از تیرماه سال 1386 تاکنون رشد نقدینگی هیچ‌گاه به مرز 40 درصد نزدیک نشده بود اما با سیاست‌های غیرمنضبط پولی دولت، مجدد رشد نقدینگی در حال نزدیک شدن به این مرز است.
کد خبر: ۸۶۵۰۷۵۵
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه امسال با رشد 38 درصدی نسبت به سال قبل، یکی از بالاترین رشدهای نقدینگی دهه اخیر را ثبت کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه امسال به 949 هزار میلیارد تومان رسید.

بانک مرکزی، سال گذشته رقم نقدینگی در پایان دی‌ماه 1393 را 687 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

بنابر آمارهای مذکور، در یک ساله منتهی به دی‌ماه امسال، 262 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد اقتصاد کشور شده و رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به دی‌ماه به 38 درصد افزایش یافته که رشد بسیار بالا و خطرناکی محسوب می‌شود.

رشد 38  درصدی نقدینگی در یک ساله منتهی به دی‌ماه 94، بالاترین رشد این شاخص در 8 سال و نیم اخیر محسوب می‌شود.

از تیرماه سال 1386 که رشد نقدینگی به 40 درصد رسید، تاکنون رشد نقدینگی هیچ‌گاه به مرز 40 درصد نزدیک نشده بود، اما با سیاست‌های غیرمنضبط پولی دولت، مجدد رشد نقدینگی در حال نزدیک شدن به مرز 40 درصد است.

رشد نقدینگی به 38 درصد رسید/ افزایش 262 هزار میلیارد تومانی نقدینگی طی یک سال/ رکورد 8 ساله رشد نقدینگی شکسته شد

مقایسه ارقام نقدینگی در گزارش‌های بانک مرکزی برای سال جاری با آماری که سال قبل بانک مرکزی برای نقدینگی منتشر کرده بود، نشان می‌دهد در تمامی 10 ماه نخست امسال، رشد نقدینگی بالای 30 درصد بوده و به طور مستمر نیز رو به افزایش بوده است.

حجم نقدینگی در دولت یازدهم حدودا 2 برابر شده و طی 2.5 سال اخیر تقریبا معادل کل نقدینگی ایجادشده در دولت‌های قبل، نقدینگی ایجاد شده است. 

با ورود بخش اندکی از این حجم عظیم نقدینگی به بازارهای سوداگری، احتمال اختلال گسترده در برخي بازارها بالاست.
منبع: مشرق
ارسال نظرات