یک قاضی فدرال آمریکایی با اقدام دولت این کشور برای لغو اتهامات علیه یک ایرانی متهم به نقض تحریم ها که ماه گذشته در قالب مبادله زندانیان با ایران آزاد شده بود، موافقت کرد.
کد خبر: ۸۶۳۹۹۲۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، این قاضی پیشتر مقامات قضایی فدرال را به چالش کشیده و از آنها خواسته بود تا درخواست خود برای لغو اتهامات علیه علیرضا معظمی گودرزی را از نظر حقوقی توجیه کنند. گودرزی متهم بود که در سال 2012 تلاش کرده برای ایران قطعات هواپیما بخرد که از جمله شامل موتورهای هواپیماهای نظامی بوده است.

لغو اتهامات علیه این ایرانی، بخشی از توافق بزرگتر بین ایران و آمریکا بوده که بر اساس آن مقامات آمریکایی باید دستورات بازداشت بین المللی و اتهامات علیه 13 ایرانی دیگر ساکن خارج از آمریکا را لغو کنند. ایران هم در مقابل 5 آمریکایی را آزاد کرده است. دولت آمریکا همچنین پیشنهاد کرده بود که 7 ایرانی ساکن این کشور که عمدتا به دلیل نقض تحریم ها زندانی یا متهم هستند مورد عفو قرار گیرند.

حکم اخیر تنها چالش قضایی پیش روی دولت اوباما در جریان توافق با ایران برای تبادل زندانیان را حل کرده است.

اوایل ماه جاری، کوین کاستل، قاضی منطقه ای آمریکا این توجیه مقامات تعقیب کننده فدرال را که لغو اتهامات علیه گودرزی «سود قابل توجهی برای سیاست خارجی آمریکا» دارد را به چالش کشیده بود. در مقابل، مقامات تعقیب کننده استدلال کرده بودند که تبادل مذکور، موجب آزادی آمریکایی های دربند در ایران شده است.

گودرزی سال ها از سوی مقامات آمریکایی تحت تعقیب بود. دولت مالزی در سال 2012 به درخواست مقامات آمریکایی گودرزی را بازداشت کرد، اما بعد از آنکه این کشور درخواست استرداد دولت آمریکا را رد کرد، وی بعد از مدتی آزاد شد.

قاضی کاستل، در حکم صادره خود در خصوص لغو اتهامات علیه گودرزی نوشته که وی از توضیحات مقامات تعقیب کننده قانع شده و اینکه «اجرای سیاست خارجی دولت آمریکا بر عهده شاخه های سیاسی دولت است و نه بر عهده قوه قضائیه.»
ارسال نظرات