دبیر اجرایی "همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران" گفت: تصمیمات مهم کشور اعم از مالی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... در پایتخت به نتیجه می‌رسد. کلیه امور کشور در تهران تصمیم‌گیری و سراسر کشور متاثر از تصمیاتی هستند که در پایتخت گرفته می‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۰۷۷۵
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سیروس احمدی نوحدانی، دبیر اجرایی "همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران"  گفت: دانشگاه تربیت مدرس در راستای اهداف و وظایف علمی خود به مطالعه و بررسی پیرامون مسائل شهر تهران به عنوان پایتخت کشور پرداخته است. چون پایتخت، گرانیگاه و مرکز ثقل حکومت و حاکمیت است. پایتخت یک موضوع مطالعه جغرافیای سیاسی است. تصمیمات مهم کشور اعم از مالی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... در پایتخت به نتیجه می‌رسد. کلیه امور کشور در تهران تصمیم‌گیری و سراسر کشور متاثر از تصمیاتی هستند که در پایتخت گرفته می‌شود.

وی افزود: دولت‌های مختلف نسبت به شهر تهران و پایتخت همیشه نظر دارند و به خاطر مشکلاتی که برای تهران به وجود آمده است، به دلیل تمرکز بالای جمعیتی، مالی، صنایع و مشکلاتی و آلودگی‌هایی که در تهران وجود دارد، سعی داشته‌اند تا طرح و برنامه‌ای برای بهبود شرایط تهران داشته باشند. در دولت‌های مختلف همیشه بحث انتقال پایتخت مطرح بوده است. یعنی برای حل مشکلات تهران یکی از گزینه‌ها می‌تواند انتقال پایتخت باشد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: قطب علمی جغرافیای سیاسی در سال 1392 پس از آنکه مجلس محترم شورای اسلامی طرحی را به دولت ارسال و دولت را موظف کردند تا ظرف دو سال نسبت به انتقال یا عدم انتقال پایتخت اظهارنظر کند، جلسات و نشست‌های علمی را تشکیل داد و نسبت به بررسی علمی مسئله پایتخت در دانشگاه تربیت مدرس اقدام کرد. در ادامه در سال 1393 یک همایش علمی با عنوان تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت برگزار شد که هم متخصصین دانشگاهی و هم متخصصین امور اجرایی در این همایش شرکت کردند و نظر آنها بر این بود که انتقال پایخت شدنی نیست و باید به فکر ساماندهی و مدیریت مناسب شهر تهران به عنوان پایتخت باشیم.

این استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دستاورد ما از همایش‌ و نشست‌های سال‌های اخیر این بود که دولت محترم سال جاری بر مبنای مطالعاتی که در قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد، طرح انتقال پایتخت را منتفی اعلام کردند و مقرر شد تا مجلس و دولت محترم بر مسئله ساماندهی پایتخت متمرکز شوند. در همین راستا برای 17 و 18 اسفند سال 1394 "همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران" را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در این همایش قرار بر این است تا یک سند راهبردی برای مدیریت تهران ارائه شود. در این همایش همه ابعاد مدیریتی تهران اعم از زیست محیطی، اقتصاد، منابع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، بانک‌ها، نظام بین‌الملل و... دیده شده و وضعیت فعلی تهران سنجیده و وضعیت مطلوب برای تهران معرفی شود. سند راهبردی هم که قرار است پس از همایش امسال تدوین شود، به سمع و حضور مقامات و مسئولان اجرایی کشور رسانده می‌شود.

دبیر اجرایی "همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران" گفت: همچنین در این همایش قرار است تا یک مگاپروژه برای ساماندهی و مدیریت تهران طراحی و همه ابعاد مدیریتی تهران دیده شود.

وی افزود: این پروژه در چند مرحله مطالعه شده تا بتوانیم راهبردهایی را برای هر یک از بخش‌های مختلف اجرایی کشور تدوین شود که آن بخش‌های براساس این سند راهبردی، فعالیت‌های خود را ساماندهی کنند.

احمدی در پایان تاکید کرد: معتقدیم که با ساماندهی تهران مثلا ساماندهی حمل و نقل، مسائل بانکی، ترددهای تجاری و کاری در تهران، ساماندهی شهر هوشمند و افزایش مدیریت آی تی و کاربرد آی تی در مدیریت شهری می‌شود هم ترافیک و هم آلودگی هوا را کاهش داد و زندگی را برای مردم تهران آسان‌تر کرد و مشکلاتی که روز به روز در حال افزایش است را کاهش داد.

منبع: http://prsogt.ir

ارسال نظرات