نابودی آب و خاک در کشور یکی از معضلات اساسی است که کارشناسان مربوطه بارها درباره آن هشدار داده اند.
کد خبر: ۸۶۴۶۳۹۱
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در نشست هم‌اندیشی مسئولان اداره کل منابع طبیعی با ائمه جماعات استان زنجان، با تاکید بر مدیریت اصولی از منابع طبیعی گفت: مسئولان دستگاه‌های متولی و دامداران و کشاورزان نیز باید به این مهم با هدف صیانت و نگهداری توجه ویژه داشته باشند.

آیت‌الله علی خاتمی افزود: افزایش جمعیت و توسعه شهرها باعث شده تا شاهد تصرفات در عرصه های ملی استان باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی اقدامات روی داده در عرصه های ملی موجب می شود تا در گذر زمان شاهد بروز تخلفات بیشتر در عرصه ها باشیم.

خاتمی تصریح کرد: نابودی آب و خاک در کشور یکی از معضلات اساسی است که کارشناسان مربوطه بارها درباره آن هشدار داده اند.

امام جمعه زنجان درباره اوضاع آشفته آب و بروز خشکسالی های اخیر عنوان کرد: در این رابطه می توان خرید و مدیریت مصرف آب را در دستور کار قرار داد، اما خاک قابلیت خریدن را ندارد و در حفظ این منبع طبیعی باید نهایت جدیت را داشت. وی در ادامه گفت: در مصرف لوازم یکبار مصرف به رتبه نخست جهان رسیده‌ایم، این در حالی است که میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در سایر کشورها بسیار پایین است.

آیت‌الله خاتمی اعلام کرد: در دنیا ظروف یکبار مصرف را جمع‌آوری کرده و در یک مکانی آن را فشرده می‌کند و دوباره آن را مصرف می‌کند، اما در کشور ما پلاستیکهای خود را جمع کرده و در طبیعت رها می‌کنیم که مخاطراتی در طبیعت دارد.

وی درباره علمی بودن کشاورزی خاطرنشان کرد: وقتی کارشناسان و محققان مراکز تحقیقاتی کشاورزی با سند اعلام می‌کنند که کشت برخی محصولات نظیر هندوانه در استان باید محدود شود، باید کشاورزان هم به این توصیه‌ها توجه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه انسان نباید با بی‌برنامه‌گی‌های خود سبب تخریب اراضی ملی و طبیعی شود، افزود: ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام به مراتع سبب آسیب زدن به اراضی ملی و مراتع و پوشش گیاهی شده است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله خاتمی ضمن تاکید بر وجود تناسب بین مراتع و دامهای موجود در عرصه‌های ملی و طبیعی گفت: معتقدم توجه به این امر هم به نفع کشاورز و هم به نفع منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان جنگها، مراتع و آبخیزداری در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که اگر در استان زنجان دستگاه‌های تابعه سازمانها و وزارتخانه‌ها با هم همکاری داشته باشند، برای حفظ منابع طبیعی از جمله آب و خاک گامهای موثری برداشته می‌شود.

ارسال نظرات