در اولین روز از حضور بسیجیان سپاه ناحیه زنجان در سرزمین های سرزمین نور ، زائران زیارتگاه شهدای فتح المبین را زیارت کردند.
کد خبر: ۸۶۵۱۴۴۹
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، اولین گروه از زائرین اعزامی سپاه ناحیه زنجان، در اولین روز حضور خود در اردوهای سرزمین های نور ، از یادمان فتح المبین بازدید کردند .

گفتنی است، زائران زنجانی همگام با زائران دیگر نقاط کشور اسلامی ، به پاس فداکاری ها و رشادت های رزمندگان اسلام ، با حضور با پای برهنه، نشان دادند که راه شهدا همچنان ادامه دارد.

راوی مستقر در این یادمان گفت : جنگ ايران و عراق از نظر روند تحولات و وقايع مهمي كه در دوره زماني مشخص بروز يافته به چند مقطع تقسيم مي‌شود.

مقطع نخست، دوره زمينه سازي عراق براي جنگ است؛ مقطع دوم دوره پيشروي هاي عراق در خاك ايران و سپس زمين‌گير شدن آن است كه حدود يك سال از جنگ را شامل مي‌شود.

مقطع سوم دوره آزادسازي نام گرفته كه در آن نيروهاي انقلابي و مردمي با همكاري ارتش چند عمليات بزرگ و موفق را طرح‌ريزي و اجرا كردند كه در نتيجه آنها، ارتش عراق به عقب رانده شد و زمين‌هاي اشغالي از تصرف دشمن بيرون آمد. اين مقطع نيز يك سال طول كشيد و يكي از درخشان‌ترين مقاطع جنگ محسوب مي‌شود.

در اين مقطع نوعي اجماع ملي بين طبقات و اقشار جامعه، جريان‌ها و نخبگان سياسي ونظامي براي بيرون كردن دشمن و آزادسازي مناطق اشغالي به وجود آمد؛ و تمام توان كشور براي رسيدن به هدف مزبور بسيج شد. يكي از درخشان‌ترين عملياتهاي انجام شده در مقطع آزادسازي،نبرد فتح‌المبين است كه از آغاز تا پايان يك هفته به طول انجاميد همراه با دستاوردها و نتايج فراوان و چشمگير، كه موقعيت برتر سياسي را نيز براي جمهوري اسلامي در پي داشت.

با پیروزی عملیات طریق القدس و قطع ارتباط زمینی یگاه های تحت امر سپاه سوم عراق در دو منطقه غرب دزفول و غرب رود کارون، زمینه مناسب برای عملیات در هر یک از این دو منطقه فراهم شد.

عملیات فتح المبین در روز دوم فروردین ماه 1361 با رمز مقدس « یا زهرا(س)» در غرب دزفول انجام شد.

در این عملیات نیروهای اسلام موفق شدند ارتفاعات مهم تینه، دوسلک، واوی، سیبور، چاه های نفت ابوغریب و دشت عباس را از چنگ متجاوزین عراق خارج سازند. در مرحله چهارم تیپ های 421 و 96 متلاشی شدند و سرهنگ پیاده محمدمحمود و سرهنگ ستاد مباح کریم احمد و دو تن از فرماندهان این تیپ به اسارت در آمدند. به این ترتیب عملیات فتح المبین به تخیلات دشمن که پیوسته مدعی بود اگر ایران سایت های 4 و 5 را آزاد سازد، کلید بصره را به آنها خواهم داد، خط بطلان کشید.

ارسال نظرات