جلال پور با اشاره به دغدغه های بخش خصوصی از بحران آب در کشور گفت: هنوز اثری از فعال شدن دیپلماسی آب دردولت جدید مشهود نیست و مشخص نیست چگونه به دنبال حل مسئله تأمین سهم زیست محیطی تالاب های انتهایی رودخانه های دجله و فرات خواهیم بود.
کد خبر: ۸۶۴۵۳۴۰
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در همایش روز ملی آب با تأکید بر اینکه آب مهمترین و محدودترین منبع تأمین نیازهای بشری و حیات کره زمین است، گفت: روز ملی آب شاید فرصت  خوبی برای به صدا درآوردن زنگ آب برای کلیه ایرانیان باشد چرا که امروز آب و محیط زیست در اولویت های سه گانه ایران است.

وی افزود: برای اتاق ایران که وظیفه ذاتی صیانت از فضای کسب و کار و رصد اتفاقات اثر گذار بر این فضا است و درکنار آن ارائه مشورت به سه قوه مجریه، قانونگذاری و قضائی کشور را عهده دار است موضوع آب و مسائل آن اهمیت خاصی دارد.

جلال پور تصریح کرد: بحران آب نه تنها سرمایه گذاری های ما در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری را تهدید می کند بلکه دورنمای گسترش بحران های زیست محیطی بر حول محور، پایایی مناطق و سیل از کشور را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات اتاق ایران تحلیل اثرات مخرب و نامناسب طرح فدک و پیش بینی تنش های حوزه زاینده روز و پیش بینی اثرات ناپایداری و تهدید کشاورزی استان خوزستان و نیز هشدار بروز بحران های زیست محیطی دریاچه ارومیه را می توان نام برد.

جلال پور تأکید کرد: اتاق به موضوع آب و مدیریت آن بسیار اهمیت می دهد.

رئیس اتاق ایران در ادامه صحبت های خود با اشاره به دغدغه ها و نگرانی های اتاق در شرایط فعلی آب گفت: شورای عالی آب تصمیم به تعادل بخشی آبهای زیر زمینی در قالب 15 پروژه گرفته است و تمام آحاد کشورباید دربه ثمر رسیدن این طرح همکاری نمایند اما در اجرای این طرح مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: سرعت بسته شدن چاه های غیر مجاز بسیار پایین است به طوری که در 11 ماه نخست سال جاری تنها 7 هزار و 200 حلقه چاه بسته شده است واگر بستن چاه های غیر مجاز با این سرعت پیش برود زمان زیادی طول خواهد کشید تا تمام چاه های غیر مجاز بسته شود ضمن اینکه گفته ها حاکی از آن است که هنوز درکشور چاه غیر مجاز حفر می شود و شاید سرعت حفر چاه های غیر مجاز بیشتر از بستن آنها باشد.

به گفته جلال پور بر روی چاه های مجاز کنتور هوشمند نصب شده که دارای اشکالاتی است و از دقت کافی برخوردار نیست همچنین جهت اجرای موفق این طرح باید از مشارکت مؤثر ذینفعان کمال استفاده را نمود.

وی ادامه داد: برای حل معضل شوری مخزن سد گتوند و رفع تهدید ونگرانی های جدی شور شدن اراضی و مسیر رودخانه کارون هنوز تصمیم مشخص و قابل پذیرشی اتخاذ نشده و این مسئله مهم و خاص با موضوع کیفیت آب کارون مخلوط شده و همین امر موجب نگرانی از به سایه رفتن مسئله اصلی که همان انفجار بمب نمک حبس شده در دریاچه سد گتوند است شده است چرا که در کشور ما پدیده تخلیه زه آبها به رودخانه ها از جمله کارون امر جدیدی نیست.

جلال پور افزود: اثری از فعال شدن دیپلماسی آب در دولت جدید مشهود نیست و معلوم نیست چگونه و با چه مدلی به دنبال حل مسئله تأمین سهم زیست محیطی تالاب های انتهایی رودخانه های دجله و فرات خواهیم بود تا حداقل بخش اعظم مسئله ریزگردها قابلیت کنترل پیدا کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که تعیین سهیمه و تخصیص آب محیط زیست کشور فقط در حال گفتگو است و نه تنها تالاب ها و محیط های آبی بلکه کلیه بخش اعظم عرصه های طبیعی درمعرض خشکسالی شدید قرار دارد.

جلال پورادامه داد: علی رغم اینکه گزارش های رسمی بخش آب کشور حاکی از کاهش حدود 50 درصدی روان آبهای کشور است پروژه های سد سازی کماکان ادامه دارد واثری از اصلاح رویکردهایی که مکررا در مورد آب عنوان شده است نظیر اصلاح رویکرد به سمت نرم افزاری و اصلاح ساختار آب و اعمال مدیریت تقاضا و اعمال حکمرانی مناسب در صحنه آب کشور وجود ندارد.
 
به گفته رئیس اتاق ایران بهره وری آب کلیه بخشها کماکان نازل است و معلوم نیست چگونه و چه موقع به آن پرداخت خواهد شد ضمن اینکه سیاست های مصرف آب در تولید انواع محصولات با بهره وری و بازدهی محصولات انطباق ندارد و علاوه بر آن اثری از اصلاح این سیاست ها مشاهده نمی شود.

وی تصریح کرد: همچنین شروع به اجرای رویکرد سیاست آب مجازی در تولید محصولات با آب کمتر در داخل و حمایت از واردات محصولات با آب زیاد در برنامه ها ملموس نیست.

جلال پور ادامه داد: توجه دولت محترم تدبیر به مهار آبهای مرزی و استفاده از کلیه ظرفیت ها و امکانات در کنار عنایت به توسعه آبیاری تحت فشار در کنار ایجاد ستاد مدیریت بحران دریاچه ارومیه را می توان از اقدامات مفید و مؤثر دو سال اخیر برشمرد لیکن دغدغه ها و نگرانی های بخش خصوصی از بحران آب از انتظاراتی است که بیش از پیش از دولت تدبیر و امید وجود دارد.
ارسال نظرات