همزمان با ایام نوروز، جشنواره دست‌پخت بانوان یزدی در محله شاه ابوالقاسم یکی از محله‌های قدیمی در بافت تاریخی یزد در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۶۵۲۷۵۱
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: جشنواره دست‌پخت بانوان یزدی به مناسبت ایام نوروز در محله شاه‌ ابوالقاسم برگزار شده و جمع قابل توجهی از گردشگران و مسافران نوروزی از غرفه‌های این جشنواره بازدید کرده‌اند.

در این جشنواره که توسط بانوان فعال محلی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، شهرداری و پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد برگزار شده، بالغ بر 45 غرفه، غذاها و شیرینی‌های سنتی یزد را طبخ می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد صبح دیروز در حاشیه دیدار با فعالان این جشنواره در محله شاه ابوالقاسم اظهار داشت: این جشنواره به منظور احیای آیین‌های سنتی یزد و معرفی غذاها و شیرینی‌های محلی یزد از گذشته تاکنون برگزار شده است.

محمدمهدی شرافت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یزد دارای غذاهای اصیل بسیاری است که بخشی از آنها به فراموشی سپرده شده است، این جشنواره تلاش می‌کند تا غذاهای اصیل یزدی را دوباره احیا کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر پخت غذاهای سنتی، غذاهای ویژه در روزهای مختلف برای افراد مختلف نیز طبخ می‌شود به عنوان مثال در روز دهم فروردین، غذاهای مخصوص بیماران دیابتی در غرفه‌های مختلف طبخ می‌شود.

شرافت، استقبال گردشگران و مسافران نوروزی و مردم محله‌های مختلف یزد را از این جشنواره خوب ارزیابی کرد و افزود: مردم علاقه بسیاری به آشنایی با فرهنگ و سنت قدیم یزد دارند و طبخ غذا نیز از جمله فرهنگ‌های بومی است که مردم علاقمند به آشنایی با آن هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: با برگزاری این جشنواره، علاوه بر اینکه بخشی از آداب و سنت و فرهنگ مردم به نمایش گذاشته می‌شود، مسافران و گردشگران به بخش‌های کمتر شناخته شده بافت تاریخی نیز هدایت می‌شوند.

به گزارش فارس، این جشنواره تا 11 فروردین ماه در ساعات صبح و عصر پذیرای عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

شولی یزدی، سورک (از شیرینی‌های سنتی یزد)، قیمه یزدی و ... از جمله غذاهای سنتی یزد است که در این جشنواره طبخ می‌شود.

ارسال نظرات