برگزاری بیش از 600 کارگاه آموزشی در حوزه بانوان استان، مازندران را در کشور برجسته کرد.
کد خبر: ۸۶۴۹۸۵۶
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱

خبرگزاری بسیج مازندران، مریم جمشیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن فرارسیدن ایام فاطمیه و گرامیداشت رحلت جانگداز دخت نبی اکرم (ص)، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگ بانوی جهان اسلام اسوه لایتناهی بشریت است.

وی با بیان اینکه هفته زن در تقویم رسمی کشور از 14 فروردین 95 شروع می‌شود، افزود: اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها 4 هزار و 250 برنامه را در هفته زن اجرا می‌کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته زن با محوریت علمی، تحقیقاتی، کارگاه آموزشی، برگزاری همایش‌ها، نشست‌های مختلف تخصصی، اطلاع‌رسانی، نمایشگاهی، دیدارها، فعالیت‌های خدماتی و رفاهی، برگزاری مسابقات و افتتاحیه‌های متعددی را شامل می‌شود، اضافه کرد: برنامه‌های هفته زن با نگاه کیفی، استمرار و موج آفرینی به‌منظور اثرگذاری مطلوب انجام می‌شود.

این مسئول تنوع و خلاقیت در اجرای برنامه‌های هفته زن را از دیگر اهداف فعالیت‌های این اداره کل در روند کار دانست و گفت: هدف ما از اجرای برنامه‌های آموزشی رفع مشکلات زنان جامعه و تحکیم بنیان خانواده است.

جمشیدی با بیان اینکه برای نخستین‌بار نمایشگاه تخصصی ویژه توانمندی‌های بانوان در حوزه ورزشی، هنری، پژوهشی و اختراعات در هفته زن گشایش می‌یابد، افزود: همه ساله در هفته زن نمایشگاه توانمندی‌های بانوان در بخش‌های مختلف برگزار می‌شد و لازم بود فعالیت پژوهشی بانوان مازندرانی هم به معرض نمایش قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در ارزیابی کشوری در بیشتر حوزه‌ها رتبه برتر را در بین استان‌ها کسب کرده است، تصریح کرد: برگزاری بیش از 600 کارگاه آموزشی در حوزه بانوان استان، مازندران را در کشور برجسته کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه در سال جاری 3 هزار و 500 زوج جوان در 64 دوره آموزش‌های لازم را برای کسب مهارت زندگی و تحکیم بنیان خانواده گذرانده‌اند، ادامه داد: آموزش توانمندی‌سازی بیش از 5 هزار زن سرپرست خانوار و بدسرپرست از فروردین سال 95 در مازندران اجرا می‌شود.

این مسئول از تدوین سند جامع پیشگیری از کاهش بار اعتیاد زنان مازندران خبر داد و گفت: این طرح بعد از ارسال به وزارت کشور به‌دلیل جامع بودن و لحاظ شدن نگاه بومی، الگویی برای سایر استان‌ها شد.

جمشیدی با اعلام اینکه از ارائه آمار دقیق زنان معتاد در مازندران معذوریم، خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با رویکرد پیشگیری، مقابله و درمان زنان معتاد در استان است که در این زمینه تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی هم منعقد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران آمادگی ارائه آموزش رایگان برای پیشگیری از اعتیاد را در شهرهای استان دارد، افزود: اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تجلیل از زنان نجات یافته از بند اعتیاد را در برنامه هفته زن استان گنجانده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه آموزش مهارت زندگی، حرفه آموزی به منظور اشتغال بانوان و کارآفرینی از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره کل است، گفت: با تعامل صندوق کارآفرینی امید 60 میلیارد ریال تسهیلات به‌منظور اشتغال خانگی و کارآفرینی بانوان اختصاص داده شد.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون 20 نفر از زنان نجات یافته از بند اعتیاد در مازندران با دریافت تسهیلات در اشتغال خانگی، کار آفرین شدند، ادامه داد: در سال 95 هم با همکاری صندوق کارآفرینی مازندران 3 میلیارد تومان برای اشتغال خانگی زنان استان در نظر گرفته شده است.

جمشیدی عملکرد کارگاه آموزشی ویژه بانوان و برگزاری جشنواره‌ زوج‌های خوشبخت در مازندران را مطلوب دانست و تصریح کرد: برای کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی فعالیت فرهنگی باید سرفصل همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی اعتیاد به مواد مخدر را مهم‌ترین عامل در جدایی زوج‌های جوان در 5 سال اول ازدواج دانست و افزود: مسائل فرهنگی، آموزشی و اشتغال هم از دیگر عوامل طلاق در خانواده‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه بیشترین آمار طلاق در یک تا پنج سال نخست زندگی مشترک به ویژه در زوج‌های تحصیل‌کرده اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: جلسات و کارگاه‌های مختلفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق و اعتیاد در استانداری مازندران تشکیل شد و لازم است با سیاست‌گذاری زیر ساختی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها به نتیجه مطلوبی برسیم.

این مسئول با اعلام اینکه سقف خانواده ملاک هم‌دلی دل‌ها در خانواده نیست، خاطرنشان کرد: آمار طلاق عاطفی در خانواده‌ها بیش از طلاق رسمی است.

جمشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیش از 90 درصد وقوع قتل‌های در مازندران مبنای اختلافات خانوادگی دارد، برای کاهش بار این اختلافات اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری چه اقداماتی انجام داده است، گفت: فرزندان ما مهارت زندگی مشترک و در کنار جنس مخالف قرار گرفتن را نمی‌دانند برای کاهش بار معضلات اجتماعی و اجرا برنامه‌های فرهنگی باید هزینه صرف شود تا در مدت زمان بیش از 10 سال اثرگذاری مطلوب حاصل شود.

وی با اعلام اینکه در سال‌جاری هشت کارگروه تخصصی برگزار شد و از 42 مصوبه 36 مصوبه این کارگروه‌ها پیگیری و به نتیجه رسیده است، افزود: بحث آگاه‌سازی و آموزش خانواده‌ها مهم‌ترین عامل در پیشگیری از معضلات اجتماعی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به مواد مخدر در مقطع تحصیلی دیپلم و در میانگین سنی 20 تا 35 سال و برخی هم بیش از 50 سال هستند، اظهار کرد: در مازندران تابوی طلاق شکسته نشد.

این مسئول رفع مشکلات متعدد در جامعه را با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: ما که کابینه زنان نداریم تا همه مشکلات از طریق ما رفع شود.

جمشیدی انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی را از دیگر فرایند همکاری استانی برای رفع مشکلات بانوان و ارائه خدمات مناسب به این اقشار دانست و افزود: بیش از 300 زن مازندرانی در فرایند خوداشتغالی به کارآفرینی رسیدند که در ایام دهه فجر نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها