد کاران صنایع دستی از این خطه کویر برخواسته اند و هنرشان زبانزد ایران زمین بوده وهست ، یکی از این هنرمندان سید محمد رفیعی تنها خطاطی است که در استان یزد بر روی سنگ های فرسایش یافته آیات قرآن و سخنان بزرگان و اشعار را به زیبایی می نگارد.
کد خبر: ۸۶۳۸۶۷۶
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اردکان گویا، اردکان نگین کویر ایران است و سالیان سال است که هنرمندان و استاد کاران صنایع دستی از این خطه کویر برخواسته اند و هنرشان زبانزد ایران زمین بوده وهست ، یکی ازاینهنرمندان سید محمد رفیعی تنها خطاطی است که در استان یزد بر روی سنگ های فرسایش یافته آیات قرآن و سخنان بزرگان و اشعار را به زیبایی می نگارد.

سید محمد رفیعی متولد اردکان می باشد و دارای مقطع کارشناسی در رشته زمین شناسی است، ایشان تنها هنرمند در استان یزد می باشد که بر روی سنگ های فرسایش یافته به زیبایی خاص و منحصر به فردی

کلمات و آیات کلام الله مجید را می نویسد ، البته در استان هم شخصی بر روی سنگ خطاطی می کند ولی بر روی سنگ های صاف.


جناب رفیعی چگونه جذب این هنر شده اید؟

علاقه زیادی به طبیعت دارم و هفته ای یکبار به کوه می روم واز آنجا که رشته تحصیلی ام زمین شناسی است بخوبی از نوع سنگ ها مطلع هستم ؛ جذابیت خاص بعضی از سنگ ها این ایده را در من تقویت نمود

که با نگارش بر سنگ ها بر زیبایی شان بیافزایم وحالا حدود یک سال ونیم هست که به این هنر مشغول هستم وهنر خویش را با هنر پروردگار در هم آمیختم و به سنگ ها حیات و جلوه ای دوباره بخشیده ام.


چگونه شعر و آیات قران را بر روی سنگ ناهموار جای می دهید وآثار تولیدی تان را چگونه وارد عرضه بازارمی کنید؟

به نظرم کار ناخودآگاه انسان است و کمی خلاقیت ،بمانند شخصی که موسیقی می نوازد اگر خواسته باشد با آگاهی بزند موسیقی اش خراب می شود ولی اگر با ناآگاهش بزند بهترین صدای موسیقی ایجاد می کند و من هم با ضمیر نا آگاه ام می نویسم .


آثارم را در بازارچه صنایع دستی و گردشگری واقع در خیابان آیت الله حائری جنب اداره میراث فرهنگی و گردشگری در معرض نمایش و فروش گذاشتم و با توجه به عرضه و نمایش واستقبال بیشتری که ازخرید سنگ های کوچک شده است.

بیشتر آثارم را برروی سنگ های کوچک پیاده می کنم و تعدادی از سنگ هایم را نیز به موزه اهدا نموده ام که از جمله می توان به تحویلی به موزه فرهنگ اردکان خدمت استاد نادر پیری را اشاره نمود.


شیوه نگارش تان چگونه است و چه احساسی نسبت به این هنرتان دارید؟

خط نگارشی ام شبیه خط ثلث است اما خط ثلث نیست و احساس خوبی دارم از اینکه برای جمع آوری سنگ های جدید با طبیعت انس بیشتری دارم و بدلیل اینکه آیات قران را می نویسم با وضو هستم که در هنگام نگارش و پایان اثر معنویت خاصی دارم .خوشحالم که آثارم به دست دوستداران هنر می رسد و از اینکه تولید کننده هنری هستم و همچنین توفیق نوشتن کلام خدا را دارم لذت وافری می برم و بیشتر اوقات آثارم رابه دوستانم هدیه می دهم .


خریداران آثارتان چه کسانی هستند؟

افراد خاصی جذب این هنر و خرید می شوند اشخاصی که هنر را می شناسند و یکی از ویژگیهای شخص سالم این است که هنر را بشناسد و به دلیل اینکه مردم بیشتر به فکر رفع نیازهای اولیه هستند متاسفانه زیادبه هنر توجه نمی کنند که امیدواریم توجه بیشتری نسبت به هنر وصنایع دستی صورت پذیرد.


چه صحبتی باعلاقه مندان و خوانندگان دارید؟

هنرهمیشه جاویدان است وآثارتان سالها آذین بخش محیط اطراف تان است و چه خوب است که علاقه مندان و اشخاصی که هنر خوشنویسی و دست خط زیبا دارند با مراجعه در یادگیری این هنر فعالیت نمایند وآمادگی هر گونه همکاری را به هنرجویان دارم.


آیا صحبتی با مسئولین شهر دارید بیان نمایید؟

از مسئولین تقاضا دارم که بجای خرید کادو در اعیاد وهدایای جهت میهمانان ، کارکنان و کارمندان شان از هنرهای دستی استادکاران صنایع دستی خرید نمایند که به نوعی تشویق و حمایت صورت پذیرفته است .

سال قبل جهت فروش کارهایم و معرفی به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه نمودم تا به دلیل مذهبی و سبک آثارم از این آثار خرید نمایند اما حتی یک خرید هم صورت نپذیرفت .

استادکاران صنایع دستی نیازمند اول حمایت مسئولین و سپس مردم هستند تا این هنرها روز به روزشکوفا تر و پررونق تر گردد.

در پایان از علیرضا اکبری «چوب خط» تشکر می کنم که در کنار کارگاه خویش فضایی را بهم اختصاص داده و ضمن تشکر از اداره میراث فرهنگی و گردشگری خواهان تبلیغات بیشتر از این بازارچه برایاینکه آگاهی عموم شهروندان و گردشگران هستیم.


نکته زیبایی که برایتان پیش آمد برای سایرخوانندگان نیز بیان کنید؟

چند روز پیش سنگ فرسایش یافته ای انتخاب کردم و شروع به نوشتن سوره مبارکه الرحمن کردم و سوره را روی سنگ نوشتم بعد که در نمایشگاه برای بازدید قرار دادم توسط یکی از دوستانم عکسی از سنگگرفته شده بود و برایم فرستاد وقتی عکس سنگ نوشته را دیدم تصویر یک زن با تاج شبیه عروسی را در سنگ دیدم و خیلی برام جالب بود که سوره الرحمن که عروس قران نام دارد در کنار عروسی دیگر قرارگرفته است.... برای من خیلی جالب و حیرت انگیز بود.




ارسال نظرات