پیشرفت ۶ درصد ی سد تنگ سرخ در یاسوج

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه پروژه سد تنگ سرخ از سال ۹۰ کلنگ زنی شده است، گفت: این پروژه تا کنون ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر: ۸۶۴۱۹۳۹
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰

علی لطفی در گفت‌‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه سد تنگ سرخ در سال 90 کلنگ زنی شد، اظهار داشت:  این پروژه  دارای مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان 189.9 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این پروژه را تامین آب شرب شهر یاسوج  و روستاهای مسیر، به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب صنعت یاسوج به میزان 17 میلیون مترمکعب ، تأمین آب کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در سطح 6هزار هکتار و به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تأمین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب، تأمین آب زیست محیطی پایین دست به میزان 33 میلیون متر مکعب  و احداث مراکز تفریحی، توریستی و گردشگری در منطقه عنوان کرد.

وی بیان کرد: سد تنگ سرخ  از نوع سدهای خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی 66.5 متر – عرض تاج، 10 متر، طول تاج 917 متر، حجم مخزن در رقوم نرمال بهره‌برداری 125 میلیون مترمکعب وحجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب است.

لطفی گفت: عملیات اجرای طرح در جبهه‌های کاری تجهیز کارگاه‌ها، تونل انحراف، کانال ورودی سیستم انحراف، سرریز و فرازبند و بخشی از بدنه سد، فعال و کل طرح، دارای پیشرفت فیزیکی 6 درصد است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز طرح بیش از 2500 میلیارد ریال است، ابراز کرد: امسال  حدود 120 میلیارد ریال اعتبار مصوب طرح بوده و تاکنون مبلغ 96 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: هم اکنون، شرکت آب منطقه‌ای، به دنبال اجرای طرح از طریق فاینانس داخلی و خارجی است که فرایند آن در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تأمین آب شرب شهرستان‌های دهدشت، سوق، لنده و چرام و روستاهای مسیر از سد کوثر در حال بررسی است، گفت: این طرح مهم مطالعاتی که قرار است آب شرب شهرهای دهدشت،سوق،لنده و چرام را از طریق سد مخزنی کوثر و به میزان سالانه 16.94 میلیون متر مکعب تامین کند، در سال 93 به اتمام رسیده و در سال 94 مجوز ماده 215 به منظور شروع عملیات اجرایی اخذ و ردیف اعتباری، پیگیری‌های لازم صورت پذیرفته است.

لطفی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در صورت موافقت سازمان محترم برنامه ریزی کشور و تأمین اعتبار پروژه، عملیات اجرایی آن در سال 95 آغاز شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای جمعیت تحت پوشش این طرح را حدود 287 هزار نفر برشمرد و افزود: هزینه اجرایی آن نیز بیش از 1700 میلیارد ریال برآورد شده است و تأمین لوله‌های مورد نیاز آن که اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال را شامل می‎شود از طریق فاینانس داخلی در حال پیگیری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار