خبرهای داغ:
رزمایش موشکی سپاه تصور آمریکایی‌ها را بر هم زد و نشان داد که ایران تحت هیچ شرایطی برنامه‌های دفاعی خود را تغییر نمی‌دهد
کد خبر: ۸۶۴۹۴۶۰
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح  سه شنبه گذشته بود که صدای غرش موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران از صفحه اول رسانه های خارجی به گوش مردم جهان رسید. به واقع رسانه ها و مقامات غربی بویژه مسئولین آمریکایی اولین کسانی بودند که حتی زودتر از عموم ملت ایران صدای شلیک موشکهای ایرانی را شنیدند و پیام آن را فهم کردند.

 سر خط اخبار  قریب به اتفاق رسانه‌های غربی انتشار خبر "آغاز مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران" بود، تیترهایی توام با خشم و البته تهدید.

بامداد سه شنبه 18 اسفندماه بزرگترین رزمایش موشکی کشور در سال 94 با نام "اقتدار ولایت" توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران و با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای این نیرو آغاز شد.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین خبر؛ از موفقیت‌آمیز بودن پرتاب موشک‌های بالستیک از سیلو گفت و تاکید کرد: این رزمایش که با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه از چند روز گذشته با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد درمناطق متفاوت و گوناگون کشور انجام شده، امروز وارد مرحله نهایی خود شد و موشکهای بالستیک سپاه توانسته‌اند به صورت نقطه‌ای اهدافی را در  مدار 2000 کیلومتر، 800 کیلومتر، 500 کیلومتر و 300 کیلومتر را با موفقیت  مورد اصابت قرار دهند.

همین خبر کافی بود تا واکنش غربی‌ها به رزمایش وسیع سپاه در دوران "پسابرجام" تندتر و گسترده‌تر شود و همینطور هم شد اما آنها بی خبر از این بودند که اتفاق اصلی این رزمایش قرار است در ساعات پایانی روز سه شنبه حادث شود.

غربی ها همچنان در حال و هوای این بودند که آیا این رزمایش ناقض برجام و روح آن هست یا خیر که ناگهان رسانه‌های ایرانی مهمترین خبر نظامی کشور طی 30 ماه گذشته را به جهان مخابره کردند.

"موشکهای بالستیک نسل شهاب و موشکهای دوربرد نقطه زن قدر H و F از منطقه عمومی کویر قم شلیک شدند با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت و آنها را منهدم کردند."

موشک قدر H با وزن 17 تُن، طول 16 متر، قطر 1.25 متر، دارای سرجنگی جداشونده و شدیدالانفجار با وزن 650 کیلوگرم است. موشکی با سوخت مایع است که برد آن تا ۲ هزار کیلومتر افزایش یافته و میتواند اهداف بزگی را در آن واحد به خاکستر تبدیل کند.

ماجرا اما به اینجا ختم نشد و وقتی رسانه‌های غربی و مسئولین آمریکایی جوش آوردند که سردار حاجی زاده اعلام کرد: این موشکها کاملا ایرانی است ولی متعلق به ملت فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و همه مظلومین جهان است .

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سخنان و تستهای موفق موشکی گفت: گزارش ها درباره آزمایش موشکی ایران را کاملا جدی می گیریم و نمی خواهم هیچ گزینه ای را برای پاسخ احتمالی خارج از میز قرار دهم.

"جان کربی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در مکالمه تلفنی با "محمد جواد ظریف" نگرانی آمریکا از آزمایش موشکی ایران را منتقل کرد و از پاسخ مقتضی آمریکا به ایران سخن گفت .

"هیلاری کیلینتون" اما واکنش مهمتری از خود نشان داد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که علی قول برخی رسانه ها و تحلیل گران داخلی گزینه معتدل تری برای ریاست جمهوری آینده آمریکاو  احتمالا  عامل تعامل جدیدی میان ایران و آمریکا خواهد بود، با واکنشی توام با خشم خواستار تنبیه ایران و افزایش تحریم ‌ها علیه کشور شده و گفت: من و رئیس جمهور آمریکا در برابر چنین تهدیداتی در کنار اسرائیل هستیم.

"اد رویس" رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نفر بعدی بود که واکنش نشان داد و گفت: ایران "اوباما" را مسخره می‌کند. امروز دومین روز متوالی بود که رژیم ایران با نقض تحریم‌های سازمان ملل، موشک بالستیک شلیک کرد.

پس از "رویس" هم سخنگوهای کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که شلیک موشک بالستیک در حکم نقض قطعنامه 2231 یعنی همان قطعنامه رفع 6 تحریم شورای امنیتی ایران است.

