در حالی که ربیعی در حکم جدید رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال به پایش ، ارزیابی و پیگیری اجرای مصوبات شورا به عنوان یک وظیفه مهم اشاره کرده است اما کارشناسان بازار کار معتقدند که شورای عالی اشتغال برخلاف اسمی که دارد خیلی ماهیت عمل گرایانه ندارد.
کد خبر: ۸۶۴۳۳۲۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ پس از آنکه 14 مرداد ماه 94 اعضای شورای عالی اشتغال به بهانه‌ امضای یک توافقنامه با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دور هم جمع شدند دیگر جلسه ای برگزار نشده است.

 دستورات این جلسه بررسی طرح های اشتغال زایی بخش کشاورزی، شامل پروش ماهی در قفس، کشت گلخانه ای، طرح های کوچک کشاورزی، بررسی سیاست های شورای عالی اشتغال در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات بانکی از جمله صندوق توسعه ملی (موضوع تبصره یک ذیل ماده 52 قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)، ارائه مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال ،تصویب طرح تأمین مالی جمعی پروژه های کارآفرینی ،تصویب آیین نامه های طرح کارروزی دانش آموختگان و دانشگاهی،الزامات ایجاد اشتغال در شرایط فعلی با تأکید بر بنگاه های کوچک و خرد دستورات این جلسه شورای عالی اشتغال است.

در حالی که شورای عالی اشتغال یکی از ابزارهای اصلی سیاست‌گذاری در بخش اشتغال است، گویا ربیعی به فکر فرو رفته و وظایفی مانند پایش سیاست های کلان اشتغال ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد ائتلاف بر رشد اقتصادی فراگیر (اشتغال محور)، ایجاد توافق بر تقسیم کار ملی سازمان‌ها و نهادهای موثر در حوزه اشتغال کشور، برنامه ریزی و هماهنگی با نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای برگزاری منظم جلسات شورا ، کمیسیون های تخصصی و کارگروه‌های کارشناسی مرتبط، مطالعه و اظهار نظر درباره خط مشی کلی اشتغال کشور، اظهار نظر در خصوص لوایح و طرح های مرتبط با موضوع اشتغال، تهیه و بررسی موضوعات و محورهای اصلی دستور جلسات شورا و کمیسیون تخصصی، پایش ، ارزیابی و پیگیری اجرای مصوبات شورا و کمیسیون تخصصی و انعکاس نتایج، تهیه و پیشنهاد سازمان کار جدید دبیرخانه شورای عالی اشتغال، تشکیل کارگروههای مطالعات تخصصی و تقویت ظرفیت دانشگاهها و موسسات پژوهشی در حوزه اشتغال و  تهیه گزارش عملکرد شورا برای ارایه به مراجع ذیربط را برای شورای عالی اشتغال تعریف کرده است.

 در حال حاضر  پایش ، ارزیابی و پیگیری اجرای مصوبات شورا و کمیسیون تخصصی یکی از وظایف این شوراست. در حال حاضر که در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال رسیدگی به وضعیت کشاورزی مد نظر قرار گرفته است . آیا  آخرین مصوبات درباره کشت گلخانه ای و تولید 100 هزار تن ماهی در قفس عملیاتی شده است؟

در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال در راستای دو طرح پرورش ماهی در قفس و کشت گلخانه ای مقرر شد 1000 هکتار کشت محصولات گلخانه ای و تولید 100 هزار تن ماهی در قفس، در آب‌های شمالی و جنوبی کشور به منظور اشتغال زایی عملیاتی شود، آیا این موضوع عملیاتی شده است؟

علاوه بر اینکه جلسات شورای عالی اشتغال به صورت مرتب برگزار نمی‌شود. اما در کنار این موضوع هم عملکرد مناسبی ندارد.

نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد، چند درصد از جمعیت در سن کار، فعال؛ یعنی شاغل یا بیکار هستند. مطابق نتایج به دست آمده، در فصل پاییز، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت 10 ساله و بیش‌تر در کل کشور 38.1 درصد بوده است. این شاخص در بین مردان 63.2 درصد و در بین زنان 13.2درصد محاسبه شده است.

* شورای عالی اشتغال جنبه تبلیغاتی دارد

 این سوال در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند که خلاف اسمی که این شورا دارد، اما ماهیت عمل گرایانه ندارد. حمید حاج اسماعیلی  با بیان اینکه شورای عالی اشتغال برخلاف اسمی که دارد خیلی ماهیت عمل گرایانه ندارد، گفت: اگر هم تصمیمی قرار است در قالب این شورا گرفته شود، اولین اقدام آن باید در دولت تجلی پیدا کند و این دولت است که ابتدا باید به مصوبات این شورا پایبند باشد و برای اجرای آنها برنامه ریزی کند.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه  شورای عالی اشتغال جنبه تبلیغاتی دارد گفت:متاسفانه در گذشته این شورا ناکارآمد بوده و در دولت تدبیر و امید نیز برنامه روشنی برای عملکرد شورای عالی اشتغال وجود ندارد و بحث های مطرح شده بیشتر پراکنده بوده و نمی توان از داخل آنها به نتایج روشنی درباره حل بحران بیکاری کشور رسید.

حاج اسماعیلی ادامه داد: هرچند دولت تدبیر و امید مدعی عملکرد مناسب شورای عالی اشتغال نشده است، اما به دلیل اینکه شورا ماهیت کاربردی ندارد نمی توان انتظار داشت تصمیمات و مصوبات این شورا بتواند در جامعه تغییری ایجاد کند.بازار کار کشور به شدت نیازمند برنامه است ولی دولت تاکنون برنامه روشنی در این بخش ارائه نکرده که بتوان امروز ابزارهای اجرایی آن را از دولت مطالبه کرد. آیا تاکنون در این زمینه مذاکرات موثری با بانک ها صورت گرفته و یا دولت توانسته دستور مشخصی را در این زمینه داشته باشد.

 وی با بیان اینکه دولت باید از مرگ تعداد زیادی از بنگاه های کوچک و خُرد جلوگیری می کرد افزود: اما آمارها از تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی دارد. بنابراین شورای عالی اشتغال بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. متاسفانه از بزرگترین ضعف های دولت ها این است که اشتغال را تنها متکی به تسهیلات و منابع بانک ها می دانند و این اشتباهی است که همچنان تکرار می شود.
ارسال نظرات