آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:
خطیب نمازجمعه تهران گفت: اینکه اگر جایی کسانی رأی آوردند و با سلیقه ما همراه بودند بگوییم توسعه سیاسی مردم 100 است و اگر سلایق ما رأی نیاورد توسعه سیاسی را 50 و کمتر قلمداد کنیم این همان حرفی است که منافقین هم اول انقلاب می‌گفتند.
کد خبر: ۸۶۴۵۹۷۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان  آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز به حضور باشکوه ملت ایران در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: 7 اسفند ماه جشن بزرگ سیاسی بود و خوب نیست که این جشن بزرگ سیاسی با کدورت همراه باشد.

وی افزود: چه آنهایی که رأی آوردند و چه آنهایی که رأی نیاوردند باید برادرانه روبروی هم بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند و ان‌شاءالله با کنار گذاشتن کدورت‌ها فضایی برادرانه داشته باشیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: شکایت، حق قانونی همه است و تا وقتی قانون است نباید اقدام دیگری انجام داد چرا که این خود تولید دعوا می‌کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به جایگاه انتخابات در نظام شاهنشاهی اشاره و تصریح کرد: حکومت سیاه پهلوی مردم را آدم حساب نمی‌کرد و انتخابات را جدی نمی‌گرفت خودشان در خاطراتشان آورده‌‌اند که ساواک لیست نمایندگان را می‌نوشت و به نخست‌وزیر می‌داد و نخست‌وزیر نیز آن را تقدیم شاه می‌کرد.

وی اضافه کرد: در لیستی که ساواک به نخست‌وزیر و سپس به شاه می‌داد هر کسی که شاه خط می‌زد، نباید نماینده می‌شد اما امروز ما انقلاب کرده‌ایم و حالا سی و ششمین انتخابات را بعد از انقلاب برپا کردیم.

خاتمی با بیان اینکه انتخابات فضای مخصوص خود را دارد،‌ گفت: کار بزرگ و تقوامدارانه و اخلاقی این است که افراد پادرمیانی کرده و کدورت‌ها را به صفا و آشتی تبدیل کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در مورد برخی زمزمه‌ها برای برپایی جشن نیز گفت: به جای راه‌ انداختن جشن پیروزی بیاییم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. باید حتی به آنهایی که رأی نیاوردند نیز دست مریزاد بگوییم چرا که آنان هم با حضورشان سبب گرم شدن تنور انتخابات شدند.

وی با تأکید بر اینکه همه باید از تضعیف نظام اسلامی پرهیز کنند، گفت: ما افتخار می‌کنیم که در کشورمان نظام اسلامی حاکم است و کسی که حکومت دینی را تقویت کند فرهنگ اطاعت از خدا را در جامعه اسلامی تقویت کرده است.

خاتمی ادامه داد: اگر بنده رأی نیاوردم حق قانونی بنده است که اگر تخلفی دیدم اعتراض کنم اما حق ندارم شورای نگهبان و وزارت کشور را زیر سؤال ببرم چرا که اینها نهادهای قانونی و انتخاباتی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پرهیز از تضعیف نظام به معنای استفاده نکردن از حق اعتراض نیست، گفت: تضعیف نهادهای اجرایی انتخابات با تقوا در تعارض است.

وی ادامه داد: برخی کاندیداها به صحنه آمدند و طرح‌هایی نیز داشتند اما مردم عزیز ایران کسانی دیگری را انتخاب کردند بنابراین باید به کاندیدای رأی آورده تبریک بگوییم.

خاتمی با تأکید بر اینکه نباید در آتش اختلاف دمید، گفت: کیست که نداند هم قبل، حین و بعد از انتخابات دشمن درصدد چندقطبی کردن جامعه بود و هنوز هم است. بنابراین باید همچنان دشمن را ناکام بگذاریم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران دامن زدن به شایعات را حرام دانست و اظهار کرد: فلان شخص در فضای مجازی چنین گفت و یا اینکه فلان آقا چنین حرفی زد.