این واکنش های گسترده غربی ها و بویژه مسئولین ایالات متحده نسبت به آزمایش موشکی ایران در داخل تحلیل های متفاوتی داشته که البته قریب به اتفاق آنها انتظار بیجای غربی ها نسبت به مواضع دفاعی ایران حکایت داشت.

شیخ‌الاسلام: برگزاری رزمایش موشکی سپاه کار بسیار عاقلانه و درستی است؛ توان دفاعی کشور را به هیچ مسئله‌ای مقید نمی‌کنیم

حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی «نسیم آنلاین» در خصوص رزمایش موشکی سپاه با عنوان "اقتدار ولایت" گفت: آن چیزهایی که ما از اول هم گفتیم این بود که ما زبان دفاعی‌مان را در هیچ معادله‌ای وارد نمی‌کنیم الا از دفاع از مستضعفین و ملت خودمان و مهمش این است که بر اساس آن آیه‌ای که آرم سپاه هم هست "ووَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ" مهمترین ویژگی تسلیحات و مهمترین ویژگی اسلحه این است که دشمن خدا و دشمن خودتان را با آن بترسانید علی الخصوص این مانور جای خوبی است که به طرف مقابل نشان بدهد که این توانایی چیست که آن در محاسبه اشتباه نکند و ریسک بی‌جا نکنند که خود را گرفتار کنند و مانور کار بسیار عاقلانه و درستی است که به طرف مقابل می‌گوید که اشتباه نکنید و این توانایی هست و شما با این توانایی رو به رو هستید.

وی تاکید کرد: این مانور هیچ ارتباطی به برجام ندارد و این توانایی‌ها و این آزمایش‌های موشکی هیچ خدشه‌ای در تعهداتمان در مورد برجام ایجاد نمی‌کند و خود آنها هم به خوبی این مسئله را می‌دانند و خودشان هم یعنی آنهایی که فهمیده هستند بر این مسئله اعتراف می‌کنند اما یک عده‌ای مریض هستند و سوءاستفاده‌گر هستند آن بحث دیگری است.

شیخ الاسلام اظهار داشت: حالا آنها نه ایران را می‌شناسند نه ملت ما را می‌شناسند و نه سپاه را می‌شناسند و اگر همچین توهماتی به آنها دست داده اشتباه دست داده توهمات اصلاً درست نیست و این توهمان آنها است و اگر نه ما به صراحت این را اعلام کردیم که ما توان دفاعی کشور را به هیچ مسئله‌ای مقید نمی‌کنیم و در مذاکرات برجام هم این مسئله را اعلام کردیم.

سردار جوانی: رزمایش موشکی سپاه اعتبار تهدید جمهوری اسلامی در مقابل تهدید دشمنان را افزایش داد

سردار یدالله جوانی معاون اسبق سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، در خصوص واکنش های مقامات غربی درباره رزمایش موشکی سپاه پاسداران اظهار داشت: رزمایش اقتدار ولایت که در روزهای اخیر از سوی سپاه پاسداران انجام شد مختصاتی دارد که باعث شده دشمنان ملت ایران، خصوصاً‌ کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکایی‌ها از خود واکنش نشان دهند.

سردار جوانی با تاکید براینکه واکنش‌های مقامات غربی به رزمایش ولایت توأم با عصبانیت و نگرانی است گفت: دلیل این عصبانیت و نگرانی‌های آنها این است که این رزمایش اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران را نشان داد که یک اقتدار واقعی است و ملت ایران با یک چنین اقتدار و توانمندی‌های موشکی می‌تواند از امنیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در برابر هر نوع تهدیدی دفاع کند.

معاون اسبق سیاسی سپاه خاطر نشان کرد: این رزمایش واقعی بودن و معتبر بودن قدرت بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی را اثبات کرد و در معرض دید جهانیان قرار داد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و خصوصاً آمریکایی‌ها بر این تصور بودند که در فضای پسابرجام جمهوری اسلامی متأثر از مسائل توافق هسته‌ای تجدیدنظر خواهد کرد گفت: آمریکایی‌ها تصور می کردند ایران در برخی از حوزه‌ها از جمله حوزه دفاعی و به ویژه در حوزه برنامه‌های موشکی با احتیاطات بیشتری پیش خواهد رفت؛ خصوصاً با توجه به اینکه آنها بعد از رسانه‌ای شدن موشک "عماد" که یک موشک بالستیک با قابلیت‌های قابل توجه است تحریم‌های موشکی را هم علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کردند و این پیام را دادند که در مقابل برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران ساکت نخواهند ماند.

سردار جوانی با اشاره به اینکه تصور آمریکایی‌ها این بود که تهدید و تحریم‌های موشکی که وضع کردند بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تأثیر می‌گذارد گفت: اما رزمایش اقتدار ولایت این تصور آنها را بر هم زد و این رزمایش نشان داد که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی برنامه‌های دفاعی خود را تغییر نخواهد داد و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی با هدف افزایش بنیه دفاعی در جمهوری اسلامی ایران به قوت دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نکته دیگری که باعث عصبانیت آمریکایی‌ها شده مختصات این رزمایش است خاطرنشان کرد: به هر حال برای جهانیان آشکار شد که امروزه در گستره جغرافیایی ایران، استان‌های مختلف و سرزمین پهناور جمهوری اسلامی سپاه پاسداران دارای شهرهای زیرزمینی موشکی است و از سیلوهای متعدد موشکی برخوردار است.

معاون اسبق سیاسی سپاه اظهار داشت: در رزمایش اقتدار ولایت این مسئله به نمایش در آمد که جمهوری اسلامی می‌تواند همزمان از نقاط مختلف کشور با استفاده از تأسیسات پرتاب زیرزمینی اهداف مشخص را مورد هدف قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: هم موشک‌های "قدر" در کلاس‌های مختلف و همچنین موشک‌های دیگر بالستیک با توجه به حجمشان در ایران و با توجه به برد و قدرت تخریبشان روی هم رفته این معنا را دارد که جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی در مقابل تهدیدات دشمنان از مواضع اصولی و مبنایی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد چرا که قدرت دفاع از خود را دارد و اگر هر متجاوزی حماقتی کند و بخواهد دست درازی بکند به سمت منافع ملت ایران قطعاً با پاسخ‌های کوبنده مواجه خواهد شد.

سردار جوانی اظهار داشت: در واقع این رزمایش اعتبار تهدید جمهوری اسلامی در مقابل تهدید دشمنان را افزایش داد، همان تهدیدی که مقام معظم رهبری یک زمانی فرمودند که دوره زدن و فرار کردن دیگر گذشته و در واقع یعنی اگر زدید باید بخورید؛ این رزمایش نشان داد که قدرت ضربه متقابل جمهوری اسلامی قدرت بسیار بسیار بالایی هست و یا زمانی فرمودند که اگر صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند "تل‌آویو" و "حیفا" با خاک یکسان خواهد شد؛ این رزمایش نشان داد که این یک واقعیت است و جمهوری اسلامی از این توانمندی بالا برای دفاع از امنیت خود برخوردار است.

فواد ایزدی: آمریکایی‌ها به دنبال محدود کردن توان موشکی با تکرار فریب برداشتن تحریم‌ها در برجام هستند

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، در خصوص رزمایش موشکی سپاه اظهار داشت: اینکه شما می‌بینید که غربی‌ها از این رزمایش موشکی ابراز ناراحتی می‌کند به خاطر این است که انتظاراتش از ایران بالا رفته است، یعنی بعضی از دوستان در دولت یازدهم به طرف‌ مقابل آنقدر امتیاز دادند که آنها عادت در این دو سال به امتیاز گرفتن از ایران و ایرانی عادت کرده‌اند.

ایزدی اظهار داشت: غربی‌ها از اینکه می‌بینند ایرانی که قابل مدیریت و هدایت بود تست موشکی انجام می دهد ناراحت می‌شوند.

وی در خصوص اینکه چرا ایران تست موشکی می‌کند گفت: دلیلش این است که طرف مقابل ما همیشه تهدید به حمله نظامی می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: با اینکه ما توافق برجام را انجام دادیم، تهدیدات نظامی متوقف نشده است و در این شرایط یک درخواست خیلی غیرمعقولی است که شما انتظار داشته باشید کشوری را که تهدید به حمله نظامی می‌کنید به دنبال این نباشد که از خود دفاع کند و این خنده‌دار است.

وی اظهار داشت: اگر کشوری آزمایش موشکی نداشته باشد یعنی در حوزه صنعت موشکی درجا خواهد زد و چون صنعت تسلیحاتی و موشکی در دنیا در حال رشد است اگر کشوری درجا بزند عقب می‌افتد و اگر عقب بیفتد آنگاه تبدیل به یک کشور ضعیف می‌شود و می‌شود افغانستان و عراقی که امکان حمله به آن افزایش می‌یابد.

