در سال هاي اخیر فعالیت‌های حوزه هنری در حمايت از نمايش و اجراي صحنه اي بسیار خوب بوده است
کد خبر: ۸۶۴۱۲۳۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نمایش کمدی و طنز اجتماعی «خاطرات جوجه اردک زشت» با ایفای نقش مینا عبادی و سجاد انصاری و نوشته فرهاد نقدعلی و به کارگردانی اصغر محمدی از سوی حوزه هنری استان زنجان در بهمن ماه سالجاری با استقبال عموم علاقمندان به اجرای خود پایان داد.

كارگردان اثر "خاطرات جوجه اردک زشت" در حاشیه نمایش گفت: وضعیت تئاتر روز به روز در حال بدتر شدن است و زیرساخت‌های موجود مهیا نیست

اصغر محمدي افزود: اجرای عمومی برای هنرمندان بسیار سخت بوده و نیازمند انرژی و هزینه مضاعفی برای تبلیغات است تا مردم متوجه اجرای تئاتر شوند.

وي ادامه داد: معمولا در بین هنرمندان تئاتر اجرای تئاتر کودک که سبب بازگشت سرمایه به هنرمند می‌شود با استقبال زیادی مواجه شده است و لذا شاهد گسترش اثرهای سطح پایین در حوزه تئاتر کودک شده‌ایم و خانواده‌ها نیز با حضور در کار جوجه اردک زشت انتظار دیدن جٌنگ را داشتند در حالی که این اثر جدی بوده و توانسته بود در جشنواره سوره ماه مورد استقبال داوران جشنواره قرار گیرد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: متاسفانه استقبال از آثار به دلیل ضعیف بودن تبلیغات پایین است زیرا اطلاع‌رسانی نیازمند سرمایه بوده و گروه‌ها که درآمدی ندارند و نمی‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشد و به همين خاطر نیازمند حمایت ارگان‌های می‌شوند که گاهی به دلیل تداخل با مناسبت‌های ملي و مذهبي نيز این امکان وجود ندارد.

محمدي براي افزايش استقبال مردم از اجراهاي عمومي ادامه داد: معتقدیم حداقل 350 روز از سال را شاهد اجرای عمومی تئاتر در استان باشیم زیرا این موضوع سبب می‌شود کارها در دل سایر آثار تبلیغ شوند و مردم اطلاع داشته باشند که بستر آماده شده و جایی وجود دارد که در هر روزی از سال می‌توانند با حضور در آن مکان تئاتر ببینند.

اين كارگردان به آسيب شناسي حركت جشنواره تئاتر اشاره كرد و گفت: مشکلات تئاتر متاسفانه سبب شده است که هنرمندان دلسرد شده و به سوی جشنواره‌ای شدن روی بیاورند زیرا در جشنواره‌ها علاوه بر حضور تماشاگر فعالیت‌های هنری نیز انجام می‌شود ولی متاسفانه این موضوع سبب شده تماشاگر عام نتواند از اثر استفاده کرده و فقط گروه‌های مختلف کارهای یکدیگر را ببینند.

وي در خصوص استقبال مردم از فعالیت‌های تئاتر عنوان کرد: من در این زمینه تجربه‌ای شخصی در سال 80 داشتم که به مدت سه سال به اجرای تئاتر در پایگاه بسیج پرداختم اگر چه در ابتدا فقط پنج نفر برای دیدن تئاتر آمده بودند ولی در روزهای پس از آن در سالن مورد نظر جا برای نشستن وجود نداشت، این تجربه نشان می‌دهد که این اتفاق باید از جایی آغاز شود و به دنبال جذب مخاطب عام باشیم.

این کارگردان تئاتر با بیان جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف در زمینه فرهنگی، یادآور شد: هنوز مشخص نیست متولی تئاتر کدام ارگان است زیرا نمایش‌‌های بزرگسال را نمی‌توان بدون حمایت روی صحنه برد ولی متاسفانه انجمن نمایش هزینه کمی برای هنرمند در نظر می‌گیرد و برای تامین مالی کارگردان باید به ارگان‌های مختلف رفته تا بتواند حمایت و هزینه‌ای دریافت کند و این اقدام در شان هنرمند نیست و لذا متمرکز شدن سرمایه و قرار گرفتن آن در دست یک ارگان بسیار موثر است.

اصغر محمدي در پايان نيز در خصوص فعالیتهای حوزه هنری در این زمینه تصریح کرد: در چند سال اخیر فعالیت‌های حوزه هنری در حمايت از نمايش و اجراي صحنه اي بسیار خوب بوده است و رييس و مسئولين حوزه همکاری و حمایت خوبی از هنرمندان داشته اند و ما اميدواريم اين قضيه براي ارتقاي تئاتر استان همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال نظرات