گزیده مهم ترین مطالب اقتصادی روزنامه‌های سه‌شنبه 11 اسفند؛

بازار شب عيد هم به ركود خورد/ واکنش کارشناسان به سخنان وزیر اقتصاد

غیبت شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا در همایش خودروی ایران/ برجام چه تاثیری بر دستمزد کارگران دارد؟
کد خبر: ۸۶۴۴۶۵۵
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  با وجود تبلیغات دولتی ها درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ جهان پس از برجام، در همایش صنعت خودروی ایران که دیروز برگزار شد، خودروسازان معتبر دنیا حضور نداشتند.




* ابتکار


- بسته خروج از رکود، رکود را بیشتر کرد


این روزنامه حامی دولت در گزارشی نوشته است: کارشناسان بازار خودرو می گویند بی رونقی این بازار از 4 سال پیش شروع شده و هر سال بیشتر شده است، جواد همتیان در گفتگو با ابتکار در مورد دلایل این بی رونقی گفت: تورم و گرانی خودرو از عمده ترین دلایل عدم تمایل مردم به خرید خودرو است، این کارشناس بازار خودرو با اشاره به ارتباط روزانه خود با فعالان این بازار افزود: مردم ارزش واقعی خودرو ها را می دانند و زمانی که یک خودرو داخلی که 10 میلیون تومان ارزش دارد را به چند برابر قیمت واقعی به مردم عرضه می کنند طبیعی است که تمایلی به خرید وجود نداشته باشد. همتیان با تعمیم مسائل مطروحه به خودرو های خارجی و وارداتی گفت: این مسئله در مورد خودروهای خارجی که با واردات به بازار داخلی راه پیدا می کنند نیزصدق می کند. معادل ریالی خودروهای وارداتی منصفانه نیست و گاه یک خودروی 20 هزار دلاری با قیمتی نزدیک به 250 میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.
این کارشناس بازار خودرو درجواب به دلایل این گرانی با اشاره به اینکه شرکت های داخلی نمی گذارند قیمت خودروهای وارداتی واقعی شوند افزود قبل از وضع تحریم های بین المللی علیه کشور قیمت خودروهای وارداتی به واقعیت نزدیک تر بود، با اجرایی شدن تحریم ها در مدت زمان کوتاهی قیمت های به چند برابر افزایش یافت و اکنون که تحریم ها برداشته شده کاهش قیمت خودرو با کاهش نرخ ارز همخوانی ندارد و خودرو سازان داخلی برای اینکه مجبور به متناسب سازی قیمت خودروهای تولید خود با انواع خارجی نشوند مانع کاهش قیمت خودروهای وارداتی و همینطور خودروهای تولید داخل می شوند.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: از نظر رفتار بازار که اکنون کاهش تقاضا را نشان می‌دهد، هرگونه افزایش قیمتی منجر به کاهش مشتریان خواهد شد، زیرا قدرت خرید هم‌اکنون به سطح قیمت فعلی تولیدات خودروسازان نرسیده و در سال آینده نیز به این میزان افزایش نخواهد داشت. از نظر حسابداری هم اگر این موضوع را بررسی کنیم، هزینه‌های مالی خودروسازان کاهش قابل توجهی دارد و خودروسازان در سال آینده حاشیه سود خوبی خواهند داشت.علی رحیمی کارشناس فروش بازار خودرو نیز با اشاره به کمبود نقدینگی مردم گفت: کمبود نقدینگی مردم تنها دلیل افت رونق بازار خودرو نیست، در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی مردم تقریبا بدتریا شبیه به امسال بوده است و با این وجود بازار عیدانه خودرو پویایی بیشتری نسبت به امسال داشته است. این کارشناس با اشاره به بسته خروج از رکود دولت برای بازار خودرو افزود: بسته خروج از رکود دولت به صورت وام و مستقیما به حساب خودرو سازان واریز شد، و تنها دست آورد آن خالی شدن پارکینگ های انبار خودروسازان و کم رونق شدن بازار عیدانه خودرو بود.


