دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: سه حوزه رایانامه بومی، موتور جستجوی بومی و شبکه‌های پیام‌رسان بومی امروز نیاز پرکاربرد فضای مجازی ایرانی‌ها است که باید با کمک مردم و اندیشمندان به سرعت عملیاتی و عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.
کد خبر: ۸۶۳۹۰۰۴
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالحسن فیروزآبادی در نخستین همایش ملی جویشگر بومی (موتور جستجو) اظهار داشت: تحریم‌های شدید را در سالهای گذشته پشت سر گذاشته‌ایم که البته این تحریم‌ها هنوز تمام نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه به گفته مسئولان آمریکایی این تحریم‌ها از جمله هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها بوده‌اند گفت: تحریم‌هایی از جمله منع سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایران و منع تردد نفت‌کش ها بسیار حساب شده بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این تحریم‌های هوشمند این سوال که چرا پیام‌رسان‌ها و موتور جستجوی آنها بدون محدودیت در اختیار کاربران ایرانی قرار داشت بسیار اساسی است.

فیروزآبادی اضافه کرد: این در حالی است که حتی برخی رشته‌از جمله رشته‌های علوم فیزیک برای دانشجوهای ایرانی خارج از ایران منع می‌شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: مجموع این شواهد نشان می‌دهد که این رفتار از آن جهت است که در این حوزه‌ها ناکارآمدی از خود نشان دادیم و به واقع جامعه ICT باعث این ناکارآمدی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه شبکه ملی اطلاعات توضیح داد در این باره جلسات فشرده‌ای برای پیاده‌سازی این پروژه ملی با وزرات ارتباطات داشته‌ایم. این پروژه ملی خواسته رهبری است و به هیچ عنوان از آن کوتاه نمی‌آییم.

فیروزآبادی تصریح کرد: البته این شبکه باید مطابق ویژگی‌های حکومتی سرزمین ما ایجاد شود و در آن سه اولویت رایانامه بومی، جویشگر بومی و پیام‌رسان بومی را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رایانامه بومی، جویشگر بومی و پیام‌رسان بومی باید با کمک مردم و اندیشمندان عملیاتی شوند و مورد استفاده قرار گیرد گفت: راه‌اندازی این سه پروژه کار حکومت نیست و حکومت نه می‌خواهد و نه می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: این سه حوزه پرکاربرد باید با کمک مردم و اندیشمندان عملیاتی و عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شوند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در این حوزه بحث جدی که دولت (وزارت ارتباطات) باید دنبال کند و بخش خصوصی کمک‌کننده باشد این است که چه کنیم بخش خصوصی برای شکل گیری جویشگر بومی رغبت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا 7 یا 8 کشور جویشگر بومی دارند که یکی از بخش‌های اصلی جویشگرها تولید محتواست. اکنون این سؤال مطرح است که چه کنیم تولیدکننده محتوا علاقه‌مند به تولید محتوا باشد.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات ایران اگر می‌خواهد در زمینه تحقیقات به نتیجه برسد باید پژوهش‌های بنیادی انجام دهد و یکی از این موارد پژوهشی رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها است.

فیروز‌آبادی گفت: باید ببینیم چطور می‌توان ایرانی‌ها را علاقه‌مند به استفاده از جویشگر بومی کرد برای مثال ژاپنی‌ها به بازی بسیار علاقه‌مند هستند، ایرانی‌ها نیز به جوک، موسیقی و شعر علاقه دارند همچنان که عمده کانال‌های موفق در تلگرام شامل بحث‌های سرگرمی و طنز است.

فیروزآبادی با بیان اینکه همان اندازه که به دنبال مسائل پیچیده فنی هستیم باید به دنبال سیاست‌گذاری نیز باشیم گفت: برای مثال هم اکنون موتور جستجوی‌های بزرگ جهانی 30 هزار تا 50 هزار کارمند دارند آیا اصلا این رقم در کشور ما قابل تصور است؟ در حوزه ICT بیشترین میزان کارمند حداکثر هزار نفر است.

وی نکته ضروری دیگر را نوآوری خواند و گفت: عمده موتورهای جستجوی موفق برای مثال در چین و کره ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شوند مردم از گوگل صرف‌نظر و به این موتور جستجوهای بومی مراجعه کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نکته ضروری دیگر طراحی موتور جستجوی منطبق بر وب 3 است. باید توجه داشته باشیم که موتور جستجوی وب 2 ننویسیم زیرا یکی از نکات منفی وب 2 پیدا کردن انبوهی از اطلاعات مفید و غیرمفید است اما در وب 3 این موضوع هوشمند می‌شود.

وی اضافه کرد: تجربه‌هایی مانند تولید سیستم ترجمه آنلاین نشان می‌دهد که آمادگی پرداختن به موتور جستجوی وب 3 در کشور وجود دارد.

فیرزوآبادی خاطر نشان کرد: درنهایت پیشنهاد می‌کنم اگر واقعا می‌خواهید یک کار بنیادی و در حد لیاقت مردم ایران انجام دهید یک موتور جستجوی وب 3 بنویسید.

ارسال نظرات