نخستین نشست تخصصی مدیریت بحران با رویکرد مدیریت اجساد با حضور فرماندهان سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) و پزشکان متخصص دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۴۸۹۰۶
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ ؛ نخستین نشست تخصصی مدیریت بحران با رویکرد مدیریت اجساد با حضور فرماندهان سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) و پزشکان متخصص دانشگاه در سالن همایش سرلشگر شهید حسن طهرانی مقدم برگزار شد.

در این نشست سردار ذوالقدر جانشینفرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) در خصوص مدیریت بحران در حوادثی کم نظیر مثل زلزله بم، رودبار، منجیل و طارم ، سوانح هوایی گفت: این کارها اگر از قبل پیش بینی نشود و اگر سازماندهی و مدیریت برایش تعریف نشده باشد و هر کسی بخواهد خودش کاری را انجام دهد از امداد خبری نیست و ممکن است انبوهی از جمعیت و سازمان ها در محل واقعه حضور داشته باشند ولی کارآیی نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت اجساد یکی از ویژگی های اساسی است که اعم از جمع آوری، سازماندهی، کفن و دفن شرعی، گورستان و آرامستان، خانه و خانواده است که اگرازقبل این برنامه هاخوب سازماندهی نشود و نتوانند کار کنند خود اشخاصی که برای امداد می روند بار اضافه می شوند.

دکتر سید محمد جواد حسینی دانشیار دانشگاه و متخصص بیماریهای عفونی نیز گفت:ما کشوری هستیم که دشمنان زیادی داریم، بحث تروریست و حوادث بیولوژیک به شدت ما را تهدید می کند وقتی تروریست ها و تکفیری ها به انتهای خط رسیده و در جنگ های نظامی شکست می خورند به نظر می رسد یک توانمندی در خصوص کشتار جمعی داشته باشند که تهدیداتش می تواند ما را در بر بگیرد.

در ادامه برنامه حمید رضا خانکه معاون پژوهشی دانشگاه PHD حوادث و بلایا در خصوص چالش های مدیریت بحران و وظیفه و پیگیری بسیج و سپاه در زمان بحران چنین بیان کرد: بحران اتفاقی است که می تواند نتایج بد روی سلامت ، دارایی و محیط زندگی ما داشته باشد که بزرگتر از توان ماست وما برای مدیریت بحران نیاز به حضور بسیج داریم و باید بسیجیان در صحنه حضور داشته باشند.

در ادامه دکتر محمود تولایی متخصص بیولوژی در خصوص تشخیص هویت توضیحاتی داد و گفت: جمهوری اسلامی امروز از جمله کشورهایی است که در بیوتکنولوژی از توانایی های ویژه ای برخوردار است و به برکت حمایت و توجه مقام معظم رهبری ما در وضعیت خوبی هستیم یکی از عرصه ها که جمهوری اسلامی ارائه خدمت می کند تشخیص هویت ژنتیکی قربانیان در حوادث کشتار جمعی است که این وظیفه را مرکز تحقیقات ژنتیک نور سپاه به عهده دارد.

وی افزود: ما سعی کردیم پا به پای دنیا در عرصه های جدید پژوهشی که در اروپا انجام می شود به موازات آن در جمعیت خودمان کارهایی را انجام دهیم که بهانه ای برای کسانی نباشد که برای دستیابی به اطلاعات، لازم است گنجینه ژنتیکی مردمان ما را در اختیار دیگران قرار دهند و این خطر بزرگی است و ما ساز و کارهایی را پیش بینی کردیم که هر آنچه که لازم است برای سلامتی، آینده و بهره برداری مردم ما از حوزه ژنتیک باشد بتوانیم در مجموعه و داخل کشور خودمان فراهم کنیم و بهانه هایی را برای ارسال بی رویه نمونه ها که متاسفانه گاهی از درون مطب ها و آزمایشگاه ها صورت می گیرد جلوگیری کنیم.

ارسال نظرات