* ایران

- بلیت‌های نوروزی 30 درصد گران می‌شود


روزنامه دولت از گران شدن بلیت هواپیما خبر داده است: در روزهای پایانی اسفندماه بحث سفرهای نوروزی داغ می‌شود و اکثر مردم برای سفر به شهر یا کشورهای دیگر برنامه ریزی می‌کنند. برهمین اساس برای جلوگیری از سوء‌استفاده برخی نهادهای نظارتی دخیل در حمل و نقل مانند سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان راهداری و شرکت راه آهن نظارت برشرکت‌های زیرمجموعه را افزایش می‌دهند.
درهمین زمینه معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به شرکت‌های هواپیمایی تنها مجوز پرواز برنامه‌ای داده شده است، گفت: حداکثر افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز 30 درصد خواهد بود.محمد خداکرمی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی براساس شرایط خود و باتوجه به روز و ساعت پرواز و میزان تقاضا نرخ تعیین می‌کنند، اظهار داشت: این نرخ چه برای پروازهای عادی و برنامه‌ای و چه پروازهای چارتری لازم الاجرا است.وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی را به این سمت هدایت می‌کنیم که عرضه مستقیم داشته باشند یا از طریق آژانس‌های بند الف برای فروش بلیت اقدام کنند، ادامه داد: به نفع خود شرکت‌های هواپیمایی است که بلیت‌ها را به صورت برنامه‌ای به فروش برسانند اما با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های برنامه فروش و رزرواسیون مشکل دارند به فروش بلیت به صورت چارتری اقدام می‌کنند اما آن نرخی که ایرلاین تعیین می‌کند لازم الاجرا است...
معاون سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمتی در فروش بلیت‌های خود برای ایام نوروز اعمال نکرده‌اند و همچنان بلیت‌ها را با نرخ‌های مصوب چند ماه گذشته به فروش خواهند رساند، تأکید کرد: برخی از ایرلاین‌ها هم افزایش قیمتی را در نظر گرفته‌اند که حداکثر این افزایش قیمت‌ها بین ۲۰ الی ۳۰ درصد است.


* جوان


- بازار شب عيد هم به ركود خورد


روزنامه جوان از رکود در بازار خبر داده است: بازار شب عيد هم از ركود اقتصادي و بي‌پولي مردم بي‌نصيب نمانده است، زيرا در حالي كه چند هفته تا اتمام سال 94 باقي نمانده است اغلب بازار‌ها سوت و كور هستند و به قول برخي از بازاريان، بازار هنوز در خواب زمستاني به سر مي‌برد و اگر خريدي هم صورت مي‌گيرد همان مايحتاج ضروري مردم است كه پيش از نيز وجود داشت.
به گزارش «جوان»، در حالي به هفته‌هاي پاياني سال نزديك مي‌شويم كه خبري از خريدهاي شب عيد ايراني‌ها نيست و به نظر مي‌رسد اوضاع نابسامان اغلب خانوارها موجب شده تا از كنار بازار هم رد نشوند، اين در حالي است كه به گفته كارشناسان افت قدرت خريد مردم موجب شده تا خانوارها درآمد خود را صرف برطرف كردن مايحتاج ضروري خود كرده و از ساير هزينه‌ها چشم‌پوشي كنند.
ضعف تقاضا يكي از دلايل ركود اقتصادي در ايران عنوان مي‌شود، اين در حالي است كه درآمد كارگران و كارمندان كفاف هزينه يك خانوار را نمي‌دهد و نيروي كار به سختي مي‌تواند با حقوق يك ماه از پس هزينه‌هاي خود برآيد چه برسد به آنكه بخواهد هزينه‌هاي شب عيد را تأمين كند.
عليرضا ارزاني‌ممقاني، عضو اتحاديه خشکبار در گفت‌وگو با «نسيم آنلاين» بيان داشت: وضعيت بازار آجيل و خشکبار بسيار نامناسب و با رکود بسيار شديدي مواجه شده است، به طوري که با قاطعيت مي‌توانم بگويم که هيچ سالي در چنين زماني بازار آجيل اين چنين بي‌مشتري و بي‌سرو صدا نبوده است.
عضو اتحاديه خشکبار بيان داشت: در حال حاضر اين بازار با کاهش 90 درصدي مشتريان مواجه شده که پيش‌بيني ما اين است در خوشبينانه‌ترين حالت اين رقم با نزديک شدن به عيد به 50 درصد برسد، يعني در هر صورت نسبت به سال گذشته فروش آجيل 50 درصد کاهش خواهد يافت که دليل اين موضوع نيز اين است که مردم قدرت خريد خود را از دست داده‌اند و درآمد خود را صرف هزينه‌هاي مهم‌تري مي‌کنند.  ارزاني اظهار داشت: يکي از مشکلات ديگر بازار آجيل واردات اقلامي است که مشابه داخلي آن در بازار وجود دارد، از جمله تخمه آفتابگردان و بادام زميني، من نمي‌دانم چه دليلي دارد که اين اقلام را به صورت رسمي وارد بازار داخلي مي‌کنند، اما جلوي واردات بادام هندي را که مشابه داخلي ندارد مي‌‌گيرند، اين موضوعات براي ما هم سؤال شده است.
از سوي ديگر   در سال‌هاي گذشته در شب عيد و چند هفته به پايان سال، بازار خودرو تب و تاب شديدي به خود مي‌گرفت و داغ مي‌شد. مردم نيز شتاب و عجله بيشتري براي خريد خودرو داشتند، اما نمايشگاه‌داران اذعان مي‌کنند «با اينکه حدود يک ماه به پايان سال 94 باقي مانده، بازار خريد و فروش هنوز داغ نشده و در رکود کامل به‌سر مي‌برد.»

- برجام چه تاثیری بر دستمزد کارگران دارد؟

روزنامه جوان از انتظار مردم برای تحقق وعده دستمزدی دولت گزارش داده است:‌ آخرين قول‌هاي وزير كار و همچنين معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور از تغيير نگرش‌ها در تعيين دستمزد كارگران و كارمندان حكايت داشت، در اين بين برخي از تحليلگران با اشاره به عدم همكاري دولت تدبير و اميد در اعلام هزينه واقعي معيشت در كشور، قول و ادعاي علي ربيعي و نوبخت را ادعايي انتخاباتي معرفي مي‌كنند اما باز با اين حال 13 ميليون كارگر و همچنین 8ميليون كارمند و مستمري‌بگير در انتظارند تا ببينند دستمزدها در دوران پسابرجام چه تغييري را تجربه مي‌كنند.
به گزارش جوان، بهمن ماه سال 91 زماني كه حسن روحاني هنوز سكان دولت را در دست نگرفته بود، از تريبون مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در انتقاد به پايين بودن دستمزد نيروي كار و فاصله ميليوني حداقل دستمزدها با خط فقر مقوله‌اي تحت عنوان «مزد منصفانه و كار منصفانه» را مطرح كرد اما در حالي كه دو سال از سكانداري رياست جمهوري حسن روحاني مي‌گذرد تغيير چنداني در كشف حقيقي دستمزد نيروي كار در كشور رخ نداده است.
برخي كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه حسن روحاني به دليل آنكه در دو سال ابتدايي دولت خود به مسئله هسته‌اي و كاهش تورم اشتغال داشت، نتوانست كارچنداني براي اقتصاد ايران و همچنين بهبود دستمزد نيروي كار انجام دهد، اما پيش از انتخابات مجلسين، علي ربيعي وزير كار و نوبخت معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري به يكباره مدعي شدند كه بايد دستمزدها بر پايه هزينه‌هاي واقعي زندگي نيروي كار تعيين شود.
ادعاي ربيعي و نوبخت در مورد تعيين منصفانه‌تر دستمزدها از اين جهت حائز اهميت است كه ربيعي يكي از اعضاي اثرگذار در شوراي عالي اشتغال به شمار مي‌رود كه همه ساله در هفته‌هاي پاياني سال در كنار نماينده كارفرمايي و كارگري حداقل دستمزد بيش از 13 ميليون كارگر در كشور را تعيين مي‌كنند، از سوي ديگر نوبخت به عنوان مدير برنامه‌ريزي رياست جمهوري در تعيين دستمزد بيش از 5/8 ميليون كارمند و مستمري‌‌بگير مؤثر است...
حال در اين بين اگر چه برخي كارشناسان بر اين باورند كه ادعاي دستمزدي ربيعي و نوبخت صرفاً يك ادعاي انتخاباتي بوده است و كاربرد ديگري ندارد، در اثبات ادعاي خود عدم همكاري دولت تدبيرو اميد در اعلام هزينه واقعي معيشت در كشور را مطرح مي‌كنند، اما با اين وجود به نظر مي‌رسد نيروي كار در ايران اعم از كارگر و كارمند منتظرند ببينند اشتغال بيش از 5/2 ساله دولت به مقوله برجام آيا براي آنها در دوران پسابرجام ميوه‌اي به همراه دارد يا خير‌؟
 البته بايد توجه داشت كه در شب انتخابات نيز دولت پاداش و مطالبات بخشي از بازنشستگان را پرداخت كرد، حال بايد ديد علي ربيعي همچون نوبخت براي كارگران در بخش دستمزد برنامه فوق‌العاده‌اي در مقايسه با گذشته دارد يا خير‌؟


