وعده اجرای اقتصاد مقاومتی 2 ساله شد اما دولتمردان که مسئول اجرای این سیاست ملی مهم هستند فقط به تعریف و تمجید بسنده کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۴۰۳۷۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶





خبرگزاری بسیج مازندران، روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی2ساله شد اما همچنان دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در اجرای این سیاست‌ها عمل نمی‌کنند که موجب نارضایتی رهبر معظم انقلاب نیز شده است. 29 بهمن 92 رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کردند و دولت هم اعلام کرد که از این پس برنامه‌های خود را بر اساس این سیاست‌ها تدوین می‌کند، اما کارشناسان عقیده دارند دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی خوب عمل نکرده است.

مسئولان، اقتصاد مقاومتی را رد نمی‌کنند و می‌گویند که همه برنامه‌های وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی بر اساس این سیاست‌ها تدوین می‌شود.

در چنین فضایی، رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریور ماه با هیئت دولت خطاب به مسئولان فرمودند کارهای عادی و مسئولیت‌های روزانه را با نام اقتصاد مقاومتی تمام نکنند و در همان جلسه دستور تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را هم صادر کردند.

دکتر ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی فرصتی بود تا بخش خصوصی و تعاونی‌ها که مردمی هستند در اقتصاد شرکت داده شوند، اما شاهد اجرا شدن این سیاست‌ها نبوده‌ایم. زمانی که صحبت از عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی می‌شود، باید همه تصمیمات اقتصادی بر این اساس تدوین شود که مهم‌ترین برنامه آن بودجه‌ریزی است. اما اکنون بودجه‌ریزی بر اساس اقتصاد مقاومتی انجام نشده و دولت همچنان در اقتصاد حاکم است که این بزرگ‌ترین معضل و مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر دولت قصد داشت به صورت جدی روی اقتصاد مقاومتی و پیشبرد این سیاست‌ها کار کند، باید در مدت شش ماه نقشه راه را تدوین می‌کرد و در دو سالی که از ابلاغ آن گذشته است، باید نیمی از این راه طی می‌شد اما کوتاهی‌ها در اجرای این نسخه شفابخش آن‌قدر زیاد بوده که فاصله با پیشرفت بیشتر شده است.

نگاه دولت هنوز نسبت به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی جدی نشده و همچنان به آن حاشیه‌ای می‌نگرد در حالی که باید به صورت جهادی روی این مسئله فعالیت و حتی سرمایه‌گذاری زیادی کند.

دکتر مهدی صادقی شاهدانی، کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با جام جم تصریح کرد: همه وزرا و افرادی که مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی هستند، فقط به تعریف و تمجید این سیاست‌ها بسنده می‌کنند در حالی که اگر این سیاست‌ها خوب است- که حتما این‌طور است- باید عملیاتی شود.

به نظر من برای تعریف و تمجید این سیاست‌ها دو ماه کافی بود؛ اما اکنون در سال 94 قرار داریم در حالی که این سیاست‌ها سال 92 ابلاغ شد، هنوز اقدامات لازم انجام نشده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها