عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در کشور ما پراکندگی متولی حوزه بهداشت وجود دارد، به این معنا که هلال احمر از یک سو، وزارت بهداشت از سوی دیگر، حتی بسیاری از نهادهای دولتی، شبه دولتی و نیمه خصوصی به بهانه‌های مختلف متولی ورود دارو به کشور هستند
کد خبر: ۸۶۴۸۸۶۲
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر غلامرضا نورمحمدی، درباره مقوله نفوذ غربی‌ها در حوزه داروی کشور در پسا برجام گفت: نیاز به دارو نیاز ذاتی و اولیه انسان محسوب نمی‌شود اما دارو به عنوان یک بخش سودآور در جهان شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: ۲۰ شرکت دارویی گسترده و کارتل در جهان وجود دارد که به بازار مصرف نیاز دارند و اگر در گذشته پشت سدی به نام ایران گیر کرده بودند هم اکنون ممکن است که این سد شکسته شود و واردات زیادی از محصولات دارویی به ایران داشته باشند.

مردم ایران به داروهای غربی بیش از داروی تولید داخل اعتماد دارند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در کشور ما از نظر روانی توجه و اعتماد به کالاهای اروپایی و آمریکایی زیاد و اعتماد به داروی داخلی بسیار کم است، تصریح کرد: بخشی از این موضوع به شارلاتانیسم از سوی برخی افراد سودجو یا شرکت‌های واردکننده بازمی‌گردد و اثر روانی است که در میان مردم ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: در میان مردم این احساس وجود دارد که مواد موثر داروهای اروپایی یا آمریکایی بیشتر از داروهای داخلی است و در این حالت آمادگی پذیرش در اقشار متخصص، کار‌شناسان و مردم در برابر داروهایی با برند خارجی بیشتر است.

پراکندگی متولی دست‌آویزی برای واردات دارو به کشور شده است
این متخصص بهداشت و سلامت با اشاره به اینکه در کشور ما پراکندگی متولی حوزه بهداشت وجود دارد، گفت: به این معنا که هلال احمر از یک سو، وزارت بهداشت از سوی دیگر، حتی بسیاری از نهادهای دولتی، شبه دولتی و نیمه خصوصی به بهانه‌های مختلف متولی ورود دارو به کشور هستند و اگر تصمیم یکپارچه در حوزه واردات دارو اتفاق نیفتد باید این هشدار را بدهیم که خروج ارز در این زمینه از کشور بسیار زیاد خواهد بود.

این متخصص بهداشت و سلامت ادامه داد: مشکل عمده ما این است که بخش‌های مختلفی در حوزه سلامت ورود دارند اما پاسخگویی بر عهده وزارت بهداشت است؛ حوزه سلامت ابعاد گوناگون جسمی، روحی و معنوی را دربرمی‌گیرد به عنوان مثال روان‌شناسی بالینی در حوزه وزارت علوم تعریف شده است در حالی که هم اکنون بیماران روانی در حوزه وزارت بهداشت پیگیری‌ می‌شود.

در حوزه بیوتروریسم، دارو می‌تواند ابزار دشمن باشد
نورمحمدی، با بیان اینکه ممکن است دارو مانند سایر ابزار علمی در حوزه بیوتروریسم ابزار دشمن محسوب شود، تاکید کرد: رعایت نکردن اصول و قواعد اخلاق پزشکی ممکن است به این موضوع دامن بزند به این دلیل که برخی پشت صحنه‌ها در بیوتروریسم را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

وی در ادامه افزود: ممکن است بسیاری از واردات دارو با هدف گذاری خاص انجام شود؛ در دنیای امروز علم می‌تواند ابزار سیاست قرار گیرد که این موضوع باید در پدافند غیر عامل کشور مد نظر قرار گیرد.

دشمنان ما با نگاه ماکیاولیسیتی از هر ابزاری استفاده می‌کنند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما دشمنان سرسختی داریم که هیچ باوری را قبول ندارند؛ سهام عمده اکثر شرکت‌های دارویی دنیا در اختیار صهیونیست‌ها است و از هر ابزاری برای رسیدن به هدف با نگاه ماکیاولیستی استفاده می‌کنند و این جزء نگرانی‌هایی است که برای کشور ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مقوله نفوذ دشمن نه تنها حوزه دارو بلکه باید بخش‌های دیگر حوزه سلامت را نیز رصد کنیم، گفت: وزات بهداشت درگیر امور جاری حوزه بهداشت کشور است و کمتر می‌تواند درگیری با مسائل کلان داشته باشد اما انتظار می‌رود نهادهایی که سیاست‌های کلان را در دست دارند مانند شورای امنیت ملی کشور یا سازمان پدافند غیر عامل به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: یک تعارض در مدیریت حوزه سلامت در کشور وجود دارد که باعث شده وزارت بهداشت بیشتر در حوزه رفع و دفع بیماری‌ها فعالیت کند اما پاسخگوی خطاهای نهادهای درگیر حوزه سلامت باشد به شکلی که کمتر به بخش سلامت در حوزه کلان نگاه کند.

وزارت بهداشت باید مجری سیاست‌های کلان حوزه سلامت باشد
نورمحمدی، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید مجری سیاست‌های کلان حوزه سلامت باشد ما هم اکنون حوزه سلامت را در نگاه حقوقی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته‌ایم اما از نگاه ابزاری و بسترهای اولیه برای حفظ نظام سلامت دست وزارت بهداشت کوتاه است.
ارسال نظرات