طرح فریز نفتی که از سوی عربستان ارائه شده است نگرانی ها در مورد وجود مازاد عرضه در بازار نفت را رفع نمی کند و به عقیده تحلیلگران ایران که در اثر تحریم ها صادراتش نصف شده است بازنده بزرگ این طرح خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۳۸۸۸۳
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

به گزارش  «خبرگزاری بسیج»، انس الصالح، سرپرست وزارت نفت کویت گفت، کشورش به توافق بین روسیه و عربستان برای توقف افزایش تولید به شرط همکاری سایر تولید کنندگان متعهد است.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: «کویت از توافق دوحه استقبال می کند... و تعهد خود به آنچه توافق شده –توقف افزایش تولید در سطح ژانویه 2016- را تایید می کند... به شرطی که تولید کنندگان اصلی داخل و خارج از اوپک به آن متعهد باشند.»

وی ابراز امیدواری کرد که این توافق فضایی مثبت برای حمایت از قیمت ها و توازن در بازار نفت ایجاد کند.

در همین حال، یک منبع آگاه در وزارت نفت عراق نیز گفت، اگر توافقی بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به دست آمده، عراق متعهد شده به فریز نفتی در سطح ماه ژانویه است.

این منبع آگاه افزود: «عراق با هر تصمیمی که به افزایش قیمت نفت کمک کند، همراهی می کند.»

عربستان و روسیه دیروز توافق کردند که تولید نفت خود را افزایش ندهند اما گفتند این توافق مشروط به پیوستن دیگر تولید کنندگان است.

به عقیده تحلیلگران ایران بازنده بزرگ این طرح خواهد بود زیرا بر اثر تحریم ها صادرات نفتش نصف شده است و اکنون که زمینه افزایش صادرات نفت با لغو تحریم ها فراهم شده است نباید هیچ گونه محدودیتی را در این زمینه بپذیرد.

ایران تنها به شرطی می تواند طرح فریز نفتی را قبول کند که سقف صادرات نفتش حداقل 2.5 میلیون بشکه در روز محسوب شود که برابر با رقم صادرات نفت ایران پیش از اجرایی شدن تحریم هاست.

از سوی دیگر طرح فریز نفتی بیش از آن که اثر عملی بر بازار داشته باشد صرفا شاید به لحاظ روانی بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت ها را بالا ببرد چرا که بازار نفت هم اکنون با مازاد عرضه چند میلیون بشکه ای مواجه است و همین مازاد عرضه باعث افت قیمت نفت شده است.

با توجه به این موضوع برخی تحلیلگران طرح فریز نفتی را که عربستان بانی آن است بیشتر دارای اهداف سیاسی و با هدف مقابله با افزایش صادرات نفت ایران می دانند.

تولید نفت عربستان در ماه ژانویه که قرار است مبنای فریز باشد بالاترین رقم طی سال های گذشته بوده است. این کشور در پی وضع تحریم نفتی ایران در سال 2012 با تصاحب سهم ایران از بازار صادرات نفت خود را افزایش داد.

واکنش بازار نفت نیز نشان می دهد این طرح نمی تواند برای تقویت قیمت نفت کمکی باشد. از زمان مطرح شدن این طرح در رسانه ها قیمت نفت نه تنها افزایش نیافته بلکه با افت حدود 1 دلاری مواجه شده و به کمتر از 33 دلار رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال نظرات