خبرهای داغ:
«مهدی کلهر» از نخستین مدیران سینمایی سالهای اول انقلاب و مشاور رسانه ای رئیس جمهوری سابق در پی برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در اردیبهشت ماه سال آینده اظهار داشت: صرف نمایش دادن چند فیلم خارجی، نمیتوان یک جشنواره را «جهانی» خطاب کرد. اراده ها باید «جهانی» شود نه تنها واژه ها!
کد خبر: ۸۶۴۸۷۸۳
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، موسس جشنواره بین المللی فیلم فجردر گفتگویی با سینماپرس خاطر نشان کرد: جشنواره های سینمایی که در عرصه بین المللی برگزار می شوند فرصتی هستند تا سایر تولیدات کشورهای دیگر که متناسب با سیاست های آن جشنواره ساخته و آماده عرضه و توزیع هستند در کنار یکدیگر تجمیع شده و مورد ارزیابی قرار بگیرند و به نوعی از این طریق به سینماگران دیگر، خط فکری مشخص خود را برای انجام تولیدات آتی توصیه کنند.

وی ادامه داد: اینکه جشنواره ها سعی می کنند به تولیدات روز دنیا که در چارچوب فکری و نظام ارزشی آنها ساخته شده اند جایزه داده و آن را تبدیل به الگویی برای فعالان حوزه سینما در اقصی نقاط دنیا کنند، متاسفانه سالهاست که در جشنواره بین المللی فیلم فجر جمهوری اسلامی ایران به عمد فراموش شده است.

کلهردر عین حال با ابراز خشنودی از استمرار برگزاری جشنواره فیلم فجر در ابعاد جهانی تصریح کرد: البته بازی با الفاظ را باید کنار گداشت و نباید فراموش کنیم که دنیا از طریق سینمای ایران خواهان آشنایی با  روح انقلاب است و می خواهد بداند انقلاب اسلامی ایران در خصوص زندگی بشر و نگاهش به انسانیت و حتی حکومت ها چیست؛ نه اینکه با جشنواره و فیلمهایی روبرو شود که بی رنگ و بو و بی خاصیت تلقی می شوند.

وی تاکید کرد: بنده نه مخالف برنامه های هفته فیلم کشورهای خارجی هستم و نه سینماتک ها؛ منتهی اینکه مانند چند سال گذشته ما بخواهیم در جشنواره ای که واژه جهانی را یدک می کشد دوباره بر فرض مثال فیلم چارلی چاپلین و بونوئل نمایش دهیم، یا حتی فیلم های خارجی را بخریم و بیاوریم در بزرگترین رویداد سینمایی کشور تحت عنوان جشنواره بین المللی عرضه کنیم، امری غیر قابل قبول است و نوعی سوء استفاده از عدم آگاهی مخاطبان سینما ارزیابی می شود.

این مدیر پیشین حوزه فرهنگی کشور در ادامه این گفتگو با بیان اینکه سینمای فعلی کشور دوباره توسط همان مدیران دهه ۶۰ مدیریت می شود یادآور شد: با وجود راه اندازی جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۶۱، برخی از همین آقایان، به دلیل شرایط جنگی کشور بهانه آوردند که عنوان بین المللی از این جشنواره حذف شود و برای چند سال هم فکرشان را عملی کردند. حال اینکه من از همان زمان معتقد بودم پشت اینگونه حرفها، اراده خارجی وجود داشت؛ نه به معنای هماهنگی تشکیلاتی برخی مدیران آن زمان، بلکه بخاطر همسویی خواسته یا ناخواسته با بیگانگانی که از صدور انقلاب به واسطه تأثیر سینمای انقلاب بر افکار عمومی جهان هراس داشتند.

وی در تایید ادعای خود گفت: چند سال بعد از تعطیلی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با خوشحالی ابراز کرد که ما نگذاشتیم انقلاب ایران از طریق سینما صادر شود. این حرف هیچ معنی و تحلیلی نداشت مگر اینکه بپذیریم مدیران وقت سینمای ایران در زمین دشمن بازی کردند و سینمای انقلاب را سالها به عقب بردند. حال باید پرسید چطور همان آقایان این روزها مصمم به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر به طور مستقل و جداگانه و البته خارج از ایام دهه فجر شده اند؟

مدیر سینمایی کابینه شهید رجایی یادآور شد: زمانی در سال ۱۳۶۱ با اینکه برای نخستین بار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر از کشورهای دنیا برای شرکت در این رویداد دعوت کرد، با همان شرایط سخت جنگ باز هم از ۱۶  کشور برای ما فیلم ارسال شد که از بین آنها بین ۷ یا ۸ فیلم، اولین اکران شان در تهران بود. شاید برخی هم سن و سالهای من نمایش آثاری از جمله فیلم تاریخی و بیگ پروداکشن «آسپاروخان» از بلغارستان یا «جنبش باسک» از اسپانیا را در جشنواره آن سال بیاد داشته باشند؛ اما طی این سالها کدام از این اتفاقات تکرار شده است؟

