کارگردان از نمایش ˝بیشعوری˝ می‌گوید؛

بی‌شعوری روی صحنه

علی حسینی کارگردان نمایش ˝بیشعوری˝ می‌گوید؛ بیشعوری توهین نیست بلکه تلنگری است به وجدان‌های خاموش.
کد خبر: ۸۶۴۸۹۳۸
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی حسینی کارگردان جوان تئاتر که این روزها نمایش "بیشعوری" اقتباسی از کتاب معروف خاویر کرمنت را در تماشاخانه تازه تاسیس هامون روی صحنه برده است، در رابطه با روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: این کتاب یک سری از ناهنجاری‌های اجتماعی را با کلمه "بیشعوری" تعریف کرده و برای درمان جامعه‌ای که به بیشعوری مبتلا است یک سری راه‌های درمانی ارائه کرده است. جذابیت این مطالب هم به لحاظ طنز و هم به لحاظ جنبه‌های دراماتیک آن به حدی بود که تصمیم گرفتیم آن را به شکل نمایش درآوریم؛ به این ترتیب این کتاب را که کاملا ویژگی تئوریک دارد به شکل نمایشنامه تغییر دادم و کار روی آن را شروع کردیم.

او با اشاره به خط داستانی این نمایش ادامه داد: داستان نمایش درباره نویسنده‌ای است که به دلیل یک سری خصوصیات بد در وجود خود همچون خودخواهی، وقاحت، جاه طلبی و... به سطوح آمده و درنتیجه آن تصمیم به نوشتن کتابی می‌گیرد که در آن بیشعوری را این گونه تعریف می‌کند که بیشعوری توهین نیست بلکه تلنگری است به وجدان خاموش ما و برای درمان آن به مهم‌ترین نکته‌ای که اشاره می‌کند این است که فرد ابتدا باید بپذیرد که یک فرد بیشعور است، درست مانند یک فرد معتاد به الکل که برای ترک الکل ابتدا باید اعتیاد خود را بپذیرد؛ به این ترتیب با قبول اشتباه خود 50 درصد در مسیر بهبودی پیش می‌رود و ما تمام این مراحل را به صورت فرم و با وجود یک نویسنده که این درام را پیش می‌برد اجرا می‌کنیم.

این کارگردان جوان تئاتر در خصوص فرم و شیوه اجرای نمایش نیز خاطرنشان کرد: این نمایش با هشت پرسوناژ اجرا می‌شود که یکی از آنها نقش نویسنده را ایفا می‌کند و هفت نفر بازیگر فرم بخش‌هایی از صحبت‌های این نویسنده را بازی می‌کنند.

نمایش "بیشعوری" با نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی حسینی تا 21 اسفندماه ساعت 18:45 در تماشاخانه هامون روی صحنه می‌رود. افشین رهگذر، نوش‌آفرین کیهان، امین ساتباروند، سارا شیرازی، محمدحسین غروی، ساناز لباف، مهدی دربند حقیقت و سپیده بهمنش در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
ارسال نظرات