خبرهای داغ:
کارشناس امور مذهبی و خانواده استان قم گفت: شهداء خونی در پیکره جامعه اسلامی هستند.
کد خبر: ۸۶۵۲۰۶۰
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
حجت الاسلام محمد جواد زهرایی کارشناس امور مذهبی و خانواده استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین به مقام شهداء اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه ما یاد شهداء را زنده نگه می داریم این است که ما هم مثل شهداء زندگی کنیم و نکته مهم این است که شهدا چکار کردند که به این مقام و درجه رسیدند؟
وی افزود: اگر زندگی این عزیزان را در یک عبارت خلاصه کنیم این است که شهدا تلاش کردند زندگی ماندگاری داشته باشند، ماندگاری از این جهت که یک تاریخ را زنده نگه دارند نه صرفاً اینکه اسم آنها ماندگار شود آنها در واقع خونی در پیکره جامعه اسلامی هستند.
زهرایی با اشاره به حدیث معراج «هل تدری ایّ عیش انی و ایّ هیات ابقی»، یادآور شد: زندگی ای خوش و ماندگار است که مولفه هایی از قبیل یاد خدا بودن، کسب رضایت خداوند و رعایت حقوق الهی را داشته باشد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اولین مولفه یاد خدا بودن است، گفت: انسان باید خداوند متعال را در زندگی خود پر رنگ ببیند و خداوند را در همه کارهای خود ناظر ببیند و در واقع اگر کسی خداوند را ناظر اعمال خود ببیند دقیقاً طوری رفتار می کند که مورد رضایت خداوند است که شهداء توانستند در این زمینه موفق عمل کنند و در راه خداوند جهاد و از جان و مال خود در این راه گذشتند.
مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه تاکستان ابراز کرد: کسب رضایت پروردگار یکی از مولفه هایی است که باید در شبانه روز به دنبالش باشیم که هر سخن و عملی از انسان سر می زند برای رضای خدا باشد نه جلب رضایت خلق خدا و این مولفه در شهداء مشهود است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مولفه ها پرداختن و رعایت حقوق الهی است اعم از حق الناس و حق الله وقتی انسان در عرصه جهاد وارد می شود احتمال کشته شدنش بسیار است و می بینیم که شهدا حساب های دنیوی و اخروی خود را صاف کردند و جهاد بهانه ای بود که حقوقشان را بپردازند.
زهرایی اظهار کرد: بر اساس این روایت شهید را شخصی می بینیم که اولاً در حق الله و حق الناس تلاش می کرد تا حساب پاکی داشته باشد و ثانیاً اخلاص و رضایت خداوند برایش مبنا و اصل باشد و نکته سوم اینکه خداوند را در هر حالتی ناظز بر رفتار خویش ببینند.
لزوم تشریح اهداف سفر راهیان نور توسط دست اندرکاران به زائرین
این کارشناس مذهبی در ادامه به اهمیت اردوهای راهیان نور پرداخت و عنوان کرد: اگر در سفر راهیان نور ما توانستیم به این مولفه ها نزدیک شویم در واقع تأثیرات عمیقی از این سفر معنوی و آسمانی برده ایم اما اگر دقیق به این موضوع پرداخته نشود ممکن است بهره برداری سطحی و کمی بدست آوریم.
وی تأکید کرد: لازم است که متولیان اجرای این حرکت عظیم فرهنگی اعم از روحانیون، راویان، خادمان و... فلسفه واقعی این حرکت و سفر معنوی را برای زائرین به شکل علنی و زبانی تشریح بکنند.
زهرایی خاطر نشان کرد: افرادی که به این سرزمین ها می آیند با سیره شهداء آشنا می شوند و در واقع یک همانندی با شهداء پیدا می کنند، به این معنا که دوست دارند خودشان در آن جایگاه قرار داشتند و زمان جنگ را درک کنند و همین نقش شهدا را ایفاد کنند.
مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه تاکستان افزود: وقتی چنین نکته ای به زائر القاء شود به او کمک می کند که در زمان حال و در جنگ پیچیده تر که جنگ نرم و فرهنگی است بتواند شبیه به شهداء نقش آفرینی کند.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه این موضوع به حوزه فردی و اجتماعی خود انسان بر می گردد، گفت: انسان باید به دنبال خودسازی و کسب معنویت باشد تا بتواند در اجتماع به دفاع از انقلاب، اسلام و ولایت است، بپردازد.
وی ابراز کرد: مردم و زائرین باید با نگاه سائلانه و پرسشگرانه هدف رزمندگان را دنبال کنند که تبعاً با پاسخ گرفتن سوالات، اعتقادات افراد عمیق تر می شود و همچنین تأثیراتی جدی تری می پذیرند.
زهرای در خاتمه با اشاره به اهمیت والای سفرهای راهیان نور، توصیف کرد: زائرین نباید راهیان نور را به صورت یک سفر معمولی نگاه کنند می توانند از روحانیون و راویان شبهات خود را بر طرف کنند تا دست خالی از این اردوها بر نگردند.
3001/ت/30


ارسال نظرات
پر بیننده ها