نائب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در گفتگو با «بسیج»:
در زمان کنونی بحث آزاد سازی قیمت به نوعی کج سلیقگی برخوردار بوده است و باید فرصت لازم در جهت توانمندی خودروسازان داده شود و بعد از رضایت مردم به این بحث پرداخته شود.
کد خبر: ۸۶۴۶۲۵۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مادامی که ثبات اقتصادی نداشته باشیم توان پیش بینی قیمت های آینده را با آزادسازی قیمت خودرو نخواهیم داشت ولی می توان گفت که بوی گرانی در بازار خودرو به مشام می رسد.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به قیمت گذاری کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی است که تاکنون خودرو نیز جزو کالای انحصاری به شمار می رفته و قیمت آن از سوی شورای رقابت تعیین می شده است.

 
اما  چند سالی است که خودروسازان تاکید ویژه ای بر تعیین قیمت محصولات خود در حاشیه بازار و خروج آن از زیر نظر نهادهای قیمت گذاری دارند چراکه معتقدند بازار خودرو انحصاری نیست.

بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت  در سال 92 قرار بود طی مدت ده سال، آزاد سازی قیمت خودر در بازار  عملیاتی شود.

 
بر پایه این گزارش، نعمت زاده وزیر صنعت  تاکید دوباره بر انجام این برنامه ، طی مدت تعیین شده داشت و تصریح کرد: عدم دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری و در نتیجه تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد از جمله برنامه‌های وزارت صنعت در سند راهبردی صنعت خودرو است.
 
آزادسازی از دید مخالفان سبب افزایش یکباره قیمت ها و فشار بر مصرف کننده و به تبع آن ادامه رکود در بازار خودرو می شود اما موافقان تعیین قیمت در حاشیه بازار ، این امر را تنها راهکار موجود برای خروج از بحران و افزایش کیفیت محصولات داخلی می دانند.

جعفر قادری عضو کمیسیون محاسبات،برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به صحبت‎های آخوندی و نعمت زاده مبنی بر  آزاد سازی قیمت خودرو اظهار داشت: ایجاد فضای رقابتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و در شرایط کنونی با آزاد سازی قیمت‎ها در جهت انحصار طلبی بخش خصوصی گام برداشته‎ایم.

وی با بیان تنوع و کیفیت دهی محصولات خودرویی عامل موثر است افزود: تیراژ پایین خودروی تولیدی فرصت ریسک در جهت آزاد سازی قیمت‎ها را نمی‎دهد این در حالی است که کمیت و کیفیت در محور متوازن برای خودروسازان در نظر گرفته شود.

قادری خاطر نشان کرد: انتظار مردم این است تا مثلث سه راس خودرویی رعایت شود و آن عبارت است از قیمت،کیفیت، تنوع با ارزشگذاری به مردم حق انتخای آنها را در خرید محصوللات خودرویی افزایش اده می‎شود.

نماینده مردم شیراز در خاتمه آزاد سازی قیمت خودرو را ردّ نمود و تاکید داشت: در زمان کنونی بحث آزاد سازی قیمت به نوعی کج سلیقگی برخوردار بوده است و باید فرصت لازم در جهت توانمندی خودروسازان داده شود و بعد از رضایت مردم به این بحث پرداخته شود.

ارسال نظرات