کد خبر: ۸۶۴۵۰۲۰
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶

مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: هدف هر جامعه ­ای دستیابی به قله های رفیع پیشرفت و تکامل در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی برای اقشار مختلف است در این میان جوامع اسلامی مسیر پیشرفت و تعالی خویش را با الهام از آموزه های متعالی اسلام ترسیم می نمایند.

وی افزود: بی شک کشور ایران اسلامی به عنوان نخستین کشوری که وارد عرصه تعریف و تاسیس نظامات مختلف شده است گام های بلندی را در راستای نیل به جایگاه آرمانی خویش با استفاده از مفاهیم دینی ترسیم و حتی در بسیاری عرصه ها تجربه نموده است البته ناگفته نماند که مسلما تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله زیادی هست که با مشارکت و همراهی تمام بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن نقطه درخشان محقق خواهدشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت دهم ادامه داد: مسیر ملت ایران بسوی تحقق تمدن نوینی است که با استفاده از تعالیم و فرهنگ دینی، نظامات مختلفی را در عرصه های متعدد زندگی بشری در بر خواهد گرفت منظور از جایگاه تمدنی جایگاهی است که کلیه ظرفیت های مادی و معنوی جامعه ملسمان ایرانی در آن به فعلیت و شکوفایی رسیده است در این رهگذر بی شک لوازم متعددی در این فرآیند ضرورت وجودی می یابند که از آن میان، سخت افزار هایی که نه تنها در تمدن اسلامی بلکه در هر تمدنی از جمله ضروریات و بدیهیات است نظیر پیشرفت های علمی و فناوری، نیروی انسانی جوان و متخصص و... .

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت دهم تصریح کرد: اگرچه این موارد اصل و هسته تمدن یا همان بعد نرم افزاری آن نیستند اما به هر حال جزء اهداف عالی تحقق یک تمدن بشمار می روند و چه بسا با وجود آن امکان نیل به سایر ضروریات میسر می گردد نیروی انسانی ماهر، متعهد وپویا است تا با کسب تخصص های مختلف در عرصه علم و فناوری زمینه های تحقق فرآیند تمدن اسلامی را در یک جامعه و سپس در کلیه جوامع فراهم آورد.


*مسئولان از نگاه حزبی و سیاسی به مسئله جمعیت بپرهیزند

مجتهد زاده خاطر نشان کرد: اگر این موضوع مهم که به واقع یکی از مهمترین معروف ها در راستای حفظ نظام اسلامی است مورد غفلت واقع می شود این بدان معناست که مسوولین امر یا از ارتباط مسأله جمعیت با آینده و جایگاه تمدنی جامعه بی اطلاعند یا اساسا اعتقادی به ضرورت دستیابی به آن جایگاه ندارند چرا که امکان ندارد فردی خواستار پیشرفت، پویایی، اقتدار و بالندگی کشورش باشد اما از موضوع جمعیت و نقش ایجابی آن در این مسأله، غافل باشد به همین علت نه تنها نمایندگان مجلس در جایگاه تقنینی خود بلکه کلیه اعضای قوای حاکمه در ایران باید این مسأله را فارغ از هر نوع حزب­گرایی و اختلاف نظرات در زمره اهم مطالبات و اهداف خود قرار داده و شبانه روز در راستای تحقق وضعیت جمعیتی بهتر از طرق مختلف اعم از بررسی خلاهای موجود در این مسأله، احصای خلا های موجود، قانون گذاری، نظارت و در نظر گرفتن تسهیلاتی که خانواده ها را راغب به فرزند آوری می کند سهم و مسولیت خود را در آینده کشور ادا کنند .

وی افزود: مسلماً جمعیتی که رو به کهنسالی نهاده و رفته رفته پویایی و سلامتی خود را از دست می دهد و متاسفانه همراه و دستگیری هم ندارد، اصلا قادر نیست نیازهای کشور را پاسخ دهد از سوی دیگر مراقبت از این افراد نیز نیاز مند فضایی است که ویژگی های خاص خود را می طلبد که در هیچ جایی غیر از محیط گرم خانواده و مملو از مهر فرزند به والدین محقق نمی گردد.

*لازمه پیشرفت کشور  داشتن جمعیت جوان و با نشاط است

مجتهدزاده یادآور شد: اگر رفته رفته نیروهای انسانی جوان و با نشاط از کشور گرفته شود در بعد علمی، اقتصادی و فرهنگی نیز انتظار پیشرفت و تعالی محقق نمی شود لذا به نظر می رسد افرادی که در هر سمت و جایگاهی مسئولیت کسب می کنند نباید از این نکته غافل بوده و نیز نباید با این مسأله به صورت قشری و غیر تخصصی برخورد نمایند.

 *مسئولان با نگاه سطحی و غیر اصولی به مسئله جمعیت راه به جایی نمی برند

رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: چنانچه یک بررسی اساسی و عمیق در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه نخبگان صورت پذیرد که علت این عدم میل به فرزند آوری که در واقع مخالف فطرت آدمی است را احصا نموده و سپس به دور از هر نوع شعارزدگی وارد عرصه حل مسأله شویم، می توان امیدوار شد که مشکل به تدریج رفع خواهد شد اما با اقداماتی سطحی، غیر اصولی و به دور از دیدگاه های تخصصی و کارشناسی در این حوزه و نیز عدم توجه به مشکلات اصلی در جامعه که موجد این وضعیت بوده نمی توان امید به شرایط بهتری داشت.

*بحران جمعیت تنها با آمار و ارقام حل نمی شود

وی یادآور شد: لازم به ذکر است که رشد چند صدم درصدی جمعیت در سال های اخیر اگرچه نقطه­ ای مثبت است اما نمی توان گفت که با این ارقام و اعداد و در نظر گرفتن آیین نامه ها و قوانینی که بعد از تصویب فراتر از کاغذ نرفته است، موضوع جمعیتی کشور وضعیت مطلوبی یافته است؛ چرا که این مسأله باید به شکل اساسی و ریشه­ ای و به ویژه از بعد فرهنگی و سپس معیشتی بررسی و اقدامات دلسوازنه در این موضوع صورت پذیرد.

*مسئولان فرامین رهبری در مورد جمعیت را جدی بگیرند

مجتهدزاده اظهار داشت: نکته قابل تاکید اینجانب توجه سیاستگزاران و برنامه ریزان به فرامین مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه تعالیم راهبردی نظام است که در این موضوع مسیر حرکت روبه رشد جامعه اسلامی را مشخص نموده و می فرمایند: «من معتقدم که کشور ما امکاناتی که دارد می تواند صدو پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد .من معتقدبه کثرت جمعیتم هر اقدام وتدبیری که می­خواهد برای متوقف­ کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه انجام گیرد.»

باید توجه داشت که همۀ راهبردها باید زیر عنوان كلی «بستۀ جامع جمعیتی» تجمیع شوند بستۀ جامع جمعیتی متشکل از سیاست‌ها و قانون‌ها و برنامه‌های كلان شاخص‌های جمعیتی بومی، پیمایش‌ها و اطلاعات جمعیتی بوده و می توان به مدد آن تحلیل‌های مبتنی بر رصدی آینده پژوهانه را با بهره گیری از اصلاح نظام تربیتی، اصلاح ساختارهای اقتصادی، تدوین پیوست تحلیلی خانواده، اِعمال سیاست‌های تشویقی، افزایش آگاهی‌ها و مهارت‌‌ها و... ارائه کرد.

*راهکارهای ازدیاد جمعیت:

مجتهد زاده با اشاره به راهکارهای ازدیاد جمعیت ابراز داشت: با شیوه های زیر مسئله جمعیت را باید مورد توجه قرار داد:

1. تدریس سیاست­های جامع جمعیتی مبتنی بر رصد دقیق یافته­های علمی.

2. تشکیل ستاد عالی ویژه­ی مدیریت جمعیت مطابق با مصالح نظام.

3. تقویت الزامات نقش­های حمایتی دولت در تقلیل آسیب­های جمعیتی خانواده مانند:

الف- گسترش پوشش بیمه­های درمانی زوج­های نابارور.

ب- کاهش ساعات حضور بانوان باردار و مادران با بیش از 3 فرزند و دارای فرزند معلول.

ج- تدوین سیاست­ها و قوانین حمایتی از اشتغال زنان متأهل و دارای فرزند.

بیان توانمندی­ها

- جهت­گیری از ظرفیت بسیج طلاب و مداحان درخصوص تبیین احکام فقهی راهنمای ممنوع و غیرشرعی جلوگیری از بارداری.

- تبیین و تقویت کارکردهای زیستی تربیتی روانی و عاطفی خانواده به­واسطه فرزندآوری بعنوان یکی از راههای تحکیم خانواده از طریق بسیج اساتید در دانشگاه­ها.

- تولید برنامه­های تبلیغی اثرگذار در زمینه رشد جمعیت و تحولات آن و آثار کاهش جمعیت در زوال تمدن­ها.

- برگزاری جشنواره­ها و تقدیر و تشویق تولید محتواهای فرهنگی مرتبط با افزایش فرزندآوری.

- طراحی بسته­های آموزشی برای ترویج و تشویق باروری با هدف رشد کیفی جمعیت و دستیابی به نسلی آگاه، مسئول و دین­دار.

- فرهنگ­سازی در زمینه داشتن سه فرزند و بیشتر و احساس غروری بنام جهاد مادری به جای نگرش منفی موجود نسبت به داشتن فرزند بیشتر.

- تأسیس، تسریع و تقویت مهد مساجد درجهت تشویق والدین شاغل.

- ترویج سبک زندگی اسلامی و حمایت و هدایت و ترغیب زوجین در زمنیه پذیرش و ایفای مسئولیت­های پدری و مادری.

- تحقق جنبش خانواده­گرا با رویکرد توسعه خانواده­های مستحکم و ازدیاد نسل در کشور بعنوان ام­القری جهان اسلام از طریق جامعه بسیجیان کشور.

وی در خاتمه تاکید کرد: تصحیح نگرش جامعه با توجه به رویکرد چندسال گذشته، نیازمند تلاش بی وقفه سیاستگزاران و اهتمام جدی مردم و مسئولان در زمینه تحقق سیاست های ابلاغی رهبر فرزانه نظام در زمینه جمعیت است.

گفتگو از : مائده علیم آبادی

ارسال نظرات