وی پخش و دامن زدن به شایعات را کاری گناه عنوان کرد و افزود: بخصوص پس از انتخابات دشمن می‌خواهد شیرینی این جشن بزرگ را با با ایجاد اختلافات در کام ملت تلخ کند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: همیشه بعد از انتخابات صحبت از این است که چه کسی بُرد و چه کسی باخت اما به اعتقاد ما پیروز این انتخابات، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند.

خاتمی با بیان اینکه این سی و ششمین حضور مردم در انتخابات سراسری ایران است، گفت: هر رأی مردم «آری» مجدد به نظام اسلامی بود که این گونه مظلومانه آماج حملات رسانه‌های ناجوانمردانه دنیای غرب است.

منتخب کرمان در انتخابات مجلس خبرگان به حضور 34 میلیونی و 62 درصدی مردم در انتخابات 7 اسفند ماه سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهای غربی که دم از دموکراسی می‌زنند حضور ملتشان در انتخابات پارلمانی بین 30 تا 50 درصد است اما شما مردم نشان دادید که همیشه در صحنه هستید و آنها را مات و مبهوت کردید که این مصداق گام خداپسندانه است.

وی با بیان اینکه حضور باشکوه مردم در انتخابات 7 اسفند ماه پیام صریحی به مسئولان نظام بود، گفت: مردم به مسئولان نظام پیام دادند که ما صادقانه کار خود را انجام دادیم بنابراین همه باید از مردم تشکر و خدمتی صادقانه، پاکدست، شجاعانه در برابر مداخلات بیگانگان و منشی جهادی، ساده زیست داشته باشند.

خاتمی ادامه داد: ایجاد تفرقه بین مردم خیانت به انقلاب اسلامی است و همه باید در چارچوب ولایت عمل می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: اینکه اگر جایی کسانی رأی آوردند و با سلیقه ما همراه بودند بگوییم توسعه سیاسی مردم 100 است و اگر سلایق ما رأی نیاوردند توسعه سیاسی را 50 و کمتر قلمداد کنیم این همان تفرقه و حرفی است که سازمان منافقین هم اول انقلاب می‌گفت.

وی با بیان اینکه سازمان منافقین در اول انقلاب چون اقبالی از سوی مردم در مورد کاندیدای خود ندید، مردم را ناآگاه دانست، اظهار داشت: همه باید ملت را عزیز و محترم بشماریم.

خاتمی تأکید کرد: قصه این است که بعضی از افراد یادشان نیست که میدان سیاست مثل فوتبال است گاهی گل می‌زنیم و گاهی گل می‌خوریم بنابراین وقتی گل زدیم نباید مغرور شویم و وقتی گل خوردیم نیز نباید مأیوس شد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس یک چارچوب اداره می‌شود، گفت: قانون اساسی میثاق ما با ملت است بنابراین طبق چهار اصل قانون اساسی یعنی اسلام، ولایت فقیه، جمهوریت و مذهب رسمی کشور؛ هر کس به مجلس، دولت و نهادهای دیگر راه یابد باید طبق این چارچوب عمل کند.

وی ادامه داد: به صراحت می‌گوییم بیگانگان و بازی‌خوردگان داخلی و خارجی بدانند با تغییر آدم‌ها استراتژی کلی نظام اسلامی تغییر نخواهد کرد.

خاتمی با بیان اینکه انتخابات میدان امتحان و آزمون بزرگ است، گفت: انتخابات آزمونی بزرگ برای مردم، مجریان، ناظران، رأی‌آورندگان و آنهایی که رأی نیاوردند، است. بنابراین اگر کسی رأی آورد نباید مغرور شود و بگوید حالا موقع قلع و قمع مخالفان است یا آن کسی که رأی نیاورد با نظام و مردم قهر کند و به تضعیف نهادهای نظام بپردازد که این خود به معنای مردودی مضاعف است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران از همه کاندیداهای انتخابات چه ‌آنهایی که رأی نیاوردند و چه ‌آنهایی که رأی آوردند خواست که خدایی عمل کنند و گفت ما برای ادای تکلیف آمده‌ایم این مردم صاحب اختیار هستند.

