علی جنتی در ‌کنگره‌ رئیسعلی دلواری:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش مستقیم انگلیس در به شهادت رساندن شهید رئیسعلی دلواری بر ضرورت نگاه آسیب‌شناسانه به نهضت جنوب تأکید کرد.
کد خبر: ۸۶۴۵۸۲۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی جنتی صبح امروز در کنگره صدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری در بوشهر با تشریح روند تاریخی نهضت جنوب به سرداری شهید رئیسعلی دلواری اظهار داشت: نهضت جنوب ایران به جلوداری رئیسعلی دلواری و همراهی و همگامی سران قبائل تنگستان، دشتی و تنگستان، دشتستان  نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم جنوب است.

*اراده استوار رئیسعلی دلواری ‌‌بر کسی پوشیده نیست

وی بیان کرد: این نهضت خودجوش، هدایت دینی را از علمای آگاه و هویت ملی را از ران عشایر منطقه دریافت کرده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اراده استوار رئیسعلی دلواری در دفاع از محرومان و وطن خویش بر کسی پوشیده نیست و ایشان صادقانه به مشروطیت ایمان داشت.

جنتی با اشاره به وطن‌پرستی رئیسعلی دلواری و ایستادگی او در مقابل پیشنهاد حاکم وابسته بوشهر در مورد دریافت پول برای به زمین گذاشتن اسلحه، گفت:‌ رئیسعلی در پاسخ به حاکم وابسته بوشهر گفت: برو به اربابت بگو ایرانی غیرت دارد و غیرت هم قیمت ندارد.

*نهضت قیام جنوب از مقاومت‌های ضد‌استعماری در تاریخ کشور است

وی ادامه داد: رئیسعلی دلواری اهل‌معامله نبود و ایمان و غیرت ایرانی را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نهضت قیام جنوب از مقاومت‌های ضد‌استعماری در تاریخ کشور است که با دو انگیزه دینی و ملی ایجاد شد که برجستگی بعد اعتقادی آن نیز مشهود است.

جنتی اضافه کرد: در آن زمان پیروی از احکام علما واجب شمرده می‌شد و گرایش رئیسعلی دلواری نیز بیش از هر چیز دیگری مبنای عقیدتی داشت.

وی ‌خاطرنشان کرد: انعکاس وسیع فتاوای جهاد علمای عراق در بوشهر، انگلیسی‌ها ‌را دچار وحشت کرد ‌تا جایی که چاره کار را اشغال بوشهر دیدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت:‌ انگلیسی‌ها با وقاحت پرچم ایران را پایین کشیدند و حتی تمبری منتشر کردند که عنوان آن این بود که بوشهر در تصرف بریتانیا.

جنتی افزود: رئیسعلی دلواری نوک پیکان مقابله با اشغالگران بود و در نامه‌های متعدد به علمای تهران، شیراز، بوشهر، نجف نارضایتی خود را از حضور انگلیس در منطقه اعلام و برای جهاد تعیین تکلیف می‌کند.

وی اظهار داشت: رئیسعلی دلواری ‌شجاع، استقلال‌طلب، آزادی‌خواه و سلحشور همگام با یارانش از دلوار مقابل دشمن ایستادند و با خون مطهر خود برای یک ملت عزت و سرافرازی آفریدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: حضور جوانان و زنان در قیام رئیسعلی دلواری سرنوشت‌ساز بود، اما آفتاب عمر ایشان ‌در فرآیند توطئه خباثت‌بار حسادت داخلی و عداوت خارجی غروب کرد.

جنتی ادامه داد:‌ حذف رئیسعلی دلواری خلأ جبران‌ناپذیری میان مبارزان ایجاد کرد و دشمن نیز از این فرصت بهره لازم را برد.

وی گفت: در حالی‌ که تصور می‌شد، رئیسعلی با عداوت شخصی به شهادت رسیده، اما مرکز اسناد وزارت خارجه انگلیس پس از 100 سال گزارش معاون کنسول بریتانیا در بوشهر را منتشر کرد و مشخص شد فرماندهی بریتانیا در بوشهر به‌طور مستقیم در شهادت رئیسعلی دلواری نقش داشته و شخصی به نام غلامحسین تنگکی را به‌واسطه فردی به نام میرزا رحمت میلکی اجیر کرده و رئیسعلی را به هنگام وضو گرفتن به شهادت رساندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه نهضت رئیسعلی دلواری موجب وحشت انگلیسی‌ها و متجاوزان بوده است، تصریح کرد: سال‌ها از نهضت قیام جنوب می‌گذرد اما نگاهی آسیب‌شناسانه در مورد این قیام صورت نگرفته ‌و این امر نیازمند تحقیقی دقیق است تا به ژرفای قیام پرداخته شود.

جنتی بیان کرد: یکی از غم‌انگیزترین مسائل در اغلب نهضت‌های آزادی‌بخش در مواجه به استعمار خارجی و استبداد داخلی خیانت برخی افراد و گروه‌های خودی بوده که روند حرکت نهضت‌ها را دچار مشکل و حتی اضمحلال کرده است.

وی بیان داشت: در نهضت جنگل و نهضت تنگستان خیانت درونی خائنان وطن‌فروش عامل مهم شکست بود و این اقدام ضعفی فرهنگی است که به یک عارضه درآمده و راه‌حل فرهنگی نیز باید برای آن اندیشیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: البته تداوم انقلاب اسلامی ایران با اقتدار رهبری امام راحل و رهبری‌های مقام معظم رهبری شاهد هستیم که با توجه به مبانی دینی شیعه نهضت انقلاب را حفظ کرده‌اند.

جنتی یادآور شد: امروز نهضت امام و رهبری بیش‌ از پیش استوار، محکم و جهانی شده ‌و مردم و مسئولان با تأمل در حرکت معنوی و تاریخی می‌توانند درس‌هایی از شجاعت و شهامت بیاموزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به‌عنوان یکی از اعضای هیئت دولت مراتب تشکر دولت از حضور فعال و باشکوه و معنادار مردم ایران و استان بوشهر در انتخابات 7 اسفند را اعلام می‌کنم.

وی افزود: این انتخابات پیام مهمی داشت و امیدواریم دولتمردان و سیاستمداران این پیام را به‌خوبی دریافت کرده باشند.

جنتی ادامه داد:‌ آنچه ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم باید درک کنیم این است که مردم شریف و مقاوم همواره در صحنه حاضر هستند و رأی مردم در تهران و استان‌ها و بوشهر برای حامیان دولت وظیفه سنگینی را برای دولت به همراه آورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:‌ همه دولتمردان و کسانی که افتخار خدمت در نظام‌ دارند وظیفه سنگین‌تری بر دوش خود احساس می‌کنند.

ارسال نظرات