* جام جم

- واکنش کارشناسان به سخنان وزیر اقتصاد


جام جم نوشته است:  اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درباره خروج کامل از بحران و رکود اقتصادی که محتوای نامه شهریورماه وی و سه وزیر دیگر به رئیس‌جمهور بود، با واکنش کارشناسان اقتصادی مواجه شد.
وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع تابستان امسال در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های اجرایی، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود اقتصادی موجود به بحران تبدیل خواهد شد.
به گزارش جام‌جم، در نامه مشترک علی طیب‌نیا، محمدرضا نعمت‌زاده، علی ربیعی و حسین دهقان به حسن روحانی که اوایل مهرماه رسانه‌ای شد، نسبت به شرایط نزولی بورس و رکود شدید اقتصادی کشور هشدار داده شده بود. پس از رسانه‌ای شدن نامه مذکور، دولت تصمیم به اجرای بسته خروج از رکود گرفت که تاکنون فقط بخش مربوط به پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودروی آن اجرایی شده و سایر بخش‌های آن به فراموشی سپرده شده است...
اما در شرایطی که وضعیت رکود در اقتصاد همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ آماری از نرخ رشد اقتصادی امسال اعلام نشده و احتمال منفی بودن آن می‌رود، وزیر اقتصاد روز یکشنبه به تسنیم گفت: همه موارد نامه شهریورماه به رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری و اجرایی شد و امروز از بحران خارج شده‌ایم...
دکتر حسین راغفر، اقتصاددان، در این‌باره به جام‌جم گفت: کشور همچنان در رکود قرار دارد و به نظر می‌رسد وزیر امور اقتصادی و دارایی نگفته که به صورت قطع از رکود خارج شدیم، بلکه عنوان کرده که به سمت رونق اقتصادی و خروج از رکود در حال حرکت هستیم. وی افزود: زمانی که گفته می‌شود در حال خروج از رکود هستیم، به این معناست که چشم‌انداز اقتصادی ایران روبه پیشرفت است و سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های جدید باعث می‌شود تا از بحران رکود عبور کنیم. راغفر ادامه داد: مشکلات اقتصادی به هم تنیده شده و با توجه به این‌که هنوز تأثیر برجام در اقتصاد مشخص نشده، همچنان کشور در رکود قرار دارد...
دکتر مهدی طغیانی، استاد دانشگاه درباره سخنان وزیر اقتصاد به جام‌جم گفت: ورود به رکود باید با تکیه بر آمار عنوان شود و خروج از رکود نیز باید با استدلال آماری مطرح شود و اگر آقای علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گویند که از رکود خارج شدیم، باید مستندات را برای این گفته خود منتشر کنند.
وی افزود: ما نمی‌توانیم افراد اطراف خودمان را مشاهده کنیم و به‌طور کلی بگوییم که تورم بالاست یا پایین است یا بیکاری زیاد شده یا کاهش یافته است. طغیانی اضافه کرد: هرگونه اظهارنظری باید با اطلاعات و آمار باشد و زمانی که مسئولی صحبت می‌کند، مردم به وی اعتماد می‌کنند و حتماً مسئولان بر اساس پایه‌های اطلاعاتی موضوعی را مطرح می‌کنند، اما ممکن است انتشار آن به تعویق بیفتد و اکنون وزیر اقتصاد باید مستندات خود را درباره اجرای کامل موضوعات مطرح شده در نامه چهار وزیر اعلام کند...
دکتر لطف‌الله فروزنده، کارشناس اقتصادی درباره اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر این‌که از رکود خارج شدیم به جام‌جم گفت: این اظهارنظر آقای وزیر تنها در حد حرف بوده و اگر سری به مردم بزنید حتماً رکود را خواهید دید. وی افزود: یکی از مطالبات مردم برای انتخابات از نمایندگان مجلس رفع مشکل رکود بود و هنوز کارخانه‌های تولیدی یا کار نمی‌کنند یا با حداقل ظرفیت مشغول کار هستند.فروزنده تصریح کرد: 950 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها دست بانک‌هاست و بانک‌ها اعتقادی به تولید کشور ندارند و باعث شده تا رکود عمیق‌تر شود. خروج از رکود با حرف درمان نمی‌شود، بلکه نیاز به برنامه عملیاتی دارد.


