نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد عربستان سعودی دومین وارد کننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان به شمار می‌آید.
کد خبر: ۸۶۴۱۵۷۱
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم سوئد، نتایج مطالعه‌‎ای جدید را منتشر کرد که براساس آن هند، عربستان سعودی، چین و امارات متحده عربی بزرگترین وارد کنندگان سلاح در جهان به شمار می‌آیند.

پیتر وزمن یکی از محققات برجسته این موسسه با اشاره به ادامه تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن، در این گزارش عنوان کرد: «ائتلافی از کشورهای عربی سلاح‌های پیشرفته امریکایی و اروپایی را در یمن بکار می‌گیرند.»

براساس این گزارش، حجم واردات و صادرات بین المللی سلاح در بازه زمانی 5 ساله 2011 تا 2015، چهارده درصد بیشتر از 5 ساله پیش از آن بوده است و روسیه و آمریکا بیشترین صادرات سلاح را در جهان داشته‌اند.

در این گزارش آمده است، عربستان سعودی به تنهایی خریدار 41 درصد از تسلیحات نظامی آمریکا در این بازه زمانی بوده است.

این گزارش با اشاره به فروش گسترده سلاح امریکا به کشورهای آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه، می‌افزاید بیش از 90 کشور جهان مشتری سلاح‌های امریکایی هستند.

اد فلورنت مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم گفت: «در حالی که مناقشات و تنش‌های منطقه‌ای رو به افزایش است، امریکا همچنان با اختلافی زیاد، بزرگترین صادر کننده سلاح در جهان به شمار می‌آید.»

فلورنت افزود: «امریکا در 5 سال گذشته مهمترین صادر کننده یا اهداکننده سلاح به دستکم 96 کشور جهان بوده است» و صنایع نظامی امریکا سفارش‌های زیادی برای صادرات سلاح از جمله سفارش دستکم 600 فروند جنگنده اف-35، داشته‌اند.

اسکات بنت افسر پیشین جنگ روانی ارتش امریکا گفت: این آمار تعجب آور نیست، «زیرا بیانگر الگویی است که از مدت‌ها پیش شاهد آن هستیم اما به واقع این روند از زمان آغاز جنگ‌های امریکا پس از 11 سپتامبر (2001) سرعت گرفته است.»

وی تصریح کرد دولت‌های امریکا «به سادگی سیاست برافروختن جنگ در نقاط مختلف جهان و سپس فروش تجهیزات نظامی را دنبال کرده‌اند.»

در این گزارش آمده است، روسیه دومین صادر کننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان است و 25 درصد از کل صادرات سلاح جهان را به خود اختصاص می‌دهد؛ اگرچه این رقم در سال‌های 2014 و 2015 و پس از آغاز بحران در اوکراین و اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو، کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هند بزرگترین وارد کننده تسلیحات نظامی روسیه به شمار می‌آید.

چین در 5 سال گذشته با پیشی گرفتن از فرانسه و آلمان به سومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان تبدیل شده است؛ خریدار اصلی تسلیحات چینی، پاکستان است.

ارسال نظرات