رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت:در فروردین سال 95 فاز نخست صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف افتتاح می شود.
کد خبر: ۸۶۴۷۷۹۵
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام این خبر گفت: عیدی خادمان اهل بیت علیهم السلام در ستاد بازسازی عتبات عالیات به هموطنان و تمامی شیعیان در نوروز 95، آغاز بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر علوی بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بیمارستان امام سجاد(ع) در کربلا است.
 
وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح بخشی از فضای زیارتی صحن حضرت زهرا(س) همزمان با سالروز میلاد پربرکت ام الائمه و روز «مادر» در فروردین سال 95، مهندسان و استادکاران ایرانی با دقت وسرعت درحال اجرای کاربندی، مقرنس‌ و آئینه‌کاری شبستان صحن در جوار حرم مطهر علوی هستند.
 
پلارک اظهار کرد: صحن و شبستان حضرت زهرا(س) با حدود 220هزارمترمربع زیربنا، فضای زیارتی حرم مطهر علوی را بیش از 20 برابر توسعه می دهد.
 
به گفته وی،حرم کنونی حضرت علی (ع) در ابعاد 110 در 110 متر است که با بهره‌برداری از صحن و شبستان حضرت زهرا(س)، این حرم مطهر گنجایش پذیرش انبوه زائران و نمازگزاران را خواهد داشت.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: این صحن شامل بخش های زیارتی، فرهنگی، موزه، کتابخانه، رستوران و مضیف، بخش اداری و اقامتی و همچنین بیش از 900 چشمه سرویس بهداشتی برای زائران است.
 
پلارک خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از فنون مهندسی روز و استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از ویژگی‌های پروژه صحن حضرت زهرا(س)  است.
 
وی افزود: فاز اول این طرح که بزرگترین پروژه عمرانی و مذهبی جهان اسلام محسوب می‌شود اکنون در مرحله نازک‌کاری است که پس از آغاز بهره‌برداری از این فاز در فروردین امسال، عملیات تکمیلی در سایر فازها ادامه می یابد.
 
وی به دیگر پروژه آماده افتتاح ستاد بازسازی عتبات عالیات در نوروز 95 اشاره کرد و گفت: بیمارستان120تخت‌خوابی امام سجاد(ع) در کربلا با بخشهای دندانپزشکی، اطفال، چشم پزشکی، زنان و زایمان، ناباروری، پاتولوژی، پوست، اورتوپدی، گوش، حلق و بینی، واحد CCUوICU، آندوسکوپی و کولونوسکوپی، اتاقهای عمل و بستری اورژانس نیز همزمان با افتتاح فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)، گشایش می‌یابد.
 
پلارک افزود: این بیمارستان مجهز، جهت رفاه حال زائران و مجاوران حرم‌های شریفه و با نذورات و کمک‌های خیرین ساخته شده است.
 
نصب ضریح حضرت حبیب ابن مظاهر(رضی)
 
وی از اجرای عملیات نصب ضریح حضرت حبیب ابن مظاهر رضی الله در جوار مضجع مطهر سیدالشهدا(ع) خبر داد و گفت: هم اکنون کارشناسان، استادکاران و هنرمندان ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال نصب این ضریح زیبا هستند که اواخر این ماه طی آئینی از آن رونمایی خواهد شد.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: ضریح جدید حبیب ابن مظاهر پس از ضریح امام حسین(ع)، ضریح مسلم بن عقیل، ضریح ابراهیم مجاب و ضریح امامین عسکریین(ع)، پنجمین ضریحی است که در ایران ساخته شده است.
 
پلارک با بیان اینکه این ضریح با همت مردم استان البرز ساخته شده است گفت: عملیات نصب ضریح جدید حبیب ابن مظاهر یار با وفای سیدالشهدا از چند روز پیش با برچیدن ضریح قدیمی که در چند متری ضریح 6گوشه امام حسین(ع) قرار دارد، آغاز شده است.
 
وی افزود: گروهی از استادکاران و کارشناسان خبره ستاد بازسازی عتبات عالیات به همراه دکتر پرویز اسکندرپور خرمی که طراح این ضریح زییاست، در حال نصب ضریح هستند.
 
پیشرفت طرح توسعه حرم امام حسین(ع)
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: دیگر پروژه مهم در حال اجرا در حرم مطهر سیدالشهدا، طرح صحن عقیله بنی‌هاشم (س) است که با همت کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با روند مطلوبی در حال پیشرفت است.
 
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با ایجاد دیوار آب‌بند و آغاز به ‌کار دستگاه‌های «هیدروفرز» از بهمن امسال وارد فاز جدیدی شده است افزود: واقع شدن دو طبقه از پروژه در زیر زمین و بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی موجود در منطقه، عملیات حفاری و اجرای این طرح را با پیچیدگی‌ و ابعاد فنی خاصی همراه کرده که مهندسان ایرانی به این منظور از تجهیزات پیشرفته‌ای مانند دستگاه هیدروفرز که در خاورمیانه کم‌نظیر است برای انجام پروژه استفاده می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه این طرح از نظر فنی و تکنولوژی شبیه به اجرای سازه‌های سنگین دریایی است، تصریح کرد: دستگاه‌های هیدروفرز در این پروژه، دیوار بتونی آب‌بندی به عمق 33 و عرض بیش از یک متر را ایجاد می‌کنند.این دیوار همانند سد بتنی در برابر نفوذ آب و فشار خاک مقاومت کرده و بستر منطقه را برای ایجاد سازه آماده می‌کند.
 
پلارک گفت: به‌دنبال استقبال باشکوه زائران به ویژه در ایامی مانند عاشورا و اربعین، ستاد بازسازی عتبات عالیات 4 گام توسعه‌ای برای حرم مطهر سیدالشهدا(ع) تعریف کرده است که شامل صحن‌های عقیله بنی‌هاشم(س)، صحن امام حسین(ع)، صحن امام رضا(ع) و صحن جامع است.فاز اولیه اجرای پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم(س) با زیربنای بیش از 160هزارمترمربع در حد فاصل خیمه‌گاه تا باب القبله حرم مطهر امام حسین(ع) از چند ماه پیش با تجهیزکارگاه و انتقال تجهیزات آغاز شده بود که با فعالیت دستگاه هیدروفرز، وارد فاز جدیدی شده و قرار است ظرف 6 سال به اتمام برسد.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: این صحن مجموعه‌ای از شبستان‌های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه و دارالضیافه است.طراحی معماری این صحن بزرگ، توسط دکتر خان‌محمدی از اساتید دانشگاه علم و صنعت و جمعی از مهندسان و کارشناسان ایرانی بر اساس معماری ایرانی-اسلامی و طی سال‌ها کار تحقیقاتی صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: همچنین طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) و تقلیل(لاغر سازی) و تقویت ستون‌های حرم امام حسین (ع) به‌عنوان دو پروژه فنی و مهندسی پیچیده درحال اجراست.
 
کارنامه بیش از یک دهه عرض ارادت به اهل بیت
 
پلارک در ادامه به کارنامه بیش از یک دهه فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: طی این مدت با کمک‌های مردم و نذورات خیرین، ستاد بازسازی عتبات عالیات موفق به اجرای حدود 170طرح در زمینه‌های مختلف اعم از خدماتی، رفاهی، عمرانی و صنعتی و هنری شد که تحویل تولیت‌های اماکن مقدسه عراق شده است.
 
وی اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات طی بیش از یک دهه فعالیت را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول مربوط به اقدامات کوتاه مدت شامل ایجاد امکانات ضروری و رفاهی اولیه مانند ایجاد سرویس‌های بهداشتی بود.بخش دوم اقدامات میان مدت بود که در این دوره ستاد بازسازی عتبات طرح‌های متعددی را در زمینه بازسازی، تزئین و مرمت ابنیه حرمها انجام داد.
 
وی با بیان اینکه اکنون ستاد بازسازی عتبات وارد سومین دوره اقدامات خود یعنی بخش بلندمدت شده است افزود: در این دوره، اجرای طرح‌های توسعه حرم‌های شریف در دستور کار قرارداد.
 
اجرای طرح‌های توسعه در کاظمین و سامرا
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به طرح توسعه حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و گفت: سنگ کاری رواق‌ها، بازسازی درب‌ها و طلاکاری آن‌ها انجام شده و دو صحن امام رضا (ع) و صحن صاحب الزمان (عج) جهت توسعه این حرم احداث خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) از دیگر طرح‌های در دست اقدام است و امیدواریم روزی برسد که زائران در این حرم اسکان یابند.
 
فرصت بازسازی را باید غنیمت شمرد
 
وی با یادآوری اینکه ایرانیان قریب به ده‌ها سال دسترسی به حرم های ائمه (ع) نداشتند گفت: روزگاری نه چندان دور دیدن عکسی از ضریح امام حسین(ع) آرزویی برای بسیاری از ما بود اما امروز به لطف اهل بیت(ع)، فرصتی برای محبان آنان فراهم شده است که نه‌تنها به زیارت قبور ایشان مشرف می‌شوند بلکه فرصت بازسازی و توسعه حرم‌ها نیز نصیب ما شده است.
 
وی با بیان اینکه هر کسی به هر طریق که می‌تواند نباید این فرصت را از دست بدهد، افزود: این بزرگواران نه تنها راه را برای زیارت باز کرده‌اند بلکه حرم و خانه‌شان را در اختیار ما قرار دادند و این افتخار ماست که خانه هایشان را جارو بکشیم نباید در این کار کوتاهی کنیم و این فرصت را از دست بدهیم.
 
پیشرفت پروژه‌ها با مدد اهل بیت
 
پلارک با بیان اینکه پروژه‌ها به‌خوبی در حال پیشرفت است گفت: این پیشرفت در حالی است که در کشوری در حال جنگ کار می‌کنیم.ما با رژیم بعث هشت سال جنگیده‌ایم و 30 سال رژیم صدام بر علیه ایران تبلیغ کرده است.اما با وجود همه این مسائل، کارها روان پیش‌ می‌رود و حتی مسئولانی که برای بازدید می‌آیند شگفت‌زده می‌شوند چرا که با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت، کارها را پیش می‌بریم.
 
پلارک گفت: مردم عزیز، دولت، مجلس و همه و همه با توجه به عشق و علاقه وافری که به ائمه اطهار به‌ویژه ائمه مدفون در عراق دارند با تمامی وجود هرچه از دستشان برآمده کوتاهی نکرده‌اند و همواره جز حامیان جدی ستاد بوده‌اند.
ارسال نظرات