مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی لرستان:

35 درصد عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع در لرستان دام‌ها هستند

مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی لرستان گفت: 35 درصد عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع در لرستان دام‌ها هستند.
کد خبر: ۸۶۴۷۷۶۱
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، شیرزاد نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خرم‌آباد ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: در نخستین روز درختکاری طرح جنگل کاری استان لرستان با مساحت در منطقه انار در 200 هکتار به بهره‌برداری رسید، این در حالی است که اداره کل منابع طبیعی پنج وظیفه اصلی بر عهده دارد که شامل حفاظت، اصلاح ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری است.

وی عنوان کرد: استان لرستانحدوددو میلیون و 810 هزار هکتار مساحت دارد که یک میلیون و 217 هزار هکتار آن عرصه جنگلی و 884 هکتار سطح مراتع استان است و 34 درصد سطح استان را تشکیل می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: در مجموع 77 درصد اراضی استان لرستان جز عرصه ملی است، این در حالی است که سرانه فضای سبز در دنیا هشت هزار متر مربع است که خوشبختانه در استان لرستان نیز سرانه هر نفر همین اندازه است.

نجفی خاطرنشان کرد: استان لرستان مقام سوم داشتن جنگل را دارد و مقام اول جنگل‌های زاگرس را دارد، 25 درصد آب‌های زاگرس و 12 درصد آب‌های جاری کشور در لرستان استان چهار میلیون و 800 هزار واحد دامی در مراتع ما وجود دارد که دو برابر ظرفیت استاندارد است و باعث تخریب منابع می‌شود.

35 درصد عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع دام‌ها هستند

این مسئول یادآور شد: سطح جنگل‌های کشور در حال حاضر 14 میلیون هکتار است که در 50 سال اخیر چهار میلیون هکتار از بین رفته است، کشور ما از نظر فرسایش خاک در دنیا مقام دوم را دارد، 20 تن در هکتار فرسایش سالانه خاک در مراتع است، این در حالی است که میانگین مصرف سرانه آب در دنیا برای هر نفر 580 متر مکعب در ایران 1300 متر مکعب است.

مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی لرستان گفت: چالش امروز منابع طبیعی و محیط زیست دنیا بر محور تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین، بیابان زایی و کمبود منابع آبی است، تنها را برون رفت از این معضلات توجه به کارهای آبخیزداری و مرتع‌داری است.

وی به تشریح اقدامات این اداره کل در یک سال گذشته پرداخت و گفت: در سال 94 حدود 40 هزار درخت در منطقه انار کاشته شد، احداث بند خاکی با حجم 60 هزار متر مکعب در این منطقه به منظور تقویت بذرکاری 50 هکتار در منطقه انار مورد بذر کاری قرار گرفت.

59 کیلومتر کمربند حفاظتی در سطح لرستان ایجاد شده است

برای تغییر الگوی مصرف الگوی عشایر 938 خانوار روستایی به وسایل گاز سوز مجهز شده است و 48 آب گرم کن خورشیدی نیز برای خانوارهای روستایی به صورت رایگان نصب شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار