کد خبر: ۸۶۴۴۴۴۳
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، گفت: آقای سلحشور سالها قبل می خواست ساخت سریال حضرت موسی(ع) را شروع کند ولی عده ای نخواستند و ایشان را سراغ ساخت سریال حضرت یوسف (ع) فرستادند چون فکر می کردند ایشان نمی تواند این کار را انجام دهد و بنابراین ساخت داستان حضرت موسی هم منتفی می شود.

وی افزود: عده ای می گفتند همه ذهن ها معطوف به داستان یوسف و زلیخا است و این را هم که نمی توان نشان داد پس کاری ابتر و ضعیف خواهد شد.

شمقدری با طرح این پرشس که چرا سریال حضرت موسی ساخته نشد؟ چرا آقای سلحشور و دوستان ایشان بعد از دو کار موفق باز هم باید امتحان پس دهند؟ ادامه داد: اما آقای سلحشور و دوستان ایشان این تهدید را تبدیل به فرصت کردند و سریال بسیار جذاب و ماندگار یوسف پیامبر را خلق کردند که توانست اثرات بسیار خوبی بگذارد.

رئیس سابق سازمان سینمایی در ادامه گفت: همین که خواستند ساخت سریال یوسف پیامبر را آغاز کنند عده ای جوسازی می کردند که حیف این همه سرمایه و مشخص است که این سریال خوب از آب در نخواهد آمد برخی ها هم به اصطلاح خودشان از دیدگاه اخلاقی ورود پیدا کردند که چرا آقای سلحشور می خواهد داستان یوسف و زلیخا را به نمایش در آورد و یک هفته قبل از اینکه سریال یوسف پیامبراز تلویزیون پخش شود یکی از منتقدین سریالی را که ندیده بود و نمی دانست چیست را به باد تند ترین انتقاد ها گرفت که این فضای نقد تند تا پخش چند قسمت ابتدایی این سریال از تلویزیون در فضای رسانه ای و حتی افکار عمومی ادامه و سیطره داشت.

*یوسف پیامبر مرزهای ایران را درنوردید

شمقدری اظهار داشت: بعد کم کم این سریال خود را نشان داد و ارتباط برقرار کرد و آنقدر این ارتباط با مردم عمیق شد که بعد ها هم فراتر از مرزهای ایران این سریال جایگاه خود را پیدا کرد.

وی با اشاره به خاطره ای از سفر کربلا گفت: در فاصله 200 متری بارگاه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) ماشینی را در حال حرکت دیدم که کپسول گاز حمل می کرد و برای اینکه ورود خود را اطلاع دهد موسیقی پخش می کرد و من دیدم که این موسیقی خیلی برای من آشنا است و متوجه شدم که موسیقی سریال حضرت یوسف است یعنی این موسیقی به حدی برای مردم آنجا جا افتاده که همه می شناسند و برای همه طبیعی بود و هیچ کس هم اعتراض نمی کرد که در نزدیک حرم امام حسین (ع) موسیقی پخش می شود.

شمقدری تصریح کرد: سریال حضرت یوسف (ع) چنین نفوذی در قلوب مردم داشت و این همان سریالی بود که منتقدین از ابتدا آن را رد می کردند آقای سلحشور این سریال را به اتمام رساند و خیلی طبیعی بود که بلافاصله به ایشان بگویند ساخت سریال حضرت موسی (ع) را شروع کن و کسانی که ادعای کمک به فرهنگ قرآنی را داشتند از ایشان حمایت کنند ولی همه می دانیم که ایشان در فرآیند های بعدی چقدر مشکل داشتند.

رئیس سابق سازمان سینمایی عنوان کرد: در این مدت حدود هفت سالی که از پخش سریال حضرت یوسف می گذرد آقای سلحشور دنبال این بودند که سریال حضرت موسی را به فرآیند اجرایی کامل ببرند ولی این اتفاق نیفتاد البته فیلم نامه را نوشتند و کار کردند اما فرآیند تولید و پیش تولید مهم بود که راه سرمایه گذاری برای تولید این سریال باز نشد تلاش هایی شد قول هایی داده شد اما به هر حال در زمان حیات ایشان این کار انجام نشد.

*عده ای به دنبال منتفی کردن ساخت سریال حضرت موسی هستند

شمقدری افزود: حالا هم عده ای فضا سازی می کنند که چون آقای سلحشور رفت دیگر ساخت سریال حضرت موسی هم منتفی شد در صورتی که دوستانی هستند که بتوانند ساخت این سریال را ادامه دهند و بسازند جای تعجب است که عده ای می خواهند صورت مسئله را پاک کنند شاید برخی از رفتن ایشان خوشحال شدند و این تاسف آور است.

*همه دستگاه های فرهنگی پای کار بیایند

وی تأکید کرد: همه دستگاه های فرهنگی و کسانی که پول دارند و در حوزه فیلم و سریال سرمایه گذاری کرده اند باید پای کار بیایند ساخت سریال حضرت موسی (ع) یک کار فرا ملی و مکتبی است این سریال به نقاط استراتژیک دشمن حمله می کند و جریانی که نمی خواهد این سریال ساخته شود جریان صهیونیسمی است و اینکه عده ای در داخل با این جریان همراهی کنند فاجعه است و یکی از همان مصداق های نفوذی است که مقام معظم رهبری می فرمایند.

شمقدری اظهار داشت: امروز مطالبه همه ما باید ساخت سریال حضرت موسی (ع) باشد این میراثی از آقای سلحشور است و من خبر دارم که دوستانی آماده کار هستند و آقای سلحشور هم از قبل هماهنگی ها را انجام داده بودند و حتی وصیت کردند و این کار باید ساخته شود.

رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: چه اتفاقی افتاده که جریان بچه های جبهه فرهنگی انقلاب که در عرصه های مختلف با کارنامه های موفق فعالیت دارند برای کارهای بعدی باز باید خود را اثبات کنند و همواره مورد اتهام هستند.

*کارهای استراتژیک باید از هفت خوان بگذرند

شمقدری در خاتمه گفت: دوستانی هستند که قبلا کارهای خوبی انجام داده اند ولی در حال حاضر بیکار هستند دلیل این چیست؟ این نشان می دهد که فرآیند های تصمیم گیری و ساخت سریال وفیلم های سینمایی در کشور مدیریت شده است که عده ای خاص کارهایشان به راحتی ساخته می شود جایزه می گیرند به جشنواره می روند ولی کارهای استراتژیکی که در راستای حرکت های کلی نظام است باید از هفت خوان بگذرند و در آخر هم به نتیجه نمی رسند.

گفتگو از: مریم علیم آبادی

ارسال نظرات