سرنوشت طرح پشتیبانی از فقرا و ازکارافتادگان در مجلس نهم با ابهام روبه‌رو است

نیاز 6میلیون نیازمند به قانون حمایت

طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند و ازکارافتاده در خرداد ماه با 280 امضا به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد اما تراکم کاری مجالی برای بررسی آن نداد و این روزها که به پایان سال نزدیک می‌شویم بهارستان با زمانی کوتاه برای بررسی این طرح روبه‌رو است.
کد خبر: ۸۶۴۳۱۸۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند و ازکارافتاده در خرداد ماه با 280 امضا به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد اما تراکم کاری مجالی برای بررسی آن نداد و این روزها که به پایان سال نزدیک می‌شویم  بهارستان با زمانی کوتاه  برای بررسی این طرح روبه‌رو است.

براساس این طرح، افراد نیازمند و از کار افتاده پس از شناسایی توسط نهادهای حمایتی، برای همیشه و تا زمانی که شرایط قرار گرفتن در این گروه را دارا هستند، نسبتی مشخص از حقوق یک کارگر را دریافت می‌کنند. همچنین خانواده‌های 4 نفره 50 درصد، 3 نفره 40 درصد، 2نفره 30درصد و خانواده 1 نفره 20 درصد حقوق و مزایای یک کارگر با حداقل دستمزد قانون کار را دریافت می‌کنند و به ازای هر نفر در خانوارهای بالای 4 نفر،10 درصد به میزان دریافتی خانوار افزوده خواهد شد و جامعه هدف این طرح تنها مشمول افراد نیازمند و از کار افتاده می‌شود.

طرحی با هدف جلوگیری از فقر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اساس و هدف اصلی از مطرح شدن این طرح، جلوگیری از افزایش فقر است تا بر این اساس افراد و خانوارهای نیازمند با کمک‌ها و پشتیبانی مالی از قدرت خرید و معیشت مطلوب‌تری برخوردار شوند.

براساس آمار منتشر شده، جامعه هدف این طرح 6 میلیون نفر است که بر همین مبنا، به طرح 6 میلیون نفر نیز معروف شده است اما مشغله و تراکم کاری مجلس شورای اسلامی تاکنون امکان بررسی آن را فراهم نکرده است.

تلاش برای به سرانجام رساندن طرح6میلیون نفر

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان درصدد هستند طرح مورد نظر را تا پیش از پایان سال جاری به ثمر برسانند.  فرج‌الله عارفی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره بیان داشت: طرح حمایت از 6 میلیون نفر نیازمند، در نوبت بررسی قرار گرفته و انتظار می‌رود هیات‌رئیسه بررسی آن را در دستور کار قرار دهد و توجه هر چه بیشتری را نسبت به این طرح لحاظ کند. محمداسماعیل سعیدی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است فارغ از تمام مسائل سیاسی و تبلیغاتی، طرح مورد اشاره باید در دستور مجلس قرار گیرد.

همچنین پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز یکی دیگر از حامیان طرح یادشده است. وی که همواره نسبت به توسعه فقر و نیازمندی در جامعه  هشدار داده از این طرح حمایت کرده است. برخی کارشناسان معتقدند باید طرح مورد اشاره هر چه زودتر بررسی و اجرایی شود، زیرا مشکلات این 6میلیون نفر می‌تواند بخش‌های دیگری از جامعه را نیز درگیر خود کند و در آن صورت هزینه‌های تحمیلی برای بهبود اوضاع اجتماعی به مراتب فراتر از حمایت‌ها و میزان پرداختی خواهد بود که بر مبنای تقسیم‌بندی پیش‌بینی شده مدنظر قرار دارد.

مهلت 2 هفته‌ای مجلس برای تصمیم‌گیری!


بدون تردید طرح 6 میلیون نفر یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون است که در صورت تصویب، تایید و اجرا، نقش بسزایی در مهار فقر و توزیع متوازن ثروت در جامعه خواهد داشت.

عمر مجلس نهم در خردادماه سال آینده به پایان می‌رسد، با توجه به تعطیلات نوروز و احتساب تعطیلات رسمی تقویمی، مدت زمان چندانی برای رسیدگی و تصویب طرح باقی نمانده است. از سوی دیگر برای لحاظ کردن آن در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه باید طرح مورد اشاره با فوریت هر چه بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دهم اسفند ماه به بهارستان  می‌آیند تا پس از یک هماوردی تبلیغاتی برای حضور دوباره در مجلس شورای اسلامی(دوره دهم)فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر خود را در مجلس نهم که عمر چندانی نیز به پایان آن باقی نمانده پیگیری و بررسی کنند. از دهم اسفندماه تا 24 اسفند که آخرین روزکاری مجلس در سال 94 خواهد بود، 15 روز زمان باقی است که با کسر روزهای تعطیل، مجلس شورای اسلامی با مقطعی 12 روزه  برای بررسی طرح 6 میلیون نفر روبه‌رو است.

امید است با تسریع و جمع‌بندی و تصویب این طرح، گامی برجسته در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه برداشته شود، طرحی که در صورت تصویب یکی از طرح‌های ماندگار، برجسته و فراموش نشدنی تاریخ مجلس شورای اسلامی محسوب خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار