یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان:

برای درمان بیماری‌های خونی نیاز به حضور در تهران نیست

یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: هم اکنون حدود ۱۰۵ نفر فوق تخصص در حوزه خون در سطح کشور وجود دارد و برای درمان بیماری‌های خونی در شهرهای مختلف نیاز به حضور در تهران نیست.
کد خبر: ۸۶۴۸۰۱۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسن ابوالقاسمی، درباره شیوه جذب دانشجویان تخصصی رشته خون و کافی بودن میزان جذب آن در کشور گفت: در اوایل دهه ۷۰ تقریبا ۴ تا ۵ نفر متخصص ویژه در درمان بیماری‌های خونی کودکان و سرطان در کشور وجود داشت اما پس از آن چند مرکز راه اندازی شد که به تربیت فوق تخصص در این باره پرداخت.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان در ادامه افزود: هم اکنون حدود ۱۰۵ نفر فارغ التحصیل فوق تخصص در حوزه خون در کشور وجود دارد که تمام بیماران در سطح کشور را پوشش می‌دهند، به همین دلیل برای درمان بیماران شهرهای مختلف در کشور نیاز به حضور در تهران نیست، حتی بیماران هموفیلی در تمامی نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان در این زمینه از خدمات لازم برخوردار می‌شوند.

بیش از ۹۰ درصد مناطق کشور زیر پوشش درمانی بیماری‌های خونی قرار دارند
وی با بیان اینکه هم اکنون مقالات متعددی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه بیماری‌های خونی در حال انتشار است، تصریح کرد: این موضوع به دلیل تربیت نیروی کافی و توزیع مناسب در کشور است؛ هم اکنون چهار مرکز به تربیت نیروی انسانی در حوزه خون در کشور مشغول هستند و تقریباً بیش از ۹۰ درصد مناطق کشور زیر پوشش درمانی قرار دارند.

سالانه پنج تا هفت متخصص خون در کشور جذب می‌شود
ابوالقاسمی، تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه خون کمبود نیرو و متخصص وجود ندارد، تقریباً در تمامی استان‌ها نیروی با مهارت در درمان بیماری‌های خونی وجود دارد و شاید فقط یک یا دو استان این توانایی را نداشته باشند که توسط استان‌های همجوار پوشش داده می‌شوند.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی درباره دستاوردهای علمی خود در دانشگاه و در حوزه خون کشور نیز گفت: دستاوردهای علمی موضوعی فردی و شخصی نیست بلکه فعالیتی گروهی محسوب می‌شود؛ در این باره باید همه همکاران و دانشجویان را تشویق کنیم تا همه اقدامات خود را با روزرسانی و به شکل تحقیقات در جایی منتشر کنند.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که این تحقیقات منتشر نشود همگان از آن بی‌اطلاع هستند و تلاش فرد در بوته نقد قرار نمی‌گیرد در حالی که با نقد شدن اشکالات اصلاح می‌شود که این نوع عملکرد را بنده در سال ۸۴ در سازمان انتقال خون انجام دادم؛ تا آن زمان تقریباًً تحقیقی در حوزه انتقال خون منتشر نشده بود اما افراد را تشویق کردم تا راجع به کار خود مقاله ارائه دهند که بیش از ۲۰۰ مقاله منتشر شد و در معرض نقد قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم در سیستم بهداشتی و درمانی جمع بندی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده است، بیان کرد: به این شکل در پایان کار به ایرادات پی می‌بریم و می‌توانیم جایگاه خود را پیدا کرده و نقاط ضعف خود را برطرف می‌کنیم، البته بنده در زمان مسئولیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز دانشجویان را به این امر تشویق می‌کردم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار