روند نزولی صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۶ ادامه یافت و در نخستین ماه این سال ۲۶۳ میلیون دلار کالا از ترکیه به ایران صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۳۶ درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۶۴۶۰۸۶
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که نخست وزیر ترکیه در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی عازم تهران شده است آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد روند نزولی صادرات این کشور به ایران در سال 2016 ادامه داشته است.

صادرات ترکیه به ایران در سال 2014 با افت 7 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 3.886 میلیارد دلار رسید. در سال 2015 نیز با وجود امضای توافق تجارت ترجیحی صادرات ترکیه به ایران با افت 11.4 درصدی مواجه شد و به 3.665 میلیارد دلار رسید.

مقامات ترکیه امید زیادی داشتند که با استفاده از این توافق بتوانند صادرات کالاهای خود به ایران را افزایش دهند. اما در نخستین سال اجرای این توافق صادرات ترکیه به ایران بیش از 11 درصد افت داشت.

آمار منتشر شده از مبادلات دو کشور در نخستین ماه سال جاری میلادی نیز نشان می دهد روند نزولی صادرات ترکیه به ایران در سال 2016 ادامه یافته است. ترکیه که در ژانویه سال 2015 بالغ بر 411 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود در مدت مشابه امسال تنها 263 میلیون دلار به ایران صادرات داشته است.

بر این اساس صادرات ترکیه به ایران در ژانویه امسال با افت قابل توجه 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

به عقیده تحلیلگران در حالی که سیاست های منطقه ای ایران و ترکیه در نقطه مقابل هم قرار دارد و اختلاف فاز بین دو کشور بر سر مسائلی مثل سوریه و یمن بیشتر از آن است که امیدی به همگرایی دو کشور در این زمینه داشت مقابله با روند نزولی صادرات به ایران و ایجاد جهش در صادرات کالا به ایران از جمله اهداف مهمی است که داوود اغلو در سفر به تهران دنبال می کند.

بر اساس این گزارش واردات ترکیه از ایران در ژانویه 2016 نیز با افت 49 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 361 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در مدت مشابه سال قبل 716 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

نفت و گاز کالای عمده وارداتی ترکیه از ایران است که به دلیل افت قیمت نفت ارزش واردات این کالاها افت داشته است.

مجموع مبادلات دو کشور در ژانویه 2016 نیز با افت 44 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از 1.127 میلیارد دلار در ژانویه سال قبل به 624 میلیون دلار در ژانویه امسال کاهش یافته است.

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2014 بالغ بر  13.719 میلیارد دلار بود اما این رقم در سال 2015 میلادی 29 درصد کاهش داشته و به 9.761 میلیارد دلار رسیده است.

ارسال نظرات