تشخيص كم‌خوني در آينده نزديك مي‌تواند به سادگي با قرار دادن يك قطره خون از سر انگشت در زير گوشي تلفن هوشمند صورت گیرد.
کد خبر: ۸۶۴۷۱۸۵
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، تشخيص كم‌خوني در آينده نزديك مي‌تواند به سادگي با قرار دادن يك قطره خون از سر انگشت در زير گوشي تلفن هوشمند صورت گيرد چراكه دانشمندان دانشگاه ايالتي كانزاس يك دستگاه زيست‌پزشكي چاپي سه‌بعدي طراحي كرده‌اند كه به اين شكل در كمتر از يك دقيقه مي‌تواند اين بيماري را تشخيص دهد.

شناسايي يك اختلال خون ممكن است به آساني آزمايش يك نمونه خون انگشتي خراشيده‎شده توسط يك گوشي هوشمند باشد. اين همان مفهومي است كه در پشت توسعه دستگاه جديد زيست پزشكي توسط محققان دانشگاه كانزاس قرار دارد.

كيم پلونياك دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه كانزاس روي يك دستگاه كم‌هزينه و ارائه‎دهنده خدمات به بيمار براي استفاده در منزل كار مي‎كند. دستگاه‎هاي ارائه‎دهنده خدمات به بيمار پس از انجام آزمايش‎هايي مانند تست قند خون يا تست حاملگي كه خارج از آزمايشگاه صورت مي‎گيرند، نتايج سريعي كه به آساني قابل درك هستند را براي كاربر فراهم مي‎كند.

این دستگاه چاپگر سه بعدي به‎منظور تشخيص كم‎خوني براي افرادي كه محدوديت دسترسي به مراكز مراقبت پزشكي دارند مانند افراد ساكن در كشورهاي درحال توسعه طراحي شده‎ است. كم‎خوني يك بيماري است كه به موجب آن در خون سلول‎هاي قرمز سالم كافي براي انتقال اكسيژن به ارگان‎هاي بدن وجود ندارد. اين بيماري بر 2 ميليارد نفر در سراسر جهان از جمله بيش از نيمي از كودكان پيش‎دبستاني و زنان باردار در كشورهاي در حال توسعه و حداقل 30 درصد از كودكان و زنان در كشورهاي صنعتي تأثير مي‎گذارد.

با وجود اينكه كم‌خوني به‎راحتي با مكمل‎هاي آهن يا ويتامين‎ها درمان مي‎شود و مي‎توان با يك رژيم غذايي سالم مانع از آن شد، يك بيماري بسيار شايع در كشورهاي در حال توسعه است. پلونياك گفت: غالباً دسترسي مردم كشورهاي در حال توسعه به گوشي‌هاي هوشمند، بسيار آسان‎تر از دسترسي آنها به پزشكان و متخصصان پزشكي آموزش ديده است.

پلونياك تقريباً يك سال را صرف طراحي يك دستگاه نمونه ارزان‎قيمت كرد و از آن براي آزمايش دسترسي گوشي‎هاي هوشمند استفاده كرد. دستگاه شامل اسلايدهاي پلاستيكي شفافي است كه توسط چاپگر سه‌بعدي ايجاد شده و حاوي ميكروسيال‎هايي است كه به يك گوشي هوشمند متصل مي‎شوند. كاربر قطره‎اي از خون خود را به اسلايدي كه براي يك آزمون تست مبتني بر مقياس رنگ استفاده مي‌شود، اضافه مي‎كند. پلونياك گفت كه نتايج آزمون در كمتر از 60 ثانيه ايجاد شده و مي‎تواند توسط يك گوشي هوشمند تعبير شود. پژوهشگران در تلاش براي توسعه يك برنامه ضميمه (براي اين دستگاه) با استيو وارن دانشيار مهندسي برق و كامپيوتر در دانشگاه ايالتي كانزاس هستند كه اين برنامه مي‎تواند داده‎هاي نمونه خون را مديريت و حتي نتايج را براي يك دكتر ارسال كند.

پلونياك و وارن به تازگي تأييدیه شروع فرآيند دريافت و آزمايش نمونه‎هاي بيمار از مركز پزشكي دانشگاه كانزاس را دريافت كرده‎اند. اين امر به محققان براي بهينه‎سازي دستگاه در جهت تشخيص سطوح مختلف كم‌خوني در خون انسان كمك مي‎كند.

نویسنده : مترجم: علي طالبي 

ارسال نظرات