عامل اصلی خشکیدگی درختان بلوط ناشناخته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عامل اصلی خشکیدگی درختان بلوط را نا شناخته عنوان کرد.
کد خبر: ۸۶۴۵۵۴۳
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛علی محمدی‌مقدم امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد اظهار کرد: خشکسالی، ریزگردها و چرای مفرد عامل خشکیدگی درختان بلئط در استان را تشدید کرده است.

وی تصریح کرد: 50 هزار هکتار از اراضی استان ما دچار خشکیدگی شده است و سوسک چوب‌خوار فقط در قسمت کیار مشاهده شده است که در فروردین ماه سال 95 سم‌پاشی به صورت هوایی در این منطقه اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: در سال جاری شاهد کاهش آتش‌سوزی ر استان بوده ایم که نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است.

محمدی مقدم گفت: در سال گذشته میزان آتش‌سوزی در استان 79 فقره در 289 هکتار از اراضی استان بود که در سال جاری به 72 مورد در 236 هکتار کاهش یافته است.

وی به بحث سدسازی اشاره کرد و افزود: اگر بحث آبخیزداری را جایگزین سدسازی قرار دهیم شاهد صرفه جویی اعتباری زیادی خواهیم بود و در نتیجه بهتری بدست خاهیم آورد.

این مسئول بیان کرد: رسوبات وارد شده به سدها یکی از عوامل اصلی خسارت به سدها است که در استان چهارمحال و بختیاری ورود این رسوبات 25 میلیون تن در سال است که خسارت 640 میلیارد ریالی را درپی خواهد داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز دار اظهار کرد: با هزینه کردن نیمی از این خسارت وارد شده به سدها در بالا دست می‌توان عمر سدها را بالا برد و هم منابع طبیعی بالا دست سدها را توسعه و احیا کرد.

محمدی مقدم به بحث زمین‌خواری در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در بحث زمین‌خواری شاخصه مشخصی وجود ندارد که این نوعی خلاء قانونی است.

وی به یک هزار پرونده تخلف در استان اشاره کرد و گفت: 10 هکتار از زمین‌ها از متخلفین بازگرفته و به بیت‌المال برگشت داده شده است.

ارسال نظرات