خبرهای داغ:
در زمینه فرهنگ انقلاب اسلامی، چشم امید همگان به قم و حوزه علمیه به عنوان خاستگاه و منشاء انقلاب شکوهمند اسلامی و در کنار آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا دغدغه‌هایی از این دست، مانند دغدغه سردار جعفری را قدر بدانند.
کد خبر: ۸۶۴۸۲۰۸
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شاید بتوان گفت، بیان دغدغه‌های فرهنگی، از زبان یک فرمانده نظامی، امری است که اگرچه خرق عادت نیست؛ اما کمتر اتفاق افتاده است.

این مسئله البته وقتی مهم‌تر می‌شود که ایشان در بیان مطالب خود، مهم‌ترین دغدغه امروزه رهبر حکیم انقلاب را، حوزه فرهنگی بر می‌شمرد و نیاز واقعی امروز ما را نیز در عرصه فرهنگ می‌داند.

نکات فرهنگی این سردار سپاه به عنوان یک نظامی باسابقه و سرد و گرم چشیده، وقتی بیشتر جلب توجه می‌کند که وی به صراحت اعلام می‌دارد که ایران عزیز امروز، هیچ دغدغه امنیتی و دفاعی ندارد، اما دغدغه فرهنگی جایگزین آن شده است.

جملات زیر گوشه‌ای است از دغدغه‌های فرهنگی سردار سرلشکر پاسدار، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اخیرا آن را اینگونه بیان کرده است:

«به عنوان یک کارشناس نظامی اعلام می‌کنم که امروز هیچ دغدغه امنیتی و دفاعی نداریم؛ اما دغدغه فرهنگی، جای آن‌ها را گرفته است. دشمنان با تمام امکانات و توان بسیج شده‌اند تا به انقلاب ما ضربه بزنند و این ضربه را در حوزه فرهنگ تدارک دیده‌اند. مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه العالی) در دو دهه اخیر، تعابیر مختلف و معناداری پیرامون نقشه‌های فرهنگی دشمن داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به "شبیخون فرهنگی"، "ناتوی فرهنگی" و "جنگ فرهنگی" اشاره کرد؛ اما ایشان در بیانات اخیر خود مسئله نفوذ را به عنوان راهبرد جدید دشمن در برابر انقلاب و نظام اسلامی مطرح کرده‌اند که یکی از عرصه‌های آن، عرصه فرهنگی است.

جبهه اصلی امروز، جبهه فرهنگی است؛ چراکه زمان و مکان مشخصی ندارد و در جای جای زندگی ما یعنی در خانه، شهر، محیط کار و به طور کلی، بیخ گوش ماست.
اهمیت جهاد فرهنگی در انقلاب اسلامی کمتر از جهاد رزمی و دفاعی نیست.

جنگ فرهنگی، دائمی است و هرگز تمام نمی‌شود؛ تا زمانی که انقلاب اسلامی هست و تا زمانی که دشمن هست، جنگ و جهاد فرهنگی هم جریان دارد.

مرزهای فرهنگی و اجتماعی بیش از مرزهای خاکی نیازمند حراست و پاسداری است.»

اکنون باید گفت اگرچه بیان این دغدغه‌های فرهنگی و اهمیت دادن به حوزه فرهنگ از زبان یک سردار نظامی، خود امری مبارک است و هر انسان علاقمند به فرهنگ را به شعف می‌آورد؛ اما این پرسش را هم پیش می‌کشد که عکس‌العمل دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ به این اظهار نظر ارزشمند سردار چه خواهد بود و البته خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیرویی مقتدر و تاثیرگذار، چه چشم‌اندازی در این زمینه برای خود دیده است؟

البته نباید از این نکته هم غافل شد که در زمینه فرهنگ انقلاب اسلامی، چشم امید همگان به قم و حوزه علمیه به عنوان خاستگاه و منشاء انقلاب شکوهمند اسلامی و در کنار آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بنا بر این، بر این پایگاه‌های استراتژیک است که دغدغه‌هایی از این دست، مانند دغدغه سردار جعفری را قدر بدانند و برای مشارکت و همیاری‌های دو جانبه و چند جانبه، کمر همت بندند تا این همت، خود راهی نو و فصلی جدید در رفع مظلومیت از فرهنگ و اصلاح نگرش به آن در بین همه نهادهای اصیل انقلابی مانند سپاه، حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

در این میان، نقش معاونت فرهنگی سپاه نیز بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است تا این معاونت به عنوان مسئول و سیاستگذار اصلی حوزه فرهنگ در این نهاد، تصمیمات و اقدامات شایسته‌ای را در راستای رفع دغدغه‌های فرهنگی فرمانده خود تدارک ببیند.

باید گفت دغدغه بزرگانی مانند سردار جعفری در زمینه مباحث فرهنگی، دغدغه‌ای موقت یا کوتاه‌مدت نیست؛ چراکه وی در بیان این دغدغه‌ها، از عباراتی مانند «جهاد فرهنگی» یا «دائمی بودن جنگ فرهنگی» استفاده می‌کند و همین عبارات نشان می‌دهد که دغدغه فرهنگی فرمانده سپاه، دغدغه‌ای جدی و بلندمدت است و به آن باور دارد.

وی همچنین در مقام بیان هدف‌گذاری در این زمینه و برنامه و اقدامات می‌گوید: «در جبهه فرهنگی، باید هدف‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم و تمام برنامه‌ها و اقدامات ما به طور شفاف و روشن حول محور انقلاب اسلامی باشد؛ این یعنی برجسته‌سازی مرزهای انقلاب؛ یعنی همان چیزی که دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی است.»

در حقیقت سردار جعفری همه دستگاه‌های فرهنگی کشور را به محور و کلیدواژه‌ای با عنوان اصیل «انقلاب اسلامی» فرا می‌خواند و از آنان می‌خواهد تا به شکل شفاف و روشن، حول این محور گام بردارند و با این کار، مرزهای انقلاب و تفکیک آن از سایر مرزها را برجسته سازند؛ البته بدیهی است که تصمیمات و اقدامات فرهنگی در حیطه انقلاب اسلامی، ظرایف و ویژگی‌های خاص خود را دارد و می‌طلبد با توجه به پیشنهاد صریح سردار جعفری به ضرورت انجام هدف‌گذاری‌های مشترک در این زمینه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدم پیش نهد تا همه دغدغه‌مندان فرهنگ انقلاب اسلامی، حول این نهاد مبارک گرد آیند و برنامه‌ریزی مستمر، منسجم و مدونی در این زمینه داشته باشند.

اکنون می‌توان امیدوار بود که با بیان صریح دغدغه‌های فرهنگی سردار جعفری، برنامه‌ریزی بلند مدت سپاه در زمینه تصمیمات و اقدامات فرهنگی جریان‌ساز و تاثیرگذار این نهاد مقدس، به مرحله عمل برسد که در این راستا، پیشنهادهای زیر قابل ارائه است:

1. تشکیل اتاق فکر فرهنگی در سپاه با حضور نخبگان و صاحبان ایده‌های متنوع فرهنگی هنری و نمایندگان محترم ولی فقیه در کنار دعوت از همه دغدغه‌مندان این عرصه و تشکیل منظم جلسات آن برای جمع‌آوری و اولویت‌بندی مستمر ایده‌های راهبردی و استراتژیک فرهنگی و تلاش برای اجرایی ساختن ایده‌های برتر.

2. تجهیز فرهنگی و علمی اعضای آن نهاد مقدس و خانواده‌های آنان به مباحث برگزیده و کاربردی با محوریت اندیشه‌های روحبخش امام راحل، رهبر بصیر انقلاب و استاد شهید، علامه مطهری با مشارکت فعال نهادهای دینی به ویژه حلقه‌های معرفت دانشگاهی و حوزوی.

3. تمرکز بر تولیدات متنوع فرهنگی هنری به‌ویژه در حوزه کتاب، سینما و موسیقی با تاکید بر کلیدواژه «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» به عنوان زیر مجموعه‌ای مهم از «منظومه فکری اسلامی».

4. حضور فعال در جشنواره‌های برگزیده فرهنگی هنری در کنار برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن دغدغه‌های بر زمین مانده با اقداماتی مانند برپایی یک جشنواره پویا و اثربخش در حوزه فرهنگ و هنر با پشتیبانی اتاق فکر و با تمرکز بر تولیدات برنامه‌ریزی شده و مستمر.

5. نگارش پیوست‌های فرهنگی برای همه طرح‌های اجرایی در آن نهاد و در راستای منویات رهبر بصیر انقلاب، با هدف اولویت‌دهی به فرهنگ در همه فعالیت‌ها و الگوسازی برای سایر نهادها و سازمان‌ها.

این اقدامات، بی‌گمان دغدغه‌های فرهنگی سردار را به مرحله تحقق و عملیاتی شدن، نزدیک خواهد کرد تا بر اساس این باور، کام همگان با حرکت در مسیر تغییر جایگاه فرهنگ و هنر متعالی اسلامی – ایرانی، از حاشیه به متن، شیرین و دلنشین شود.

حسن شیخ حائری
ارسال نظرات