مهمترین اولویت طرح توسعه بخش كشاورزی شهرستان کوثر، رفع بیكاری، ایجاد اشتغال و ارتقاء تولید و بهره وری در این بخش است.
کد خبر: ۸۶۴۵۱۷۷
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، درراستاي توسعه بخش کشاورزي و افزايش توان مالي مردم از طريق کشاورزي تبديل زراعت سنتي به مدرن از ضرورت‌هاي توسعه بخش كشاورزي شهرستان كوثراست.

از آنجا که بیش از 81 درصد جمعیت شهرستان کوثر را قشر زحمت کش کشاورز تشکیل داده است نیاز است مسئولین در حمایت های همه جانبه از کشاورزان حتی برای تامین مایحتاج آنها هم که شده اقدامات شایسته ای انجام دهند.

برای رفع معضلات این قشر جامعه میتوان آبیاری قطره ای و مدرنیته را جایگزین آبیاری سنتی کرد؛ چرا که همه مردم جهان حتی از کمبود آب آشامیدنی رنج میبرند و در این میان جایی برای آبیاری سنتی و هدر رفت اب های سطحی و زیر زمینی نیست.

طرح یکپارچه سازی اراضی نیز از دیگر اولویت های رفع موانع در حوزه کشاورزی است؛ با اجراي طرحيكپارچه‌سازي اراضي ميزان راندمان توليد در بخش كشاورزي اين شهرستان را به بیش از 40 درصدافزايش داد.

استفاده از مكمل‌هايكشاورزي، صادراتي كردن محصولات، توجه به كشت مدرن، مكانيزه و جلوگيري از شيوع آفاتو بيماري‌ها از جمله الزامات توسعه بخش كشاورزي در شهرستان کوثر است که کشاورزان بایستی بیشتر در این حوزه فعالیت کنند.

کوثر بالغ بر 50 هزار هكتار زمین كشاورزی دارد و در سال 186میلیون مترمكعب آب از این شهرستان خارج می شود كه بابهره گیری از این پتانسیل ها می توان شاهد تحولی در كشاورزی کوثربود.

در ادامه با توجه به وجود سیستمهای سنتی کاشت، داشت و برداشت محصول در شهرستان کوثر متاسفانه۳۰درصد از تولیدات کشاورزی شهرستان ازبین می رود.

استفاده ازآبیاری تحت فشار موجب صرفه جویی در مصرف آب های زیرزمینی، انرژی و بالارفتن بهره وری تولیدمی شود.

وجود آب‌های سطحی فراوان، اراضی مستعد کشاورزی، اجرای شبکه‌های پایاب و همچنین توسعه اراضی دیم از جمله این ظرفیت‌ها می باشد که درحال حاضر سطح اراضی کشاورزی کوثر حدود 50 هزار هکتار بوده و به همین میزان اراضی مستعد نیز قابل بهره‌برداری و کشت و زرع است.

از اين سطح اراضی کشاورزی کوثر حدود دو هزار و 300 هکتار آن را باغات و مابقی را اراضی زراعی و آیش تشکیل می‌دهد که می‌توان در این زمینه اقدامات بهره‌برداری بهینه را انجام داد.

اما مسئولین در برابر زحمت کشان جامعه چه وظایفی دارند: 1- ارائه وامهای کم بهره در راستای تبدیل و جایگزین کردن آبیاری سنتی به مدرن 2- تامین اعتبارات مربوط به حوزه خشک سالی 3 - برگزاری جلسات، همایش ها و برنامه هایی در راستای توسعه همه جانبه حوزه های کشاورزی و چهارم اینکه مکانیزه کردن و آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی و ساماندهی وضعیت معادن و فعال کردن شهرک‌های صنعتی در بخش صنعت و معدن بایستی از اصلی‌ترین برنامه‌های کاری مسئولین امر شهرسان کوثر و استان باشد تا کشاورزان منطقه ضمن تامین مایحتاج خود چرخه اقتصادی و توسعه منطقه را که قطعاَ با دست پربرکت این عزیزان به دست می اید احیا شود.

ارسال نظرات