* دنیای اقتصاد

- غیبت شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا در همایش خودروی ایران


این روزنامه حامی دولت درباره همایش خودروی ایران نوشته است: سالن اجلاس سران دیروز در حالی میزبان نمایندگانی از خودروسازان و قطعه سازان مختلف جهان بود که طی آن، مسوولان صنعت خودرو کشور باز هم رسما از آنها برای آمدن به ایران و سرمایه‌گذاری در «جاده مخصوص» دعوت کردند. در گردهمایی دیروز که از آن با نام سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کشور یاد می‌شود و امروز نیز ادامه دارد، علاوه‌بر وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان صنایع خودرو و قطعه کشور، نمایندگانی از شرکت‌هایی مانند پژو، رنو، بنز و همچنین شرکت‌های قطعه‌سازی و طراحی دنیا نیز حضور داشتند.
هرچند همایش دیروز سومین گردهمایی از این دست طی سه سال گذشته به‌شمار می‌رود، با این حال فرق بزرگ آن با دو همایش قبلی این است که ایران دیگر ابرهای تحریم را بر فراز خود نمی‌بیند و از همین رو میهمانان خارجی با فراغ بال و اطمینان بیشتری روانه کشور شده‌اند. به‌عبارت بهتر، همایش دیروز را می‌توان به نوعی بزرگ‌ترین گردهمایی صنعتی کشور در دوران پساتحریم به حساب آورد و وزارت صنعت و خودروسازان بسیار امیدوارند تا در این همایش، قدرت چانه‌زنی و درصد توفیق آنها در مذاکره با شرکت‌های خارجی بالا برود.
هرچند در همایش دیروز مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا حضور نداشتند، اما به هر حال آمدن نمایندگانی از شرکت‌های معتبر اروپایی از جمله پژو، رنو و بنز نشان داد این شرکت‌ها برای ایران پساتحریم برنامه داشته و می‌خواهند سهمی از بازار کشور را برای خود بردارند...
با این حال اما شاید مدعوین ایرانی به‌دنبال تضمینی بابت ماندن این شرکت‌های خارجی در ایران بودند؛ چراکه پس اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، اگر چه شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی کشور مشتاق حضور در ایران هستند، اما همچنان این نگرانی وجود دارد که بار دیگر به دلیل اتفاقاتی مشابه تحریم، آنها به تعهدات شان پشت کرده و چمدان‌هایشان را ببندند و بروند. در این شرایط، تاکید طرف‌های ایرانی و خارجی بر «امید به آینده» است، چه آنکه معتقدند باید از فرصت به وجود آمده استفاده کرد و به اصطلاح منفی فکر نکنند.


* کیهان

- با حلوا حلوا کردن وزیر، مردم صاحب‌خانه نمی‌شوند


کیهان درباره عملکرد وزیر راه نوشته است: یک سایت حامی دولت پیش‌بینی کرد تا مدت‌ها رکود بر بازار مسکن حاکم باشد.
ایرج رهبر عضو کانون سراسری انبوه‌سازان درباره وضعیت بازار مسکن در سال 1395 اظهار داشت: «نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه وضعیتی پیش می‌آید و فعلا تاکنون تغییر و تحولی در بازار مسکن به وجود نیامده است.»
وی به خبر آن‌لاین گفته است؛ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که تغییر و تحول به وجود آید، «بازار سه ماه اول سال آینده خود را نشان خواهد داد.
عضو کانون سراسری انبوه‌سازان عنوان کرد: «من فکر نمی‌کنم خیلی تغییری حاصل شود، چرا که هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی مردم ایجاد نشده و تغییر و تحولی در برنامه‌های دولت به وجود نیامده است.»
رهبر متذکر شد: «رکود به گونه‌ای است که فشار روی بخش مسکن آورده و بالاخره باید یک فکری برای این وضعیت شود.»
وی ادامه داد: « من معتقدم رکود در بازار مسکن حداقل در فصل اول سال آینده ادامه خواهد داشت و از فصل دوم هم باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای دارد.»
رهبر خاطر نشان کرد: «برای خروج از رکود، توان و قدرت خرید مردم باید بالا رود و امکانات و زمینه برای تولید فراهم شود.»
وزیر راه و شهرسازی و معاون وی اخیرا به روال 3 ماه گذشته وعده کرده بودند سال آینده سال رونق و خرید و فروش مسکن باشد.
در همین حال نسیم آن‌لاین در گزارشی نوشت: با تاخیر و تمدید چندباره در اعلام نهایی زمان اتمام مسکن‌مهر، این‌بار نوبت به سال 95 رسیده، هر چند که با وضعیت فعلی، معلوم نیست که قطار مسکن مهر در سال آینده هم به ایستگاه پایانی برسد. به جرئت می‌توان گفت که کم‌کاری دولت در احداث و تکمیل مسکن مهر در دو سال اخیر صدای بسیاری را بلند کرده است.
«تجمع چندین‌باره متقاضیان مسکن مهر در مقابل عمارت بهارستان»، «طنین‌انداز شدن صدای نمایندگان مردم در صحن مجلس در مخالفت با تعلل دولت در به اتمام رساندن این طرح» و «متضرر شدن خریداران مسکن مهر و یاس شدید دارندگان مسکن مهر از تاخیر در اتمام این طرح»، فقط قسمت کوچکی از نشانه‌های بزرگ از تعلل وزارت راه در به سرانجام رساندن مسکن مهر بوده است.


* وطن امروز

- حذف رسمی کارت سوخت کلید خورد


وطن امروز نوشته است:  قرار است در ایام نوروز به صورت آزمایشی کارت سوخت حذف شود تا زنگنه وزیر نفت به خواسته خود نزدیک شود. یک مقام مسؤول با اشاره به نشست جایگاهداران و شرکت پخش، گفت: دیروز پیشنهاد توقف آزمایشی عرضه کارتی بنزین برای نوروز و روزهای پایانی اسفند ارائه شد و در صورت موافقت، عرضه بنزین آزاد می‌شود.
در حالی حذف کارت سوخت کلید خورده که این طرح مزایای بسیاری دارد و هنوز علت واقعی مخالفت دولت با آن مشخص نشده است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت کشور درباره آخرین وضعیت عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت جایگاهداران برای خرید بنزین استفاده می‌کنند و عدم استفاده از کارت‌های شخصی سوخت توسط مردم مشکلات متعددی را در سطح جایگاه‌های بنزین کشور به وجود آورده است.
ناصر رئیسی‌فرد تصریح کرد: این رویه، علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر مالی به جایگاهداران، محدودیت‌های متعددی ایجاد کرده؛ به عنوان نمونه هر کارت سوخت جایگاهداران در طول شبانه‌روز تنها برای انجام ۲۵۰ عملیات سوخت‌گیری طراحی شده است. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه به عبارت دیگر اگر در طول شبانه‌روز بیش از ۲۵۰ بار عملیات سوخت‌گیری انجام شود، این کارت قابل استفاده نخواهد بود و باید کارت دیگری جایگزین شود، اظهار داشت: از سوی دیگر ممکن است برای انجام این ۲۵۰ بار عملیات سوخت‌گیری، در هر نوبت از 4 تا ۶۰ لیتر بنزین سوخت‌گیری شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون به ازای هر نازل در جایگاه‌‌های سوخت، یک کارت نصب شده است، تاکید کرد: با توجه به محدودیت ۲۵۰ بار سوخت‌گیری در طول شبانه‌روز، پس از انجام این عملیات، عملاً کارت سوخت از چرخه مصرف خارج می‌شود و به دنبال آن نازل جایگاه هم از مدار بهره‌برداری خارج خواهد شد...
اینکه دولتی‌ها دوست دارند نرخ بنزین را آزاد کنند و از کارت سوخت هم استفاده نکنند موضوعی بدیهی است. مسؤولان با نادیده گرفتن مزایای استفاده از کارت سوخت این طرح را نادیده می‌گیرند و عملا دوست دارند این کار را مقدمه افزایش نرخ سوخت کنند. سوخت در سال جاری حدود 40 درصد گران شد، چراکه 60 لیتر سهمیه بنزین 700 تومانی ملغی شد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تصمیم جدید بنزینی اتخاذ شود. حذف کارت سوخت و نرخ‌های جدید سوخت از مواردی است که در جلسات نفتی همواره به آن پرداخته می‌شود.
منبع: مشرق
ارسال نظرات