مدیر شرکت آلمانی سلنت فاینانس سولوشنز،گفت: برای مشارکت در اقتصاد جهانی، ایران باید سیاست‌ شفافیت اقتصادی و مبارزه با پولشویی را اجرایی کند. بانک های آلمانی از ترس نقض احتمالی تحریم ها نسبت به ورود به ایران دست نگهداشته اند.
کد خبر: ۸۶۴۸۵۵۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، توماس وایلد، مدیر شرکت سلنت فاینانس سولوشنز آلمان، تأکید کرد شفافیت اقتصادی و مبارزه با پولشویی از جمله اساسی‌ترین اقداماتی است که کشورها باید برای ورود به اقتصاد جهانی اجرایی کنند.

وی افزود: به عنوان مثال شما باید بدانید که شریک تجاری شما کیست و یا چه کسی پشت سازمانی است که شما در حال همکاری یا تجارت هستید که شفافیت اقتصادی کمک بسزای در این باره به شما خواهد کرد.

وی در حاشیه نشست بانکی ایران و اروپا در تهران به خبرنگار فارس گفت: شفافیت به طور کامل در مقابل پولشویی قرار دارد و اینکه شما نسبت به اشخاص پشت پرده هر نقل و انتقال پول آگاه باشید از اصول اساسی شفافیت در اقتصاد محسوب می شود.

وایلد گفت در طول نشست اخیر مقامات ایرانی از تمایل خود برای دریافت هر گونه پیشنهاد و مشاوره در زمینه ورود به اقتصاد جهانی خبرداده اند و به نظر من اجرای سیاست های مقابله با پولشویی و شفافیت یکی از مهمترین اقداماتی است که ایران باید به آن بپردازد.

وی ادامه داد بنا به برخی دلایل از جمله تحریم های موجود و احتمال نقض تحریم ها از سوی شرکت های خارجی در مبادله با ایران، به نظر من ورود شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی و به طور کلی اقتصاد ایران به رعایت قوانین بین المللی به خصوص در حوزه شفافیت زمان خواهد برد.

توماس وایلد افزود: به طور خلاصه اگر ایران بخواهد در اقتصاد بین المللی مشارکت کند باید قوانین شفافیت اقتصادی و مبارزه با پولشویی را به طور کامل اجرایی و رعایت کند.

وی ادامه داد شرکت سلنت فایناسن سولوشنز در زمینه ارائه خدمات در حوزه مبارزه با پولشویی به بانک ها فعالیت می کند و در سفر اخیر به ایران در حال ارزیابی شرایط برای همکاری با بانک های ایرانی است.

وایلد افزود: طی روزهای گذشته مذاکره ای را با یکی از مقامات بانک مرکزی ایران داشته است.

مدیر شرکت سلنت فاینانس تأکید کرد، اتصال بانک ها به سوئیفت در مبارزه با پولشویی کافی نیست چرا که خود بانک ها مسئول هر گونه نقل و انتقالی هستند که صورت می گیرد و نمی توانند در این زمینه تنها به اتصال به سوئیفت کفایت کنند.

بانک ها باید نقاط بازرسی را برای بررسی مبادی و مقاصد هر گونه نقل و انتقال پول در خود ایجاد کنند.

وایلد گفت این اولین بار است که شرکت سلنت فاینانس برای ارزیابی شرایط همکاری وارد ایران شده است.

وایلد در پاسخ به سوالی نسبت به شرایط حضور و همکاری با ایران پس از لغو تحریم ها گفت در حال حاضر ما پتانسیل بالایی در اقتصاد ایران شاهد هستیم ولی بانک های آلمانی همچنان نسبت به ورود به ایران دست نگه‌داشته اند.

فهرست افراد، شرکت ها و سازمان های مورد تحریم از سوی آمریکا تعیین شده است و علی رغم این حقیقت که تحریم ها لغو شده اند هنوز تعداد زیادی از افراد و سازمان ها در لیست تحریم آمریکا باقی مانده اند.

بانک های آلمانی نگران هستند که اگر با بانک مرکزی و یا یک بانک دیگر در ایران همکاری کنند این مسئله به نوعی نقض تحر یم های آمریکا باشد.

به طور مثال در صورتی که نقل و انتاقل پولی برای افراد باقی مانده در لیست تحریم از سوی بانک های آلمانی صورت گیرد علی رغم لغو تحریم ها، شما از سوی آمریکا جریمه سنگینی خواهید شد.

نکته دیگر این است که این فهرست افراد و شرکت های تحریم شده توسط آمریکا منتشر شده است و کسی نمی تواند ادعا کند که نسبت به حضور طرف مقابل در این فهرست آگاهی نداشته است.

توماس وایلد افزود علی رغم لغو تحریم ها شرکت‌های آلمانی باید قبل از هرگونه اقدام برای همکاری با شرکای ایرانی، به فهرست تحریم های ارائه شده از سوی آمریکا مراجعه کنند و نسبت به حضور شرکت ایرانی و یا مقامات آن در فهرست تحریم ها اطلاع حاصل کنند.

این مقام آلمانی تأکید کرد از آنجا که آمریکا در حال حاضر تسلط بالایی بر کشورهای جهان دارد، طرف های آلمانی نیز مجبور به رعایت قوانین ابلاغ شده از سوی آمریکا هستند، چرا که تا چند سال پیش فرانسه بزرگ ترین شریک تجاری آلمان محسوب می شد اما طی سال اخیر آمریکا جای فرانسه را در مبادلات تجاری با آلمان گرفته است.

وایلد تأکید کرد در صورتی که شرکت های آلمانی قوانین و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا را رعایت نکنند از سوی این کشور به پرداخت مبالغ سنگین محکوم خواهند شد.

به عنوان مثال به تازگی بانک کامرس بنک، دومین بانک بزرگ آلمان، به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه روسیه، به پرداخت 1.6 میلیارد یورو از سوی آمریکا محکوم شده است.

از سوی دیگر این شرکت ها در فعالیت خود در داخل آمریکا نیز با مشکل مواجه می شوند که ضرر این مسئله حتی از جریمه پرداخت شده نیز بیشتر خواهد بود.

وایلد تأکید کرد اعمال تحریم از سوی آمریکا و الزام دیگر کشورها به رعایت آنها ربطی به همکاری دوجانبه ندارد و در آخر شبیه به دیکتاتوری این کشور بر دیگر کشورهاست.

ارسال نظرات