خبرهای داغ:
سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: مردم سمنان با اجراي آئين نوروزخواني به استقبال بهار مي‌روند.
کد خبر: ۸۶۴۹۴۹۷
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، «آرزو گلكار» بيان داشت: آیین  نوروز خوانی از ساعت 10 صبح پنجشنبه بيست و هفتم اسفند ماه از ميدان تاريخي ارگ سمنان آغاز مي‌شود.

وي گفت: مسير نوروز خواني از میدان ارگ به سمت بازار بالا، خیابان امام خمینی، بازار پایین، تکیه پهنه و در پايان در خانه تاریخی تدین است.

گلكار از پخت و عرضه سمنوی ویژه سفره هفت سین در خانه تاريخي تدين خبر داد و افزود: برپایی آیین چوب بازی در روز شنبه بيست و نهم اسفند ماه از ديگر برنامه‌هاي استقبال از بهار در سمنان است.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: آئين چوب بازي از ساعت 10 صبح روز شنبه در محل بازارچه صنايع دستي سمنان آغاز و در دروازه تاریخی ارگ، خانه تدین، خیابان امام و تکیه پهنه نيز اجرا مي‌شود.

در گذشته در اواسط اسفند ماه، نوروز خوانان از گرگان و یا دامغان به روستاها می‌رفتند. نوروزخوان در حالی که چوبی به دست داشته به همراه فردی موسوم به «پس خوان» و یا کیسه دار به در خانه اهالی رفته، با چوب خود به در خانه زده و داخل می شد. این افراد با خواندن اشعاری در وصف بهار، حضرت علی(ع) و صاحب خانه مژده و نوید سال نو و بهار را می‌دادند. صاحب خانه نیز هدایایی چون شکر، برنج، شیرینی، پول و غیره به آنها می‌داد. کیسه دار هدایا را دریافت کرده و درون کیسه ای که به همراه داشت می ریخت. نوروزخوانان غالباً پس از دریافت این اقلام این چنین صاحب خانه را دعا می کردند: کربلائیش کنن، آمین/مکه ای اش کنن، آمین

اشعار نوروز خوان این چنین آغاز می‌شد: صد سلام و سی علیک صاحب خانه سلام علیک، سلام من بگیر علیک از جانب ملاکریم، نوروز سلطان آمده گل در گلستان آمده، مژده دهید به دوستان نوروز سلطان آمده.
ارسال نظرات
پر بیننده ها