دولتمردان یازدهم در دو سال و نیم اخیر در حالی مدام در خصوص پرداخت یارانه نقدی بر سر مردم منت گذاشته که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس از محل افزایش حاملهای انرژی ۳۳ هزار میلیارد تومان به دست آورده اند.
کد خبر: ۸۶۴۱۷۲۸
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ دولت روحانی در دو سال و نیم اخیر نشان داده که چندان میانه خوبی با پرداخت یارانه نقدی به مردم ندارد. دولتمردان تدبیر و امید در طول فعالیت دو سال و نیمه خود همواره در پرداخت یارانه نقدی به مردم تاخیر داشته اند و مدام در خصوص پرداخت آن بر سر ملت منت گذاشته اند.

معروفترین تعابیر دولتمردان در خصوص پرداخت یارانه را بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، و علی طیب نیا وزیر اقتصاد به زبان آوردند. زنگنه اعلام کرد که در شب پرداخت یارانه خواب به چشمانش نمی رود و وزیر اقتصاد هم در اظهار نظری عجیب گفت که شب پرداخت یارانه شب عزای دولت است.

اما داستان قطع کردن یارانه ها در این دولت هم حکایت جالبی دارد. در ماههای اول فعالیت دولت روحانی بسیاری از اقتصاددانان و دلسوزان از مردان اقتصادی دولت یازدهم خواستند که یارانه ثروتمندان را قطع کنند، ولی تیم اقتصادی دولت با بهانه هایی مانند سرک نکشیدن به حساب مردم و یا مکدر خاطر نشدن آنها از این کار طفره می رفتند. اما چند ماه بعد دولتمردان تغییر عقیده داده و تصمیم گرفتند که یارانه عده ای را حذف کنند. در این میان ساز و کار حذف یارانه عده ای از مردم در یک سال گذشته همواره ابهامات فراوانی را به وجود آورده است.

در ماههای اول حذف یارانه عده ای از مردم، شاهد بودیم که یارانه بسیاری از نیازمندان قطع شده و در مقابل آن یارانه کسانی که چند خودرو و یا آپارتمان داشتند همچنان پرداخت می شد. کار به جایی کشید که وزارت تعاون سامانه ای برای ثبت اعتراض در خصوص حذف شدگان یارانه نقدی تعبیه کرد. اما با این وجود روند نامناسب حذف یارانه نقدی عده ای از مردم طی ماههای اخیر هم ادامه دارد.

 ا.م یکی از افرادی است که یارانه نقدی او از آبان ماه قطع شده است. او در گفتگویی  اعلام کرده که یک آپارتمان کوچک 55 متری در یکی از نواحی جنوب تهران و یک خودروی ریو دارد ولی یارانه اش از آبان ماه قطع شده و اعتراض وی به این مسئله هم فایده چندانی نداشته است.

م.م به عنوان یکی از مستمری بگیران تامین اجتماعی که یک خانه قدیمی در جنوب تهران دارد هم در گفتگو یی علام کرد که یارانه نقدی‌اش از شهریور ماه قطع شده و اعتراض وی به این مسئله کارساز واقع نشده است.

ا.د هم به عنوان یکی دیگر از افرادی است که در ماههای اخیر با قطع یارانه نقدی‌اش مواجه شده است. وی اعلام کرد که به عنوان آبدارچی در یک شرکت خصوصی مشغول به فعالیت است و علی رغم درآمد 700 هزار تومانی در ماه، با قطع یارانه نقدی مواجه شده است و اعتراض وی به این مسئله هم باعث احقاق حقوقش نشده است!

با این تفاسیر به نظر می رسد دولت همچنان دست از قطع بی ضابطه یارانه عده ای از شهروندان برنداشته است. مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اعلام کرده که دولت روحانی بعد از انتخابات و تا فصل تابستان قصد دارد تا یارانه نقدی 12 میلیون نفر را قطع کند. وی همچنین اعلام کرده که دولتمردان در دو سال و نیم گذشته چند بار قیمت حاملهای انرژی را افزایش داده اند و باید به دنبال آن یارانه نقدی مردم را هم افزایش می داند اما از انجام این کار خودداری کرده اند.

طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تاکنون دولت یازدهم 33 هزار میلیارد از محل افزایش حاملهای انرژی در سال جاری به دست آورده است، در حالی که مردم هنوز همان مبلغ 45500 یارانه نقدی دو سال و نیم پیش را دریافت می کنند.

با این تفاسیر دولتمردان یازدهم همچنان با کتمان حقیقت تمام مشکلات اقتصادی کشور را به گردن پرداخت یارانه نقدی می اندازند و معتقدند که زیر بار پرداخت یارانه نقدی کمرشان خم شده است! سر تولید هم همچنان از یارانه بی کلاه مانده و دولتمردان علی رغم شعارهای فراوانی که قبل از انتخابات می دادند، تا به حال یک ریال هم یارانه به صنایع و واحدهای تولیدی پرداخت نکرده اند. باید دید مردان اقتصادی روحانی تا کی به رفتار ضد و نقیص خود در خصوص پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهند داد. تداوم این رفتار دولتمردان می تواند دولت یازدهم را تبدیل به دولت حذف یارانه کند.

ارسال نظرات