وی توضیح داد: ما در آن زمان بر اساس یک فراخوان محتوایی و مبتنی بر شاخص های سینمای انقلاب، از سینماگران دنیا برای شرکت دادن آثارشان دعوت کردیم؛ اما آیا این روزها هم اینچنین است؟ آیا اساسا مسئولان اصلی جشنواره فجر اعتقادی به سینمای مدنظر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارند یا مرعوب فضای فعلی سینمای جهان بخصوص از نوع آمریکایی و اروپایی آن شده اند؟

بر اساس این گزارش، کلهر در ادامه سخنانش به تشریح چگونگی شکل گیری جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: اگرچه همزمان با سالهای وقوع  انقلاب اسلامی و حتی پیش از آن توسط بسیاری از هنرمندان در رشته های نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، عکاسی و ...به صورت خودجوش آثاری با حال و هوای انقلاب و مفاهیم مرتبط با آن تولید می شد اما بعد از پیروزی انقلاب  به همت همان هنرمندان و البته تمام دست اندرکاران مدیریت هنری کشور سعی شد بازتاب انقلاب در آثار هنری بطور منسجم تر ثبت شود.

وی افزود: این تلاش ها به آن معنا بود که تحول ناشی از پیروزی انقلاب در تولیدات هنری، در تاریخ کشور رسوب کرده و به نوعی نهادینه شود؛ به طوری که بعدها بتوان تفاوت هنر بعد از انقلاب و قبل از انقلاب را تفکیک و آن را به راحتی برای نسل آینده بیان کرد.

کلهر یادآور شد: در همان زمان بسیاری از صاحب نظران فرهنگی از جمله دکتر حداد عادل و مرحوم دکتر صادق طباطبایی معتقد بودند سینما در این مسیر بهترین رسانه است و به همین خاطر در اغلب جلساتی که با موضوع فرهنگ و هنر و با حضور همه فرهیختگان از طیف های مختلف اوایل انقلاب و نمایندگان دستگاههای مرتبط برگزار می شد، توجه به سینمایی که رد پای انقلاب در آن حضور داشته باشد همواره مورد تاکید بود.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، وزارت فرهنگ و هنر دوران پهلوی به جهت برخی حساسیت ها در وزارت آموزش عالی ادغام شد و بنده در ۲۷ شهریور ۵۹ یعنی دقیقا ۴ روز مانده به آغاز جنگ تحمیلی معاونت فرهنگ و هنر را ذیل این وزارتخانه ترکیبی بر عهده گرفتم. طبیعی بود با توجه به دغدغه هایمان تمام رشته های هنری را حول محور انقلاب تعریف کنیم و این خود مبنایی شد برای برگزاری جشن های هنر انقلاب که البته آن زمان نه عنوان «جشنواره» در کار بود و نه عنوان «فجر».

وی خاطرنشان ساخت: بیاد دارم که در همان سال ۵۹ با وجود اینکه فیلم فارسی های نزدیک به مفاهیم انقلاب بسیار اندک بود منتهی در همان سال مبادرت به نمایش فیلم در ۴۳۰ سالن سینما طی روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن نمودیم که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت. این اقدام در پی جلسات متعدد منجر به برگزاری مجدد این جشن در ۱۵ خرداد سال ۶۰ تحت عنوان فستیوال فیلم «میلاد» شد که از همین نقطه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در بهمن ماه سال آینده هم کلید خورد.

کلهر در همین زمینه با اشاره به تغییر عنوان فستیوال به «جشنواره» و نامگذاری دهه پیروزی انقلاب به «دهه فجر» در طول مدت چند ماه بین سالهای ۶۰ و ۶۱ اشاره کرد و گفت: همزمان با جشنواره میلاد، با همکاری برخی دوستان ویژگیهای سینمای انقلاب با تکیه بر مفاهیم و ارزشهایی چون احترام گذاشتن به انسانیت مبتنی بر آموزه های دینی،  نفی سلطه، مبارزه با فقر و تبعیض و... را در یکی دو صفحه تنظیم کرده و ضمن ارائه به سازمان یونسکو در اختیار همه کشورهای دنیا نیز قرار دادیم. حتی مقاله ای را آن زمان با عنوان«آینده سینمای ایران» به زبان انگلیسی به تحریر در آوردم که نسخه فارسی آن در کتابی با همین عنوان چاپ و در فصلنامه شماره یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت منتشر شد.

مشاور رسانه ای ریاست جمهوری دولت نهم و دهم اذعان داشت: همزمان با این اقدام، در زمان تدوین ساختار سازمانی وزارت ارشاد و تهیه شرح وظایف ها زمان برگزاری جشنواره های فجر اعم از فیلم، موسیقی، تئاتر و...را در ایام الله دهه مبارک فجر تعیین نمودیم تا همواره نماد انقلاب در کنار این رویدادهای مهم هنری کشور وجود داشته باشد. لذا هر گونه تغییرعنوان و یا زمان بر خلاف برخی تصمیمات سلیقه ای، منوط به بازنگری در نمودار تشکیلاتی مورد اشاره است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها