ولایتی در همایش «تهدیدهای فرهنگی افراط‌گرایی»:

افراطیون برای تخریب نام اسلام به ضدفرهنگ متوسل می‌شوند

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: دشمنان برای مقابله با امواج بیداری اسلامی که جنس آن فرهنگی است، کار فرهنگی و به تعبیری ضدفرهنگی و افراط‌گرایی انجام می‌دهند تا نام اسلام را تخریب کنند.
کد خبر: ۸۶۴۴۹۹۰
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در سخنان آغازین خود در همایش «جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی افراط‌گرایی» با تشریح مختصر از نحوه شکل‌گیری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: تأسیس این سازمان یکی از ابتکارات مقام معظم رهبری است. خاطرم هست در زمانی که وزیر امورخارجه کشور بودم، محضر ایشان مشرف شدم و این فکر را مطرح کردند و قرار شد که فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام مهم در صحنه بین‌المللی، به صورت مستقل انجام شود. پس از آن بود که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، راه‌اندازی شد.

علی‌اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عنوان همایش، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی دارد، گفت: ویژگی بارز شخصیتی رهبران انقلاب اسلامی یعنی بنیانگذار عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، شخصیت فرهنگی ایشان است. پیام انقلاب هم پیام فرهنگی است و برخلاف انقلاب‌های بزرگ تاریخ که ماهیت‌های مادی دارند، انقلاب اسلامی ایران، ماهیت معنوی دارد و با سلاح فرهنگ توانسته است تا مفاهیم انقلاب را به تمامی دنیا صادر کند.

وی تأکید کرد: داعیه اصلی انقلاب اسلامی، احیای ارزش‌های اسلامی و فرهنگ اسلامی و تجدید بنای تمدن اسلامی، است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، بیداری اسلامی را نماد بازسازی و شکوه مجدد تمدن اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: بیداری اسلامی که در سراسر جهان شاهد آن هستیم، حاصل امواج مختلف است که موج اخیر آن به دنبال انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

ولایتی همچنین گفت: غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها و به دنبال آن اروپایی‌ها، از همان ابتدا درصدد مقابله با انقلاب اسلامی برآمدند. با ابزارهای نظامی و حصر اقتصادی نتوانستند کاری صورت دهند و به همین دلیل به فعالیت‌های ضدفرهنگی که نمونه‌ای از اقدامات فرهنگی است، روی آوردند و شروع به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی کردند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار اینکه دشمنان برای تخریب اسلام به مناطقی یورش بردند که محل شکل‌گیری تمدن اسلامی در طول تاریخ تمدن اسلام بوده‌اند، گفت: جریان‌های تکفیری و افراط‌گرایی را در افغانستان، عراق، شام، مصر و یمن ایجاد کردند که محل تولد و پرورش و بیان نظریات بزرگان و دانشمندان مطرح جهان اسلام هستند.

وی ادامه داد: دشمنان برای مقابله با امواج بیداری اسلامی که جنس آن فرهنگی است، کار فرهنگی و به تعبیری ضدفرهنگی و افراط‌گرایی انجام می‌دهند تا نام اسلام را تخریب کنند. برای نمونه ما از داعش یاد می‌کنیم و آنها وقتی می‌خواهند جنایات داعش را در رسانه‌های خود منعکس کنند، از عنوان دولت اسلامی استفاده می‌کنند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار دو نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی بیان کرد: این اقدام، تبیین دیدگاه‌ رهبر یک نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی برای سخن گفتن بدون واسطه با جوانان بود تا چهره واقعی اسلام را با اسلامی که رسانه‌های غربی معرفی می‌کنند، بشناسند.

وی همچنین با بیان اینکه مقاومت 5 ساله بشار اسد و مردم سوریه مقابل جریان‌های افراطی سبب شد تا آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت برای انتقال قدرت در سوریه باشد، گفت: تاکنون چنین سابقه‌ای وجود ندارد که سرنوشت حکومتی در یک کشور، بدون در نظر گرفتن آرای مردمی در شورای امنیت سازمان ملل، تعیین شود. قطعاً این اقدام مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود.

ولایتی ادامه داد: غربی‌ها با استفاده از تمام ابزار ممکن حتی قطعنامه‌های شورای امنیت و افراط‌گرایی و دخالت بیگانگان، زور و تغییر حکومت‌ها، به دنبال برهم زدن نظم و ترتیب کشورهایی هستند که به عنوان مهد شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی محسوب می‌شوند.

وی افزود: مراکز علم و دانش در جهان اسلام به محل و آوردگاه افراطیون و بروز مذهبی که جز افراطی‌گری حاصل دیگری ندارد، تبدیل شده است.

ولایتی در پایان سخنان خود تأکید کرد: مقابله با این افراط‌گرایان و حامیان آنها هر چند نیازمند اقدامات لازم نظامی و سیاسی است، ولی در صورتی به شکل اساسی نتیجه خواهد داد که مقابل فعالیت‌های ضدفرهنگی، مبارزه فرهنگی شکل بگیرد.

ارسال نظرات