ایزدی خاطر نشان کرد: اینکه برخی از کشورها به ما حمله نظامی نکرده‌اند به این دلیل نیست که مثلاً از اصول اخلاقی پیروی می‌کند بلکه فقط به دلیل این است که ما می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم و اینکه ما می‌توانیم از خود دفاع کنیم طرف مقابل را ناراحت می‌کند که البته برای ما هم فرقی نمی‌کند که ناراحت شوند و این درخواستی که طرف مقابل از ما می‌کند یک درخواست غیرمنطقی است.

وی با تاکید براینکه به خاطر عملکرد ضعیف دولت از لحاظ سیاست خارجی انتظاراتی در طرف مقابل ایجاد شده است گفت: آمریکایی‌ها یک سری اهرم‌های قدرت ایران را شناسایی کرده‌اند که یکی هسته‌ای بود و احساس می‌کنند که توانسته‌اند قدرت هسته‌ای ما را محدود و مدیریت کردند و اکنون هم می‌خواهند همین کار را با قدرت موشکی و تسلیحاتی و همچنین با قدرت منطقه‌ای کشور انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها می خواهند با تهدید به تحریم جدید قدرت موشکی و با همکاری عربستان قدرت منطقه‌ای کشور را محدود کنند و از این جهت توقفی هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: آقای دنیس راس که تا چند سال پیش پرونده ایران در کاخ سفید در دستش بود و یکی از شخصیت‌های سیاست خارجی آمریکا است، چند روز پیش مقاله‌ای نوشته و گفته بود که باید به ایران بگوییم که اگر بخواهد تحریم‌ها برداشته شود باید در حوزه موشکی و قدرت منطقه‌ای خودش انعطاف داشته باشد که این فکر عجیبی است چون تبلیغی که وجود داشت این بود که با توافق هسته‌ای تحریم‌ها برداشته خواهد شد اما دوباره ما به پله اول برگشتیم یعنی تازه متوجه شدیم که همه تحریم‌ها لغو نشده و تازه می‌بینیم که طرف مقابل می‌گوید اگر می‌خواهید تحریم‌ها لغو شود برنامه موشکی‌ و و تسلیحات خود را با ما هماهنگ کن.

ایزدی اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند همان کلاهی که در حوزه هسته‌ای برسر ما گذاشتند و گفتند که هسته‌ای را بدهید تا تحریم‌ها را لغو کنیم را دوباره برای محدود کردن توانمندی موشکی و قدرت منطقه‌ای ما استفاده کنند و مسئله عجیبی این است که بعضی در دولت ما هم همین حرف‌ها را می‌زنند؛ همان افرادی که می‌گفتند با توافق هسته‌ای همه تحریم‌ها لغو می‌شود الآن همان افراد امروز می‌گویند اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها لغو شود باید در حوزه‌های دیگر هم مذاکره کنیم که این دقیقاً ترجمه فارسی مقاله آقای دنیس راس توسط بعضی از مقامات کشور است که این چیز بسیار عجیب و خطرناکی است.

وی با بیان اینکه افرادی که می گویند اگر خانم کلینتون بیاید برای ایران بهتر است نشان می‌دهند که کوچکترین اشرافی نه نسبت به آمریکا دارند و نه نسبت به سیاست خارجی این کشور گفت: این حرف‌ها حرف‌های بسیار نامربوطی است و همین افراد قبلا اعلام می‌کردند که اگر اوباما بیاید بهتر از جمهوری‌خواهان است اما شما دیدید که تحریم‌هایی که ایران در دوران اوباما تجربه کرد قابل مقایسه با تحریم‌های زمان جمهوری‌خواهان نبود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: دموکرات‌ها در اجماع بر علیه ما موفق‌تر از جمهوری‌خواهان هست و آمدنشان به ضرر ما هست و برای ما بدتر است؛ در طول تاریخ نیز اولین تحریم‌های جدی برعلیه ما زمان کلینتون وضع شد.

وی تاکید کرد: چون دموکرات‌ها در تقابل با ایران هوشمندتر هستند در ایجاد اختلافات داخلی هم هوشمندترند و عده‌ای که می‌گویند اینها میانه‌رو هستند می‌خواهند جایگاه آنها را ارتقاء بدهند؛ طبیعی است برخی از کسانی که مقالات غربی‌ها را ترجمه می‌کنند خودشان را نیز بر اساس همان ترجمه در نقشه سیاسی کشور پیدا می‌کنند و قاعدتاً آنها باید از خانم کلینتون خوششان بیاید چون از لحاظ فکری با همان جماعت هماهنگ هستند اما برای ایران قطعاً خانم کلینتون می‌تواند نسبت به بعضی از کاندیدهای جمهوری خواه بسیار خطرناک‌تر باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها