هیأت اقتصادی قزاقستان در نشست مطبوعاتی با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بین تهران و آستانه، ایران را یکی از مهم‌ترین شرکای این کشور خواندند.
کد خبر: ۸۶۴۱۶۹۹
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در بیشکک، هیئت بزرگ اقتصادی قزاقستان که اخیرا از ایران بازدید داشته ، پس از بازگشت به کشورشان، در نشستی مطبوعاتی به بررسی دستاوردهای این سفر پرداختند.

در این نشست مطبوعاتی «امانیاز قاسیم‌اویچ» رئیس کمیته توسعه صنعت جمهوری قزاقستان با اشاره به حضور «اسیت ارینتایویچ» وزیر امور سرمایه‌گذاری و توسعه این کشور در ترکیب هیئت مذکور، اظهار داشت: در حال حاضر ایران کشور مهمی برای منطقه بخصوص قزاقستان محسوب می‌شود زیرا این کشور دارای جمعیت 80 میلیونی است و از طریق این کشور می‌توان به بازارهای کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و حتی چین نیز دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: 2 طرف در این سفر علاقمندی خود را برای همکاری با یکدیگر در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری در قالب پروژه «جاده ابریشم» ابراز کردند.

رئیس کمیته توسعه صنعت و ایمنی جمهوری قزاقستان افزود: برای رسیدن به این اهداف قرار است 6 گروه کاری در زمینه‌های مختلف از جمله تولید فولاد، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری، خودروسازی و فن‌آوری ایجاد شود و نمایندگان این گروه‌ها ماهیانه نشست‌های مشترکی را با طرف ایرانی برگزار کنند.

وی ادامه داد: در این نشست ها ظرفیت همکاری‌های دوجانبه تعیین خواهد شد، علاوه بر این نمایندگان بخش اقتصادی در قزاقستان محصولات داروسازی، شیمی، خودروسازی و تولید محصولات غذایی کشور را به همتایان ایرانی خود معرفی کردند.

قاسیم‌اویچ افزود: همچنین در این دیدار طرفین در مورد خرید و فروش محصولات لازم برای خطوط راه‌آهن به توافق رسیدند و طرف ایرانی قرار است لوکوموتیو، قطار و قطعات آن را از قزاقستان خریداری کند.

وی اظهار داشت: طبق قراردادهای به امضا رسیده، قرار است ایران دستگاه‌های استخراج نفت، وسائل خانگی، محصولات غذایی، ساختمانی و غیره را به قزاقستان بفروشد ضمن آنکه بین‌ بانک‌های مرکزی 2 کشور درباره تسهیل معاملات تجاری غیرنقدی و رژیم روادید نیز توافقنامه‌های همکاری امضا شود.

«ارساین اربالتاویچ» عضو شورای بانک «توسعه قزاقستان» نیز در این نشست اعلام کرد: در نشتست 2 روزه تهران، گروه‌های کاری 2 کشور به برخی توافقات رسیدند و به طور کلی نتایج ملاقات‌های دوجانبه مطلوب بود.

عضو شورای بانک «توسعه قزاقستان» ادامه داد: قرار است در بهار آینده صندوق سرمایه‌گذاران مشترک قزاقی- ایرانی پس از بازدید «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان از ایران ایجاد شود.

وی افزود: به طور کلی بخش اقتصادی قزاقستان از همکاری با ایران به گرمی استقبال می‌کند و هر گونه کمک از جمله مالی، پشتیبانی، مشاوره و حمل‌ونقلی را ارائه خواهد کرد.

«غالیم جمعه‌بایویچ» رئیس «قزگیولاژی» شرکت زمین‌شناسی ملی قزاقستان در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی گفت: برخی شرکت‌های بزرگ استخراج معادن در قزاقستان و ایران چند ملاقات با همدیگر داشتند از جمله «ایمپسکو»، «شصتا»، «ایمپسکو» و شرکت‌های بزرگ استخراج معدن ایران با شرکت «قزگیولوژی» چند توافق‌نامه را امضا کردند.

وی ادامه داد:  چند شرکت در این حوزه علاقمندی خود برای فعالیت در قزاقستان اعلام کردند و قرار است کار گروه مشترک ایرانی- قزاقی در این زمینه ایجاد شود.

یکی دیگر از اعضای این هئیت اقتصادی قزاقستان تصریح کرد: در قالب این انجمن جامعه تجاری و صادرکنندگان قزاقستان در ایران محصولات و مواد خام تولید خود را معرفی کردند.

به گفته وی، تهران برای آستانه یکی از مهمترین شرکای منطقه است، در سال گذشته مبادلات دوجانبه بین 2 کشور به 650 میلیون دلار رسید که 570 میلیون دلار از آن، محصولات صادر شده از قزاقستان به ایران بود.

در ادامه این نشست عنوان شد: در حال حاضر همکاری اقتصادی بین تهران و آستانه در سطح پائین قرار دارد که در آینده این میزان با همکاری 2 کشور گسترش خواهد یافت.

مقامات اقتصادی قزاقستان در بهمن ماه سال جاری با سفر به تهران در مورد همکاری در بخش‌های مختلف مذاکراتی را صورت داده و در این سفر نیز به توافقاتی دست یافتند.

ارسال نظرات