حجت‌الاسلام ذوعلم در هم‌اندیشی اسلام و جوان غربی:

یک سال از نامه رهبری گذشت، حوزه و دانشگاه چه کردند؟

دبیر علمی هم‌اندیشی اسلام و جوان غربی گفت: باید از جامعه حوزوی و دانشگاهی گله‌مند باشیم که چرا پس از گذشت یک سال از نگارش این نامه هنوز تحقیقات و اقدامات جدی در زمینه آن انجام نداده‌اند.
کد خبر: ۸۶۴۷۴۷۱
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، هم ‌اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش‌ها و چشم‌اندازها (بررسی و بازخوانی دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب)» صبح امروز (دوشنبه 17 اسفند) با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی این هم‌اندیشی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی با مشارکت جمعی از دستگاه‌های علمی و فرهنگی کشور و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار استاد شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شد.

* نامه رهبری به جوانان غربی نه دستوری است، نه از موضع قدرت

حجت‌الاسلام کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران ضمن خیرمقدم به مدعوین هم‌اندیشی عنوان کرد: جهان هر روز به سمت حق و باطل حرکت می‌کند. اردوگاه‌ها مشخص می‌شوند و بعد از گرد و غبارها و فتنه‌هایی که سال‌های سال به وجود آمده حق و باطل مشخص می‌شوند. ما هم به سرعت به سمت موعود جهانی و وعده حق خدا در خصوص حاکمیت حق بر جهان نزدیک می‌شویم.

وی در ادامه افزود: در این خصوص آیات قرآن زیاد بیان شده است استکبار جهانی هم توان خود را به کار گرفته که پیام حق به گوش جهانیان نرسد، در این اثنا پیام‌هایی نیز از سوی رهبری خطاب هب جوانان غربی صادر شده است ویژگی این پیام‌ها به لحاظ زمان‌شناسی و حقیقی بودن است. ایشان با اشراف به مسائل جهان مباحثی را بیان کرده‌ و ذهن مخاطب را آماده دریافت پیام کرده‌اند.

کلانتری با اشاره به اینکه پیام‌های رهبری نه از روی دستورالعمل است و نه از موضع‌ حاکمیت بر قدرت، عنوان کرد: ایشان بلکه به عنوان یک پیام‌بر این مباحث را به گوش جهانیان می‌رسانند. رهبری در مهمترین موضوع جهان دست می‌گذارند که همان خشونت، قتل و غارت است، جوان امروز باید توجه کند که تضاد و دوگانگی از کجا ناشی می‌شود حضرت آقا این مسائل را به خوبی مورد تفکر قرار داده و به جوانان غربی منتقل کردند.

* رهبری به تعامل صحیح و شرافتمندانه با غرب تأکید دارند

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام ذوعلم عنوان کرد: در دورانی به سر می‌بریم که اسلام ناب در برابر نگاه انحرافی به انسان و جهان در حال پیشرفت و توسعه گفتمانی است. برگزاری این هم‌اندیشی نیز عنایت ویژه در این راستا تلقی می‌شود.

وی در ادامه افزود: متفکر اسلام معاصر چالش‌هایی دارد از جمله اینکه آیا نسبت به غرب و آرمان‌های اساس انقلاب اهداف دنبال می‌شود نامه‌های رهبری توطئه بسیار پیچیده که جهان اسلام را تهدید می‌کند بیان کرده است اما باید بررسی کنیم که ما چه نیازی به این نامه داریم آنچه به نظر می‌رسد پاسخ به پرسشی اساسی است که نوع پاسخ ما تعیین‌کننده آینده است. مواجه ما با غرب چگونه باید باشد.

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه جبهه اسلام از گفتمان برخودار شده و جهان را متوجه خود ساخته است،‌اظهار داشت: استعمار در قالبی جدید طراحی خطرناکی کرده که در چند سال اخیر شاهد آن هستیم. نامه رهبری نیز حاوی یک پاسخی مشخص به پرسشی اساسی است. چند کلمه در پایان نامه دوم مورد تأکید است که رهبری می‌گویند با تعامل صحیح و شرافتمندانه به غرب بیاندیشیم، این تعامل باید خودباورانه و فعال باشد.

وی با اشاره به اینکه شکل دهی به جریان هایی مثل داعش از جانب غرب به این منظور بوده که به جهانیان نشان داده شود که جهان اسلام قصد دارد بنیان غرب را براندازد، اظهار داشت:‌ ما باید با غرب تعامل کنیم و از نظر علمی، سیاسی، فناوری حتی رویکردهای اجتماعی توانمندی های بالایی داشته باشم چراکه چاره ای جز تعامل با غرب نداریم، اما در این نگاه یعنی نگاه دوم تعامل، انفعالی بوده و تعاملی است که تنها پوسته ای از اسلام برای ما باقی می گذارد و هویت و ملیت ما را تهدید می کند.

وی در پایان گفت: امروز این نامه در جهت‌گیری‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما نقش مهمی دارد باید از جامعه حوزوی و دانشگاهی گله‌مند باشیم که چرا پس از گذشت یک سال از نگارش این نامه هنوز تحقیقات و اقدامات جدی در زمینه آن انجام نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، هم‌اندیشی علمی اسلام و جوان غربی که با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تعدادی از دستگاه‌های معتبر علمی فرهنگی کشور در دانشگاه تهران آغاز شده با ارائه مقالات برتر علمی از سوی اساتید حوزه و دانشگاه و نشست‌های نقد و بررسی پیرامون آنها تا عصر امروز 17 اسفند ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات