نماد تاریخی و گردشگری شهر گیوی این روز ها در آستانه تخریب بوده و ارزش چندین ساله و برند کیفیت این میوه سردسیری در حال از بین رفتن است.
کد خبر: ۸۶۳۹۳۸۷
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزار ی بسیج از کوثر، شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی که گردشگر پذیرترین شهر استان اردبیل است و به نماد میوه "بِه" مشهور است این روز ها در آستانه تخریب بوده و بی توجهی ها یا عدم آگاهی برخی از اهالی ارزش چندین ساله و برند کیفیت این میوه را تهدید می کند.

متاسفانه برخی از اهالی حاشیه نشین این شهرستان در جاده های مواصلاتی و ارتباطی کوثر خصوصاَ در جاده سرچم اردبیل و گیوی به خلخال اقدام به فروش میوه "به" که صادره از استان اصفهان است می کنند.

شهر گیوی با نماد "به" یا( هیوا) عجین شده و اکثر مردم استان و حتی دیگر استان های همجوار کشورعزیزمان این شهر را با این نماد تاریخی و گردشگری می شناسند اما اشخاصی هستند که با فروش "بِه" استان اصفهان که به ظاهر ماندگاری بیشتری نسبت به "بِه" شهر گیوی دارد نماد چندین ساله این شهر تاریخی را زیر سوال می برد.

"بِه" شهر گیوی در مهر ماه از باغات این شهر برداشت می شود و حد اکثر تا 2 ماه در سطح شهرستان، استان و دیگر استانهای همجوار به فروش می رسد.

در این میان گردشگران و میهمانانی هستند که از بِه گیوی بهره مند می شوند و با خریداری این میوه به امتیاز برند کیفیت آن پی می برد؛ اما به مرور زمان و با به فروش رسیدن "بِه" اصفهان در اکثر جاده های بین شهری و برون شهری برند کیفیت این میوه تهدید میشود و در پی آن بحران جبران ناپذیری گریبان گیر باغداران این منطقه که اکثر آنها به برداشت و فروش میوه" به " چشم دوخته اند می شود.

این درحالی است که "به" اصفهان در برابر "بِه" شهر گیوی هیچ وجه اشتراک یا به عبارتی کیفیت لازم را ندارد و این موضوع باعث می شود که گردشگران با خریداری این میوه بی کیفیت و بی طعم که با نام "بِه" شهر گیوی به فروش می رسد از خریداری دوباره به گیوی در فصل برداشت اجتناب کنند که این به آمار ورود و خروج گردشگران و میهمانان نیز به شهر گیوی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

امام در مقابل گونه های حاجي آقاكيشي، ملسي، آجي شيرين و ترش انواع به‌هاي گيوي است كه دراين ميان حاجي ‌آقاكيشي رقم خاص شهر گيوي است كه آبدار، ترد و بسيار خوشمزه مي باشدو از نظر انبارداری نیز رقم آجي شيرين و برای تهیه مربا نیز رقم به ترش استفاده می شود.

امید است ضمن همکاری و مشارکت مسئولین ذیربط؛ اهالی شهرستان کوثر نیز مانع از بین رفتن برند کیفیت میوه به در شهر گیوی شوند.

ارسال نظرات