پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی در دفاع مقدس و امروز نیز با حضور در دورترین نقاط روستاها در راستای خدمت به قشر محروم جامعه تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۴۵۷۵۴
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حضور پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی در دفاع مقدس که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی به رفع آلام مجروحان می‌پرداختند زمینه‌ای شد تا بعد از جنگ نیز به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه پزشکی و دانشگاهی و انتقال تجارب و مواریث گرانبهای دفاع مقدس و دستیابی به اهداف نظام در زمینه‌های علمی ـ پژوهشی بسیج جامعه پزشکی در سال 1379 به صورت رسمی تشکیل شود.

گسترش و اشاعه تفکر دینی، ایثار، شهادت و فرهنگ بسیج در جامعه پزشکی کشور، تلاش در راه گسترش و ارتقای اخلاق پزشکی و ارائه الگوهای علمی و عملی در جامعه پزشکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل سازمان بسیج جامعه پزشکی است.

بسیج جامعه پزشکی در اقدامات عام‌المنفعه، محرومیت‌زدایی، و بحران‌ها و کمک به تحقق استقلال علمی و مشارکت موثر در جنبش نرم‌افزاری و ارتقا و تقویت تحقیق و پژوهش در زمینه‌های علوم پزشکی حضور موثری داشته اند.

بسیج جامعه پزشکی با بهره‌گیری از تعداد بی‌شماری از نخبگان و اساتید گروه پزشکی و پیراپزشکی که در شورای مرکزی و شوراهای بسیج جامعه پزشکی استان‌ها گرد هم آمده‌اند در راستای سیاست‌گذاری و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در رسیدن به اهداف مشخص شده تلاش می‌کند.

قشر بسیج جامعه پزشکی امروز با حضور در دورترین نقاط روستاها شاهد این هستیم که تیم‌های سیار پزشکی حضور دارند و در راستای خدمت به قشر محروم جامعه تلاش می‌کنند

کسانی که در خدمت به مردم صادقانه تلاش می کنند و خداوند زحمات آنان را ذخیره آخرتشان قرار می دهد.

بيمارستان صحرایی غربال محور شهید قاضی به مدت 2 روز در روستای گشکی شهرستان کامیاران استان کردستان دایر است و در این بیمارستان ضمن ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، بیماران شناسایی شده و برای ادامه درمان به بیمارستان شهید قاضی سنندج اعزام می شوند.

پزشکان عمومی و پرستاران در مینی بوس های اعزامی به روستاهای اطراف، ضمن ویزیت بیماران در این روستاها، در صورت لزوم افراد را برای درمان مفصل تر و برای بهره گرفتن از تجهیزات پزشکی به بیمارستان صحرائی اعزام می کنند.

زنان و کودکان بیشترین افراد اعزامی به بیمارستان هستند و مشکلات دهان و دندان شایع ترین مشکل بهداشتی و درمانی در میان روستانشینان منطقه است.

"محمد درحالیکه برای کشیدن دندانش توسط تیم دندانپزشکان آماده می شود به خبرنگار ما می گوید: یک ماه است که دندان پوسیده ام آزارم می دهد و به عللی نتوانستم به کامیاران مراجعه نمایم، اینک امداد الهی واقعا به دادم رسید و می توانم دندانم را بکشم.

سارا" نیز که از روستای دیگری به اینجا آمده است به همین ترتیب از درد دندان می نالد و از پزشکان می خواهد به هر طریقی که شده دندانش را بکشند زیرا چنان دردی در وجودش رخنه کرده که دیگر تحملش را ندارد؛ پزشکان با بررسی دندان پوسیده سارا به این نتیجه می رسند که با عصب کشی می توان از کشیدن دندان جلوگیری کرد و تیم 3 نفره دندانپزشکان کار عصب کشی و پرکردن آن را شروع می کنند.

از سارا نظرش را درباره وجود بیمارستان صحرائی در این منطقه می پرسم، که در جواب میگوید؛ سال هاست که ما از امکانات مختلف بسیج بهره می بریم و اکنون که این بیمارستان دایر شده می توان به مشکلات بیماران رسیدگی شود. زمستان سرد وسختی داشتیم و اکنون وجود برکت پزشکی بسیجیان حلول سال خوبی را نوید می دهد.

اتاق های بهداری گشکی در اختیار پزشکان متخصص قرار داده شده و متخصص اطفال در حال معاینه کردن "هیمن" پسر 5 ساله "ماویانی" است. همزمان مادر هیمن از شب بیداری ها و ترس از تاریکی هیمن می گوید، پزشک متخصص ضمن بررسی و معاینه جسمی هیمن، با ارائه معرفی نامه و تشکیل پرونده از مادر وی می خواهد که جهت ادامه درمان و معاینه وی توسط روانپزشک، هیمن را به بیمارستان شهید قاضی سنندج بیاورد.

مردمیانسالی عصا به دست از درب بهداری بیرون می آید و نایلون داروها را نشانم می دهد و می گوید، چشمانم کم سو شده...، خدا به نظام جمهوری اسلامی عزت بیشتری بدهد که به رایگان مردم محروم و افراد مستمندی چون مرا درمان می کنند... .

قرار شده طی روزهای آینده از طریق بسیج روستای گشکی جهت عمل چشمم به بیمارستان سنندج اعزام شوم...؛ این دعاهای خیر بدرقه راه پزشکانیست که بدون دغدغه مالی و صرفا در جهت رضای خدا و خلق خدا در پی درمان مردمان این دیارند.

و دکتر حسینی رئیس بیمارستان صحرائیی شهید قاضی چه زیبا می گوید: پزشکان بسیجی و مخلص، نوروزشان را در میان مردم نیازمند می گذرانند؛ هیچ وقت به فکر این نیستند که تعطیلات را در دوبی و سنگاپور بگذرانند...، دولاب و شاهینی بهشت ماه هستند و پلنگان هم هیچ از سنگاپور کم ندارد.

تلاش بسیج جامعه پزشکی درارائه خدمات به مناطق محروم ستودنی است

فرمانده سپاه شهرستان کامیاران در دیدار با کارکنان بیمارستان صحرائی غربال محور شهید قاضی سنندج، با ستودن خدمات واقدامات این تیم پزشکی، خدمت به خلق خدا را از اهم وظایف پزشکان متعهد دانست.

سرهنگ پاسدار منصور ولیئی در این باره اظهار نمود: حرکت بسیار ستودنی جامعه پزشکان بسیجی کردستان با همکاری بیمارستان صحرائی غربال محور شهید قاضی در اهتمام به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان به روستاهای دوردست، خلوص و خدمت پزشکان را در جامعه انتشار می دهد.

سرهنگ ولیئی نوع جدید ارائه خدمات بیمارستان صحرائی را مطلوب خواند و ابراز داشت: چندین دستگاه مینی بوس در حال حمل کردن بیماران از روستاها به محل بیمارستان صحرائی هستند و بدون آنکه ازدحام غیر ضروری ایجاد شود،پزشکان با سعه صدر مشغول درمان آنها هستند.

فرمانده سپاه کامیاران در پایان با تاکید بر ادامه خدمات پزشکی به نیازمندان و مناطق دوردست روستائی خاطر نشان کرد:مردم مسلمان وانقلابی منطقه کامیاران شایسته خدمات رفاهی، درمانی و بهداشتی هستند و تیم های خدمات رسان بسیج درطول سال در خدمت آنان هستند.

گفتنی است بیمارستان صحرائی غربال محور شهید قاضی سنندج در منطقه گشکی 13 و 14 اسفندماه به مدت 2 روز دایر شده و باتوجه به تخصص هایی که در این بیمارستان ارائه شد در جهت رفع مشکلات جسمی و بهداشتی مردم منطقه تلاش می شود

ارسال نظرات