اشتغالزایی جوان بسیجی شهرستان باوی با پرورش شترمرغ توانستند شعار را به عمل تبدیل کنند.
کد خبر: ۸۶۴۲۳۰۶
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین رویکرد های جدید در مباحث اقتصادی در جهان است که چندین سال است از سوی مقام معظم رهبری به همه دولتمردان و آحاد جامعه ابلاغ شده است و نهادهایی مثل بسیج سازندگی در راستای تحقق فرامین مقام عظمای ولایت توانسته است با اجرای طرح های مختلف اقتصادی و تولیدی در سطح کشور شعار ما می توانیم را عینیت ببخشد و اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی از شعار به عمل تبدیل کند.
 اینک بیش از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، تفکر بسیجی در وجود جوانان و مردم این سرزمین ریشه دوانده و علم و دانایی این مردم مسلمان ایران کانون نگاه جهانیان شده است.
تفکر خودباوری از زوایا و دریچه های مختلف روز به روز تجلی می یابد و خوشه های دانش از گوشه و کنار ایران تحریم شده سربیرون می آورد.
از تازه آمدهای علم پزشکی تا دانش هسته ای، علوم فضایی و صنایع نظامی همه و همه بر تفکری مبتنی بر خودباوری یا همت بسیجی استوار است، تفکری که بزرگترین عاملان زر و زور جهان را به پای میز مذاکره با ملت ایران کشانده است.
اکنون در پس حسادت ها و کینه توزی ها حلقه محاصره اقتصادی بر مردم مقاوم ایران تنگ تر وتنگ تر شده و آزمون دیگری پس از جنگ تحمیلی بر روی مردم و تفکر بسیجی آنان گشوده شده است.  
با این حال رهبری معظم انقلاب مسیری دیگر برای استحکام درونی ملت ایران با تکیه برخودباوری ترسیم فرموده اند و آن را با نام اقتصاد مقاومتی به میدان داران عرصه های حضور یعنی قشرهای مختلف مردم سپرده است.
یشگام این حرکت سازنده اکنون تفکر بسیجی است که بر غیرت دینی و ملی قشرهای مختلف مردم می دمد و سوت سازندگی را درلایه های زیرین جامعه یعنی روستاهای دور دست و محرومان به صدا درآورده است.
طرح های کوچک تولیدی اقتصاد مقاومتی این روزها یکی پس از دیگری نمایان می شود و تولید به اشکال مختلف خوان نعمت های ایران اسلامی را تنوعی خاص می بخشد.
الهایی یکی از جوانان بسیجی شهرستان باوی و یکی از موفق ترین تولیدکنندگانی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت می کند در خیالش هم خطور نمی کرد که روزی بتواند پرورش شترمرغ راه اندازی کند اما توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی باعث شد تا به عنوان اولین پرورش دهنده شترمرغ در شهرستان باوی دست به کار بزرگی بزند.
اولین پرورش دهنده شترمرغ در شهرستان باوی با تقدیر از حمایت های بسیج سازندگی سپاه امام حسن مجتبی(ع) شهرستان باوی در این باره گفت: اهداف بسیج در اقتصاد مقاومتی قابل تقدیر بوده و اگر حمایت های مسئولان بسیج سازندگی سپاه باوی نبود شاید نمی توانستم این پروژه را اجرا کنم. 
وی یکی از اهداف خود برای راه اندازی این طرح، ریسک کردن برای رسیدن به هدف و توسعه اشتغال و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: صنعت گوشت و پوست شترمرغ امروز به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصاد گوشتی در دنیا محسوب شده و حتی از تخم این پرنده آفریقایی می توان چند محصول عمده را بدست آورد.
الهایی به مزایای این صنعت در تولید اشتغال اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این صنعت برای اولین بار در شهرستان باوی راه اندازی شده است، می توان با حمایت مسئولان و توجه کافی به آن این محصول را به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصادی شهرستان تلقی کرد.
وی با بیان اینکه امروز گوشت شترمرغ به عنوان محصولی نادر و حتی کمیاب در برخی از استانها و حتی در استان خوزستان شناخته شده نیست، ابراز کرد: یکی از دلایلی که مردم نسبت به گوشت شترمرغ اقبالی نشان نمی دهند کمیابی آن است ولی این در صورتی است که ارزش غذایی این پرنده پنج برابر گوشت گاو و گوسفند از لحاظ پروتئینی است.
این کارآفرین بسیجی تصریح کرد: گوشت شترمرغ امروز گوشتی مرغوب در بین پرندگان و محصولات گوشتی بوده که برای بیماران که دچار قند خون و چربی خون هستند بسیار مفید است.
 وی یکی از مهمترین مزایای عمده پرورش شترمرغ را صنعت پوست و حتی روغن آن دانست و گفت: سن بلوغ شترمرغ 20 تا 30 ماه بوده و در این مدت وزن این پرنده به 100 کیلو و حتی 120 کیلو می رسد که در این برهه به دلیل پروتئین های متعدد در گوشت و پوست این پرنده می توان از روغن های موجود در پوست آن بعد از ذبح به عنوان یکی از مهمترین دست آوردهای اقتصادی بعد از گوشت آن توجه کرد. 
اولین پرورش دهنده شتر مرغ در شهرستان باوی با بیان اینکه از صنعت گوشت شترمرغ بیش از 10 محصول عمده می توان بدست آورد، بیان کرد: صنعت محصولات گوشتی و پوستی شترمرغ به عنوان یکی از مهمترین صنعت های جهان محسوب می شود که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.
الهایی در ادامه نگهداری این پرنده را بسیار سخت و طاقت فرسا دانست و افزود: همانگونه که پرورش این پرنده نادر خوشی ها و مزایایی دارد از طرفی دیگر معایبی داشته که نیازمند مراقبت های بالاست.
وی تصریح کرد: جان این پرنده به دلیل نداشتن کیسه صفرا همیشه در خطر است و حتی ممکن است با شنیدن صدای بلند و قریب الوقوع سکته کند و جان خود را از دست دهد که در این زمینه مراقبت از این پرندگان الزامی است.
شترمرغ نوعی پرنده بی پرواز بومی آفریقاست كه لقب بزرگترین پرنده زنده دنیا را یدک می كشد و تخم آن نیز از هر پرنده دیگری بزرگتر است. مدت هاست كه شترمرغ ها با توجه به منافع سرشاری كه دارند، در نقاط مختلف دنیا اهلی شده و پرورش داده می شوند. 
پرورش شترمرغ در ایران نیز مدتی است كه جدی تر از گذشته دنبال می شود. گوشت شترمرغ فاقد چربی و كلسترول بالاست. از چربی شترمرغ برای تولید روغن و صابون استفاده می شود. پوست و پر شترمرغ در تولید پوشاک كاربرد دارد. مغز این پرنده در درمان بیماری آلزایمر موثر است و از بافت زانوی شترمرغ در دستگاه های الكترونیكی و مخابراتی استفاده می شود. حتی می توان قرنیه چشم این پرنده را به قرنیه چشم انسان پیوند زد. مجموعه این موارد به اضافه سرعت رشد سریع و ضریب تبدیل بالای شترمرغ، باعث جذاب شدن این پرنده در نگاه پرورش دهندگان و علاقمندان به عرصه پرورش طیور شده است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات