کارشناس مسائل خانواده مطرح کرد

دلايل اهميت ازدواج در اسلام

کارشناس مسائل خانواده در همایش "ازدواج" در تربت حیدریه به تبیین دلايل اهميت ازدواج در اسلام پرداخت.
کد خبر: ۸۶۴۵۷۴۴
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده، در همایش "ازدواج" که با همکاری بسیج دانشجویی شهید اژدری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شد برای حل مشکلات ازدواج دانشجویان راه حل هایی اراِئه داد.

وی قدمت ازدواج را قدمتي به بلنداي عمر بشريت، و حتي موجودات زنده نباتي و غيرنباتي دانست و گفت: اما ازدواج در انسان به‌ لحاظ تأثيراتي که در کيفيت شکل‌گيري شخصيت فرد و چگونگي تشکيل جوامع انساني دارد از اهميت خاصي برخوردار است به همين دليل، اديان الهي، و خصوصاً اسلام نيز به مساله ازدواج و همسرگزيني توجه ويژه‌اي دارد.

حسین زاده در اين همایش با روش توصيفي- تحليلي به بعضي از ابعاد موضوع ازدواج پرداخت و بر موضوع "ارتباط قانونمند دو جنس مخالف با يکديگر" تأکيد کرد و ضمن تبیین آموزه‌هاي اسلامي به تشريح و تبيين ابعاد مختلف ازدواج پرداخت.

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: حکمت‌هايي که در اين سنت نيکو نهفته است همچون حفظ عفت، تداوم نسل، تربيت نسل، امنيت و آرامش، ارضاي نيازهاي عاطفي، و ارضاي غريزه جنسي، از دلايل اهميت ازدواج در اسلام مي‌باشد.

وی ابراز داشت: با وجود فراگيري ازدواج در ميان تمام جوامع بشري، نوع، شکل و شيوه‌هاي آن بسته به فرهنگ‌هاي مختلف، متفاوت است؛ مثلاً جوامع گوناگون از نظر نوع ازدواج به جوامع تک‌همسري و جوامع چند همسري تقسيم مي‌شود البته جوامع چند همسري، خود به جوامع چند زني و چند شوهري قابل تقسيم است که اسلام شيوه چند شوهري را مجاز نمي‌داند از سوي ديگر، امکانات رسانه‌اي امروز تأثيرات شاياني بر تغيير اين سنت‌ها دارند، اما در هرحال، هر دين و ملتي در امر ازدواج معيارهاي خاص خود را دارد.

وی در ادامه افزود: در اسلام نيز بسياري از اين معيارها در قالب ملاک‌هاي اخلاقي، فرهنگي و جسمي به زوج‌هاي جوان توصيه شده است. در اين ميان، شناخت همسر آينده يکي از توصيه‌هاي مهم محسوب مي‌شود.

حسین زاده، راه‌هاي شناخت همسر را به دو روش مستقيم مانند مشاهده و مکاتبه، و روش‌ غير‌مستقيم مانند تحقيق و شناخت از طريق والدين و يا مشاوره با افراد آگاه تقسیم کرد.

در پایان مجلس استاد اژدری از اساتید برجسته دانشگاه نیز با سخنانی نیز تاکید بر انتخاب آگاهانه و عاقلانه در امر ازدواج داشت و اشاره کرد که زندگی در نداری لذت بخش تر از زندگی در رفاه است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها