اسفند سالروز درگذشت داستان‌نویس ارجمند، خانم سیمین دانشور در سال 1390 است.
کد خبر: ۸۶۴۸۵۵۹
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، آنچه در زیر می خوانید ماجرای آشنایی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رمان «سووشون» در دوران اوج مبارزات قبل از انقلاب است که معظم له در تاریخ ۱۳۷۱/۱۰/۲۹ در جمع گروه نمایش صدا بیان فرموده اند.

رهبر معظم انقلاب می گوید: « من کتاب «سووشون» را شاید در سال‌های اول دهه‌ی پنجاه، یا آخر دهه‌ی چهل خریدم و شروع کردم خواندن.

دیدم داستان، داستانی است که آمیخته با ناکامی است. یعنی انگلیسی‌ها آمدند شیراز، پدر همه را درآوردند و همه کار کردند و بالاخره هم قهرمان داستان را کشتند و مرده‌اش را دادند دست زن و بچه‌اش که ببرند دفن کنند.

رمانی که رهبرانقلاب طاقت نیاورد آن را بخواند+عکس

 من، هر کتابی را که می‌خوانم، پشتش دو، سه جمله می‌نویسم. الان اگر آن کتاب را بیاورند، خواهید دید این جمله پشت آن نوشته شده که: «این کتاب را طاقت نیاوردم بخوانم.»

 یعنی دیدم خواندنش، با این زندگی پر از غصه و دائم در حال مبارزه، جور در نمی‌آید. زندگی ما این‌طور بود. در آن پانزده سال مبارزه، شبی را نخوابیدم که بدانم صبح از خانه‌ام بیرون می‌روم و اصلاً بیدار می‌شوم یا نه؟ احتمال بود که هرآن ما را ببرند. هیچ روزی هم بیرون نیامدم که بدانم شب به خانه برمی‌گردم یا نه؟

 با آن وضع و آن مشکلات، حالا سووشون را هم بخوانم که چه!؟ رمان دیگری می‌خوانم که این مشکل را نداشته باشد. این بود که بعد از انقلاب، سووشون را خواندم.»
منبع: مشرق
ارسال نظرات