خاتمی گفت: الان وقت آن است که از حاشیه‌ها بپرهیزیم چرا که کشور نیاز به کار مضاعف دارد و کیست که این گرانی‌ها را نبیند و در رنج نباشد.

وی در ادامه افزود: شهادت می‌دهم که مسئولین تمام تلاش خود را انجام می‌دهند اما وقتی هر بشکه نفت 20، 25 و 30 دلار شود طبیعی است که قلک ما کم آورد اما در عین حال آنچه الان مهم است و باید به آن بپردازیم، مشکلات اقتصادی مردم است.

خاتمی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت بباید رای رفع این مشکلات با هم همکاری کنند، گفت: مشکلات گرانی،‌ اشتغال و دیگر مشکلات موجود در جامعه را این دو قوه با همکاری هم حل کنند. اینکه بگوییم مجلس وکیل‌الدوله یا ضدالدوله شده نادرست است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با تأکید بر اینکه امروز مجلس وکیل‌المله است، گفت: وکلای ملت حل مشکلات مردم را وظیفه خود بدانند.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: بنده به عنوان عضو هیأت رئیسه فعلی مجلس خبرگان رهبری و کسی که مورد  مردم کرمان برای مجلس خبرگان پنجم قرار گرفته، اعلام می کینم که مجلس خبرگان پنجم، مجلسی کاملاً ولایی است.

خاتمی تصریح کرد: نیروهایی که مردم به آنها رأی دادند اگر از چهار دوره گذشته ولایی‌تر نباشند، کمتر نیست. از این بابت به شما مردم اطمینان می‌دهم که مجلس خبرگان پنجم هم در مسیر تقویت رهبری حرکت می‌کند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران پیرامون موضع اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص حزب‌الله لبنان گفت: شورای همکاری خلیج‌فارس گروه مجاهد و مقاوم حزب‌الله را گروه تروریستی اعلام کرده و ما از قبل خبر داریم که این کشورها در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و این کارشان دقیقاً اجرای دستور صهیونیست‌ها است.

وی خطاب به شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت: شما با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به چاه رفتید و به سرنوشت آنان مبتلا می‌شوید و این یک واقعیت است. حزب‌الله خار در چشم رژیم صهیونیستی و استخوان در گلوی این رژیم است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: امنیت لبنان مدیون حزب‌الله مقاوم، شجاع و مجاهد است. بنده اقدام شورای همکاری خلیج ‌فارس را در حد محکوم کردن هم نمی‌بینم. اینها با عنوان نوکران بسیار حقیر آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند و چوب این همکاری را هم محکم از ملت‌ها خواهند خورد.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان مقدس رضوی اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله طبسی فقیهی وارسته و مجاهد بود و بنده در طول 40 سال آشنایی، ایشان را فقیهی مبارز، مجاهد و زندان کشیده قبل از انقلاب دانسته و می‌دانم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: آیت‌الله طبسی در دیداری به بنده گفتند که من از جوانی مقام معظم رهبری را می‌شناسم و اطاعتم از ایشان در زمان فعلی مثل اطاعتم از امام راحل است.

وی پیشرفت آستان قدس رضوی را جلوه خدمات آیت‌الله واعظ طبسی دانست و آخرین عمل صالح این مرحوم را حضور در انتخابات 7 اسفند امسال عنوان کرد.

خاتمی همچنین به درگذشت فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور هنرمندی دینی و اخلاقی بودند که فیلمنامه سریال حضرت یوسف(ع)را از دولت سحر وام گرفت و ایشان فیلمنامه را نیز در سحرگاه نوشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات