خبرهای داغ:
از دولت قبلی بیشتر انتقاد می‌کردم زیرا پس‌لرزه نداشت و الان بااحتیاط انتقاد می‌کنیم چرا که می‌بینیم این کار برای استان هزینه‌بردار شده و آن‌قدر درگیرمان می‌کنند که نمی‌شود حرف را به‌جایی رساند.
کد خبر: ۸۶۴۴۸۳۹
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی با رییس و مدرسان دانشگاه علمی کاربردی استان قزوین دیدار و به سؤالات و شبهات دینی و سیاسی اساتید این دانشگاه پاسخ داد. در ادامه سؤالات اساتید به همراه پاسخ‌های نماینده ولی‌فقیه در استان به‌تفصیل آمده است.

 پیروزی جبهه اصول‌گرایی که حضرتعالی هم در جرگه گفتمان اصول‌گرایی تعریف شده‌اید، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده طرفدار هیچ حزب و جناحی نیستم. من همیشه گفته‌ام جناحی بودن یک طلبه و به‌ویژه ائمه جمعه هیچ‌گاه با تقوا سازگار نیست و جناحی بودن و خطیب نمازجمعه بودن با یکدیگر جمع نمی‌شوند چرا که اگر دولت اصول‌گرا و یا اصلاح‌طلبی بر سر کار آمد و کار اشتباهی کرد باید انتقاد کند و اگر طرفدار حزب و یا جناح باشیم این امر محقق نمی‌شود.

بنده در دولت قبلی و دولت فعلی هر جا که لازم بوده، انتقاد کرده‌ام و حتی از دولت قبلی بیشتر انتقاد می‌کردم زیرا پس‌لرزه نداشت و الان با احتیاط انتقاد می‌کنیم چرا که می‌بینیم این کار برای استان هزینه‌بردار است و آن‌قدر درگیرمان می‌کنند که نمی‌شود حرف را به‌جایی رساند. هر کسی که در نماز جمعه حضور داشته به خوبی از انتقادات ما از دولت قبلی مطلع و اسناد آن‌هم موجود است.

وابستگی به حزب یا جناح کار اشتباهی است و یک طلبه نمی‌تواند اصلاح‌طلب و یا اصول‌گرا باشد. به اصول‌گراها گفته‌ام باید اصولی باشید نه اصول‌گرا و اصولی بودن غیر از اصول‌گرا بودن است و اصلاح‌طلب بودن به معنای امام حسینی غیر از اصلاح‌طلب بودن منافقین است.

 این انتقاد را به هر دو جناح دارم و بنده در ظرفیت هیچ‌یک جا نمی‌شوم و اصولم را از قرآن می‌گیرم و صلاحیت‌هایی که من را به سمت اصلاحات پیش می‌برد را نیز از قرآن می‌گیرم و آن چیزی که قرآن می‌گوید آن چیزی نیست که اصلاح‌طلب‌ها به آن عمل می‌کنند و اصول‌گراها دنبال آن هستند.

در این انتخابات تعدادی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا موفق شده‌اند به مجلس راه پیدا کنند؛ اما هر کسی که برای رضای خدا کاندیدا شده، تبلیغ کرده و پای صندوق رفته و به کاندیدای اصلح، بر اساس موازین الهی و انقلابی رأی داده، پیروز انتخابات و هر کسی جار و جنجال و تحریف شخصیت دیگران را دنبال کرده بازنده انتخابات است.

چرا با وجود این که زمانی قزوین دارای علمای بسیار زیادی بوده، امروز باید از استان‌های دیگر علمایی برای خبرگان رهبری نماینده مردم استان شوند؟

تاریخ حوزه‌های علمیه قزوین مانند خیلی از شهرهای دیگر شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است.

در دوره اخیر هم این‌گونه نبود که در استان قزوین و یا اهالی قزوین در سایر استان‌های کشور، نبودند کسانی که این خلأ را نتوانند پر کنند. حتماً می‌دانید فضاهای سیاسی خاصی پیش آمد و جوسازی‌هایی که صورت گرفت مقداری فیلترها و سخت‌گیری‌های شورای نگهبان جدی‌تر شد و اگر این‌گونه نمی‌شد مدیریت کار بسیار سخت می‌شد.

 

 

 

معتقدم بسیاری از اساتیدی که در قزوین مشغول تدریس هستند مایه‌های اولیه ورود به خبرگان رهبری را دارند و در قم هم روحانیون زیاد قزوینی داریم که شرایط ورود را داشتند و اگر در قرون مختلف سطح حوزه‌های علمیه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که سطح علمی امروز حوزه‌ها کمتر از آن زمان نیست.

متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که همیشه منتظریم تا یک شخصیتی از دنیا برود تا او را معرفی کنیم در حالی که برای استفاده بیشتر از آن عالم باید در زمان حیات او، از ویژگی‌هایش مطلع شویم.

متولی اصلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها چه نهادی است و از آن جایی که هر روز اهمیت به مسائل دینی در میان اساتید و دانشجویان کمرنگ‌تر می‌شود، چه برنامه‌هایی در این حوزه وجود دارد؟

برگزاری همایش و سخنرانی شاید انگیزه‌ای ضعیف و تحریک برخی از افراد را به همراه داشته باشد اما این موضوع موجب اسلامی شدن دانشگاه‌ها نخواهد شد. اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم باید در خانواده‌ها، کودکان و مدارس سرمایه‌گذاری کنیم چرا که دانشجو زمانی که به دانشگاه ورود پیدا می‌کند، شخصیتش شکل‌گرفته و تأثیرپذیری او کاهش پیدا کرده است؛ هر چند جوان‌ها در هر دوره‌ای نقطه امید ما هستند و قلب آن‌ها متأثر خواهد شد و باید تلاش کنیم تا دشمن قلب‌های آن‌ها را تسخیر نکند.

امام علی (ع) فرموده‌اند: قلب نوجوان مانند زمین مستعدی است که چیزی در آن کاشته نشده اما کاملاً آماده کشت و کار است. هر چیزی در آن بکارید، آن را می‌پذیرد و محصولش را به شما تحویل می‌دهد.

هر روز علاقه دانشجویان به مباحث دینی و نماز بیشتر می‌شود و این علاقه آن‌ها هر روز بیشتر خود را در سطح دانشگاه‌ها نشان می‌دهد. و اگر ناهنجاری در سطح دانشگاه صورت می‌گیرد به خاطر کم‌کاری ما مسئولان است.

ایجاد کانون قرآن، انتظار، نهج‌البلاغه و بسیج و فعالیت‌هایی که آن‌ها دارند بسیار مهم و اثرگذار است و در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار دارد و با برنامه‌هایی نظیر راهیان نور دل‌های زیادی را جذب مکتب اهل‌بیت می‌کنند و این نیست که کاری در این حوزه انجام نشده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها