اكنون ماييم و اين رُمانِ تلخ تاريخى؛ ماييم و اين همه عبرت‏‌هاى تاريخى. اكنون ماييم كه فردا آيندگان درباره‏ عملكرد ما داورى خواهند كرد كه آيا مانند اندلسى‏ی‌ها عمل كرديم يا نه؟
کد خبر: ۸۶۴۰۳۹۹
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸


به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران،

پرسش:

چه عواملی سبب سقوط و شکست حکومت مسلمانان اندلس شد؟
پاسخ:
اندلس (نام عربی) یکی از 17بخش خودمختار کشور اسپانیا است، و پایتخت آن شهر سیبیا یا سویل است. مسلمانان به مدت 781سال یعنی از سال 711تا سال 1492میلادی بر اندلس ونقاط دیگر اسپانیا حکومت کردند.(ویکی پدیا، دانشنامه آزاد).

«
لاین پل»مستشرق انگلیسی می‌نویسد: اسپانیا 8 قرن در دست مسلمانان بود، و نور تمدن آن اروپا را نورانی ساخته بود...علوم و ادب و صنعت فقط در همین سرزمین اروپایی رونق داشت، و از این رهگذر بود که علوم ریاضی، فلکی، گیاه‌شناسی، تاریخ، فلسفه و قانونگذاری، فقط در اسپانیای اسلامی تکمیل شده و نتیجه داده بود.(غزالی، اسلام وبلاهای نوین).

از بین رفتن هر حکومت و تمدنی در طول تاریخ، علل و اسبابی دارد، و غروب آفتاب حکومت و تمدن بزرگ اسلامی در اندلس نیز از این قاعده مستثنی نیست. قرآن کریم در سوره آل عمران آیه 137می‌فرماید: پیش از شما، سنت‌ها و قوانینی وجود داشت (که هر قومی طبق اعمال و صفات خود سرنوشت‌هایی پیدا کردند که شما نیز همانند آن را خواهید داشت)، پس در روی زمین سیر وسفر کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان (آیات خدا) چگونه بود. به طور محوری می‌توان عوامل شكست مسلمانان در اندلس را اين گونه جمع‌بندى كرد:

1
ـ تلاش پیگير حكومت‌‏هاى محلى مسيحيان در سرنگونى حكومت اسلامى اندلس: اين حكومت‏‌هاى محلى در اثر غفلت مسلمانان با پشتيبانى كليسا شكل گرفتند و رفته رفته سرزمين‏‌هاى مسلمانان را باز پس گرفتند.

2
ـ حمايت پاپ و كليسا از جنبش‌هاى ضداسلامى اندلس و پيوند دادن مسئله اندلس به حيثيت مذهبى مسيحيان و بسيج كردن نيروهاى مذهبى براى اين كار.

3
ـ اختلاف‏‌هاى داخلى حاكمان مسلمان و دامن زدن دست نشانده‏‌هاى مسيحى به آن.

4
ـ تجزيه‏ حكومت يگانه‏ اسلامى اندلس به دولت‏‌هاى كوچك و ضعيف. اين سياست در اثر هواى نفس و خوى مقام خواهى برخى سران مسلمان و در نتيجه تضعيف قدرت دفاعى مسلمانان صورت گرفت.

5
ـ رقابت حاكمان مسلمان براى برترى‌جويى بر هم‌كيشان خود، كه به ناتوانى روزافزون قدرت نظامى و دفاعى آنان انجاميد.

6
ـ پشتيبانى نكردن جدّى و مؤثر حكومت‏‌هاى اسلامى مركزى و آفريقا از حكومت‏‌هاى ضعيف شده‏ اندلس.

7
ـ خيانت كردن وزيران و زمامداران ترسو و دين فروش.

8
ـ نژادپرستى عرب‏‌ها و كوچك شمردن مسلمانان ديگر مانند بربرها و افراد بومى اندلس كه به بروز شكاف و چنددستگى در صف‌‏هاى واحد مسلمانان انجاميد.

9
ـ نفوذ مشاوران و افسران ارشد نظامى مسيحى در ارتش مسلمانان.

10
ـ كم توجهى مسلمانان به امور فرهنگى كه به ركود دانشگاه‏‌هاى مسلمانان منجر شد و جوانان به آموزشگاه‌های مسيحى روى آوردند و سرانجام در فرهنگ مبتذل بيگانه حل شدند.

11
ـ فروش باغ‏‌ها و زمين‏‌هاى كشاورزى به مسيحيان كه به نفوذ و حضور هرچه بيشتر مسيحيان در جامعه مسلمانان انجاميد.

12
ـ غفلت و كم كارى مسلمانان در بازرگانى و تجارت كه در نتيجه افسار مسلمانان را به عنوان اهرم فشارى در دست مسيحيان گذارد.

13
ـ آزادى افسار گسيخته‏ جوانان در مسايل اخلاقى كه سرانجام بدنه‏ فعال حكومت اسلامى را درمنجلاب فساد غوطه ور كرد.

14
ـ گستردن دام‏‌هاى شراب خوارگى و میگسارى در ميان جوانان.

15
ـ نبودن محيط‏ هاى سالم تفريحى و آموزشى براى جوانان و دانشجويان مسلمان.

16
ـ دنيازدگىِ دوران صلح و حاكم شدن روحيه‏ بى تفاوتى و راحت‏‌طلبى در مردم.

17
ـ عدم نظارت بر كار روحانيون و مبشران مسيحى، كه به شكل توريست و استاد دانشگاه و معلم و تاجر و غيره، آزادانه در حقيقت جاسوس كليسا بودند.

18
ـ حضور كمرنگ فقيهان و عالمان مسلمان در نقش آفرینی آنان در جلوگيرى از كج‏روى‏هاى جوانان.

سرنوشت ناگفتنى مسلمانان در اندلس تنها يك حادثه و اتفاق نيست، بلكه بايد اين قضيه را به عنوان يك مسئله‏ حيثيتى براى مسلمانان در نظر گرفت، كه سبب سرافكندگى تاريخى مسلمانان گرديد.

بازخوانی داستان اندلس، مصرعى از قصيده‏ شومى است كه اربابان كليسا در تاريكىِ خيالِ باطل‌شان براى همه‏ مسلمانان سروده‌‏اند، قصيده‏‌اى كه نخستين مصرع آن را به خون مسلمانان اندلس آغشته‏‌اند و هر بيتش را با پايان بخشيدن به زندگى مسلمانانِ ديگر عالم به فرجام خواهند رسانيد. داستان اندلس شرح حالِ انسان‏‌هاى بريده از آرمان است. توصيف مسلمانان اسير در بند شهوت و خودخواهى و كوته‏‌فكرى است.

اكنون ماييم و اين رُمانِ تلخ تاريخى؛ ماييم و اين همه عبرت‏‌هاى تاريخى. اكنون ماييم كه فردا آيندگان درباره‏ عملكرد ما داورى خواهند كرد كه آيا مانند اندلسى‏ی‌ها عمل كرديم يا نه؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها